Connect with us

Tot ce trebuie să știi despre Uber: sute de șoferi au încheiat contracte

Uber a intrat pe piața ieșeană din 21 februarie

Mobilitate urbană

Tot ce trebuie să știi despre Uber: sute de șoferi au încheiat contracte

Intrarea Uber pe piața ieșeană a provocat numeroase reacții în spațiul public. Aplicația este disponibilă din 21 februarie. Reporterii apix.ro au călătorit de mai multe ori cu șoferi Uber și vă prezintă principalele concluzii/aspecte la care am ajuns în cele 12 zile de teste.

Una dintre principalele concluzii face referire la faptul că diferența dintre Uber și taxiurile clasice, în ceea ce privește tarifele, este vizibilă pe distanțe mari. Pe distanțe scurte, tariful Uber este asemănător cu cel al taxiurilor.

De exemplu, o cursă cu taxiul de maximum 10 lei, cu Uber ajunge cam la același cost, cu o nesemnificativă scădere (50 bani 1 leu). În schimb, la o cursă  cu un taxi ce ajunge în mod normal la 22 25 lei, cu Uber tariful este semnificativ mai mic (13 16 lei). Evident, nu spunem că este o regulă, sunt doar constatări rezultate din parcurgerea acelorași distanțe. În context, menționăm că tariful unei curse Uber nu poate fi mai mic de 7 lei.

Alte aspecte pe care le-am sesizat în ultimele zile, care sperăm noi, să vă fie de folos:

  • cei care și-au instalat aplicația încă din prima zi pot în continuare să plătească cash, noii clienți având doar posibilitatea utilizării cardului (credit sau debit)
  • codul promoțional „HELLOIASI” este în continuare activ: după descărcarea și instalarea aplicației, noii clienți pot introduce acest cod în secțiunea „Payment” („Plată”) din meniul aplicației. Ulterior, la prima cursă efectuată vor avea o reducere de 10 lei (se afișează automat). De exemplu, dacă tariful primei curse este de 15 lei, atunci clientul va plăti doar 5 lei.
  • o problemă întâmpinată a fost lipsa de experiență în folosirea aplicației de unii șoferi. În două rânduri, șoferii cu care am mers au ținut să respecte întocmai traseul afișat inițial de Uber la efectuarea comenzii. De cele mai multe ori, aplicația nu ține cont de scurtături de traseu, ceea ce face ca tariful să fie mai mare. În schimb, ce este important de știut este că șoferul nu trebuie să respecte traseul inițial, ci, la solicitarea clientului, poate merge pe alte străzi (traseul se actualizează). Alți șoferi ne-au întrebat din momentul în care am intrat în mașină dacă avem un „traseu preferat”.
  • în momentul efectuării unei comenzi, aplicația afișează un tarif, dar acest tarif este dinamic și poate fi actualizat (creștere sau scădere) în funcție de schimbarea de traseu, timp petrecut în trafic etc.
  • în unele momente din zi, tariful Uber crește în funcție de solicitări, cel puțin așa ni se transmite prin intermediul aplicației: dacă solicitările sunt numeroase, tariful este mai mare. Din această perspectivă, am sesizat diferențe și cu până la 79 lei în plus/cursă
  • imediat după finalizarea unei curse, Uber trimite către client, pe adresa de mail furnizată de acesta la instalarea aplicației, o chitanță electronică ce poate fi descărcată online
  • aplicația are un instrument intitulat „Safety” prin care un client poate să invite un alt utilizator Uber să-i urmărească călătoria în timp real
  • sistemul de rating se aplică atât șoferilor, cât și clienților (1 stea – 5 stele). Acest sistem încurajează o mai bună interacțiune și comunicare între șofer și client
  • uneori, în funcție de telefonul fiecăruia, localizarea de către Uber a clientului, la efectuarea comenzii, poate fi făcută defectuos. Dacă sesizați acest lucru, este bine de știut că puteți introduce adresa exactă în aplicație, chiar și atunci când este activă funcția de localizare a telefonului
  • într-un caz, am întâlnit un șofer căruia telefonul i s-a închis în timpul cursei. Am plătit cursa cu prețul afișat pe telefonul personal, dar, ulterior, după circa 10 minute de la finalizarea cursei am primit mesaj de la Uber că trebuie să achităm un tarif semnificativ mai mare. Cel mai probabil, Uber a înregistrat tariful abia după ce șoferul a reușit să-și deschidă telefonul și să confirme finalizarea cursei. Întrucât am plătit cash, costul suplimentar l-a suportat șoferul. În astfel de condiții, este bine să așteptați notificarea de la Uber cu costul cursei înainte să ieșiți din mașină.
  • toți șoferii cu care am mers până acum au fost cu bun simț, în general fiind vorba despre tineri.  Am întâlnit oamenii din diverse medii profeesionale, inclusiv profesori sau secretari de școală. Mașinile sunt diverse, iar în general sunt bine întreținute.
  • Uber aduce un plus și în ceea ce înseamnă turismul la Iași: amintim că aplicația este una globală

Pe scurt, cam acestea ar fi principalele concluzii din primele zile de folosire a aplicației Uber. Din discuțiile cu șoferii am aflat că există deja sute de persoane care au încheiat contracte cu parteneri Uber. De exemplu, la o firmă din Iași sunt 300 de șoferi înscriși, iar la o alta cel puțin 100. Un număr total de șoferi este greu de estimat. Din acest punct de vedere, Uber ar putea să facă un exercițiu de transparență prin furnizarea către public a unor astfel de informații.

Tarifele anunțate de Uber la Iași:  tarif de bază (2 lei), pe minut (0,3 lei), pe kilometru (1,8 lei), tarif minim (7 lei) și tarif de anulare – dacă pasagerul anulează cursa după 2 minute (7 lei).

Cum funcționează Uber:

  • descarcă aplicația Uber pe telefonul tău și creează un cont
  • aplicația se va deschide cu o întrebare simplă: “Încotro?”
  • după ce ai setat destinația, aplicația va estima prețul călătoriei
  • comandă și urmărește în aplicație cum șoferul ajunge la tine
  • poți trimite localizarea pe hartă și timpul estimat de sosire cu prietenii sau familiei
  • plătește numerar sau prin intermediul plății electronice
  • oferă un rating și feedback șoferului partener
  • după finalizarea cursei, vei primi un e-mail cu o chitanță electronică, iar din contul tău Uber vei putea descărca factura fiscală

Texte din arhiva categoriei Mobilitate urbană

EXCLUSIV apix.ro:

Mobilitate urbană

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

Studii și analize

Mișcări civice

To Top