Connect with us

Primele tramvaie noi vor circula în Iași din acest an

Model de tramvai nou care circulă deja la Cluj

Mobilitate urbană

Primele tramvaie noi vor circula în Iași din acest an

O autoritate centrală cumpără pentru Iași un număr de 16 tramvaie noi. Achiziția este estimată la 11,5 milioane lei/tramvai, iar valoarea totală a contractului ajunge la 184 milioane lei. În acest sens, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) a lansat o licitație în SICAP (sistemul național de achiziții). Fondurile sunt asigurate prin intermediul Programului Operațional Regional (POR). MDRAP așteaptă oferte până pe 27 februarie și, conform graficului de livrare, cele 16 tramvaie trebuie să ajungă la Iași, treptat, în termen de 8 luni de la semnarea contractului.

În caietul de sarcini întocmit de MDRAP pentru primele 16 vehicule sunt trecute inclusiv rutele pe care vor fi repartizate tramvaiele, fiind vorba despre traseele 1, 3, 7, 8 şi 13. Pe toate traseele vor fi alocate câte 3 tramvaie cu excepţia traseului 7, unde vor fi repartizate 4 tramvaie.

Tramvaiele vor avea o lungime de 30 metri şi o capacitate de transport totală de cel puţin 220 de călători (55 pe scaune şi 165 în picioare).

Caracteristicile dimensionale ale tramvaielor trebuie să fie următoarele:

  • Lungimea totală: minim 30.000 mm, respectiv maxim 32.500 mm (fără dispozitive de cuplare și oglinzi). Această valoare este impusă de lungimea peroanelor din stațiile de tramvai, respectiv de lungimea halelor de revizie existente în depou;
  • Înălțimea totală exterioară maxim 3.600 mm (fără echipamentele de pe acoperiș și pantograf);
  • Înălțimea totală interioară minim 2.100 mm.
  • Înălțimea cu pantograful coborât în poziție de parcare maxim 4.000 mm;
  • Înălțimea cu pantograful ridicat va fi cuprinsă între 4.000 … 6.330 mm;
  • Lățimea totală maxim 2.400 mm (+/- 5 mm). Această dimensiune se va corela cu geometria căii de rulare în aliniament și curbe astfel încât 2 două tramvaie circulând în direcții diferite să poată trece unul pe lângă altul inclusiv în curbe, ținând cont de aria de maturare. Ofertantul va ține cont de geometria liniilor și a peroanelor în curbe astfel încât tramvaiele să nu lovească peroanele;
  • Înălțimea podelei tramvaielor în zona ușilor de acces va fi de maxim 350 mm de la nivelul șinei, cu rampa de acces pentru persoanele cu dizabilități;
  • Podeaua va fi coborâtă pe toată suprafața și nu se admit trepte, în afară de zone ale podelei cu o denivelare longitudinală constantă (în formă de pantă sau rampă) a culoarului central doar în zona boghiurilor, unde înclinația podelei în direcție longitudinală va fi de maxim 18 %.

„Tramvaiele trebuie să fie echipate cu instalaţie de aer condiţionat, instalaţie de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, instalaţie de exhaustare a aerului viciat, sistem de numărare a călătorilor, cu instalaţie audio-video în interior, anunţuri vocale exterioare în staţii pentru persoanele cu dizabilităţi de vedere, instalaţie electrică a echipamentelor de ticketing, instalaţie de informare a călătorilor atât la interior cât şi la exterior“, se arată în caietul de sarcini.

De asemenea, tramvaiele trebuie să fie echipate cu echipament wireless pentru emisia și recepția semnalelor privind funcționarea și modificări intervenite în exploatare (echipament trebuie să permită descărcarea datelor de exploatare și funcționare a tramvaielor). Tramvaiele trebuie să fie dotate cu echipament care să nu permită plecarea din stațiile de parcurs cu ușile deschise, echipament pentru comanda automată a schimbării macazurilor, echipament care să permită furnizarea de internet wireless în compartimentul pentru călători, echipament pentru monitorizare și urmărire prin GPS de către dispeceratele pentru tramvaie etc.

Viteza maximă prevăzută în cerinţele tehnice ajunge la 70 km/h, dar tramvaiele vor avea limitator de viteză la 50 km/h. Durata de utilizare fără reparaţie generală a fost stabilită la minimum 8 ani, iar cea normală de funcţionare la minimum 17 ani. MDRAP aşteaptă oferte până pe 27 februarie, iar tramvaiele vor fi livrate treptat în maximum 8 luni de la semnarea contractului cu furnizorul ales în urma licitaţiei.

Achiziţia de tramvaie este realizată de autoritatea centrală cu sprijinul Jaspers (consultantul Comisiei Europene) şi în parteneriat cu primăriile mai multor localităţi din ţară. Până acum, au fost lansate mai multe licitaţii prin care vor fi livrate, în total, 86 de tramvaie: Iaşi (16 tramvaie de 30 m, 184 milioane lei), Craiova (17 tramvaie de 25 m, 170 milioane lei), Ploieşti (20 tramvaie de 18 m, 160 milioane lei), Reşiţa (13 tramvaie de 18 m, 119 milioane lei), Brăila (10 tramvaie de 18 m, 80 milioane lei) şi Galaţi (10 tramvaie de 18 m, 80 milioane lei).

Texte din arhiva categoriei Mobilitate urbană

Poza zilei

EXCLUSIV apix.ro:

Mobilitate urbană

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

Studii și analize

Mișcări civice

To Top