Connect with us

Autostrada A8: avem licitație, vom avea și un studiu de calitate?

Va fi reziliat și acest contract?

Proiecte publice

Autostrada A8: avem licitație, vom avea și un studiu de calitate?

Surpriză la început de an: Compania de autostrăzi a lansat licitația pentru completarea studiului de fezabilitate al autostrăzii A8 (Iași – Tg Mureș) pe sectorul Târgu Mureș Târgu Neamț. Este cel mai important sector al A8 întrucât implică trecerea munților. În schimb, sectorul Ungheni – Iași – Tg Neamț este încă la Comisia de Prognoză, dar în variantă redusă: doar Iași Tg Neamț (citește aici detalii).

Deschiderea ofertelor va avea loc pe 20 martie, iar documentația trebuie să fie gata în maximum 18 luni de la semnarea contractului. Valoarea acestuia se ridică la 35,6 milioane lei, iar banii sunt asigurați prin intermediul Programului Operațional de Infrastructură Mare (POIM), cererea de finanțare fiind depusă în decembrie 2018.

Anunțul a fost publicat marți seară, aproape de miezul nopții, la ora 23.23, dar documentația a fost trimisă spre publicare încă din 1 februarie, conform datelor din SICAP (sistemul național de achiziții publice).

„Legătura Moldovei cu Transilvania este deficitară, desfășurându-se prin culoarele DN15B – DN15, respectiv DN15 – DN12C – DN13B, care prezintă trasee sinuoase și declivități mari la traversarea Carpaților Orientali. În urma analizei de trafic s-a constatat că acestea nu pot prelua fluxurile sporite de trafic, generate de dezvoltarea socio-economică. Pe termen mediu și lung, autostrada Tg Mureș – Tg Neamț va oferi și un grad mare de atractivitate pentru traficul internațional de tranzit”, se arată în caietul de sarcini.

În documentație se arată că fondurile europene din actuala programare vor fi asigurate pentru etapa de pregătire: completare studiu de fezabilitate, obținere acord de mediu și promovare hotărâre de guvern de aprobare a indicatorilor tehnico-economici. Ulterior, în perioada 2021 – 2030, ar urma să fie prinși bani pentru proiectare și execuție.

Asociația Pro Infrastructura, o organizație ce monitorizează atent proiectele de infrastructură din țară, a arătat că suma estimată pentru completarea studiului de fezabilitate este prea mică.

„Din păcate nu este o veste bună, prețul estimat fiind mult prea mic, mai ales comparând cu bugetele oferite la revizuirile din anul 2014: 76 milioane lei atunci față de doar 30 milioane acum pentru 210 km. Există riscul major să se facă rabat de la calitate sau, așa cum s-a întâmplat la revizuirea SF pe A1 Sibiu-Pitești, să se livreze doar o parte din servicii și apoi să se rezilieze contractul! Mai mult, viteza de proiectare în zona de munte este 120 km/h, rezultând soluții tehnice extrem de costisitoare. Cerem insistent optimizări de traseu și structuri, cât și implementarea etapizată (semi-profil). Fără aceste măsuri, Autostrada A8 nu va deveni niciodată realitate fiindcă e prea scumpă!”, spune Asociația Pro Infrastructura.

Notă apix.ro. În anexa 1 a documentației urcate în SICAP se arată că CNAIR optează pentru achiziția ulterioară de noi servicii similare de la ofertantul a cărui ofertă va fi declarată câștigătoare în cuantum de 5,7 milioane lei (valoarea reprezentând 20% din valoarea estimată a contractului). Acest angajament financiar explică diferența între valoarea care apare în SICAP și cea cuprinsă în punctul de vedere al Asociației Pro Infrastructura. Astfel, valoarea contractului are o valoare minimă de 29,9 milioane lei și una maximă de 35,6 milioane lei.

„Conexiunea est-vest a României se va racorda la sectoare de autostradă construite deja sau aflate în diverse faze de implementare sau execuție: A3 – între Câmpia Turzii și Gilău (finalizat), Gilău – Nădăselu (finalizat), Câmpia Turzii – Ogra – Tg Mureș (execuție), autostrada Brașov – Bacău, drumurile de mare viteză Ploiești – Buzău, Buzău – Focșani, Focșani – Bacău, Bacău – Pașcani, drumurile expres Pașcani – Suceava, Suceava – Siret, precum și la secțiunea de autostradă Tg Neamț – Iași – Ungheni și constituie parte integrantă a rețelei TEN-T”, se mai precizează în documentație.

Câștigătorul licitației va presa următoarele servicii:

  • Completarea studiului de fezabilitate
  • Document suport aferent proiectului și acordarea de asistență pentru beneficiar în vederea susținerii cererii de finanțare, atât pe parcursul procesului de pregătire a cererilor de finanțare, cât și în perioada de evaluare a acestora de către toate instituțiile implicate în acest proces
  • Documentația finalizată privind studiul de feabilitate completat pentru autostrada Tg Mureș – Tg Neamț, după implementarea tuturor observațiilor și recomandărilor cerute prin avizele emise
  • Pregătirea documentației de atribuire precum și asigurarea asistenței beneficiarului pe durata procedurii de achiziție publică

CNAIR a lansat licitația după mai bine de trei ani de tergiversări și promisiuni lipsite de fundament din partea politicienilor. În documentația urcată în SICAP este cuprins întreg studiul de fezabilitate realizat acum 10 ani.

Coordonator al proiectului Apix.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat atât cu mass-media locale, cât și centrale.

Texte din arhiva categoriei Proiecte publice

EXCLUSIV apix.ro:

Mobilitate urbană

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

Studii și analize

Mișcări civice

To Top