Connect with us

FOTO Planul de trafic Păcurari – Alexandru: străzi noi, pasaje și sensuri unice (I)

Păcurari, vedere aeriană. Foto: Tudor GHIOC

Mobilitate urbană

FOTO Planul de trafic Păcurari – Alexandru: străzi noi, pasaje și sensuri unice (I)

Atunci când alegem să ne mutăm într-o anumită zonă a Iașului este bine de știut modul în care va evolua mobilitatea urbană. Creșterea semnificativă a numărului de mașini și problemele în fluidizarea traficului au dus la supraaglomerarea orașului. În multe zone putem întâlni ambuteiaje majore, iar șoferii pierd timpi prețioși în trafic.

Fluxul APIX și-a propus să vă prezinte, în câteva episoade, cele mai importante măsuri/proiecte privind reorganizarea circulației rutiere pe raza municipiului. Principala sursă a informațiilor este Planul Urbanistic General (PUG), document aflat în faza de avizare. Pentru început, ne-am propus să vă arătăm cum va fi reorganizată circulația în partea de vest a orașului: Păcurari, Dacia și Alexandru cel Bun.

Păcurariul este unul dintre cele mai căutate cartiere din punct de vedere imobiliar. Zona are patru poli importanți de dezvoltare: Colina Însorită spre Viticultori – Copou, capăt cartier, șes Bahlui și, nu în ultimul rând, Valea Lupului.

Sunt patru lucruri majore care vor apărea sau se vor schimba în ceea ce privește traficul: gândirea de la „zero” a circulației în șes Bahlui, o nouă legătura Păcurari – Copou, sens unic pe un tronson al str. Păcurari și o nouă stradă în lungul căii ferate. Mai jos, vă prezentăm detaliat (inclusiv hărți) modul în care autoritățile au în vedere fluidizarea traficului.

Cum văd specialiștii reorganizarea circulației în partea de vest a orașului?

Poate una dintre cele mai importante schimbări în circulația din Păcurari, care este și la îndemână, vizează introducerea sensului unic pe str. Păcurari de la intersecția AMRS și până pe Independenței (inclusiv pasajul Mihai Eminescu) pe direcția Păcurari – Fundație. Sensul unic pereche ar urma să fie str. Toma Cozma. Cel mai probabil, aceasta va fi și prima măsură implementată de autorități.

Pentru legătura dintre Păcurari și polul de dezvoltare din zona Viticultori, în PUG se propune transformarea traseului șos. Muntenistr. Eudoxiu Hurmuzachistr. Viticultori într-o stradă de legătură (categoria II), cu patru benzi de circulație, evident în locurile unde se poate face extinderea. Practic, acest traseu ar urma să preia traficul din zona Pieței Păcurari și să-l ducă până pe aleea Sadoveanu (via Viticultori). Folosind instrumente Google, putem observa că acest traseu are în jur de 3,5 km.

În același timp, traseul format din arterele de circulație aleea Cimitir Evreiesc Iancu FlondorIon Nistor ar urma să devină stradă colectoare (categoria III), având două benzi de circulație. Fluxul de mașini preluat din zona Munca Invalizilor ar urma să treacă pe strada de legătură menționată mai sus printr-o girație care să fie realizată la intersecția dintre str. Ion Nistor și str. Eudoxiu Hurmuzachi. Acesta este și rolul unei străzi colectoare: să preia fluxurile de circulație ale orașului din zone funcționale și să le dirijeze spre străzile de legătură sau magistrale (categoria I, șos. Păcurari este un exemplu de magistrală).

Cum arată girația în PUG:

Tot în ideea unei mai bune conexiuni rutiere între Păcurari și Copou este propusă și supralărgirea str. Dealu Zorilor.

Pentru zona rampei de ieșire a pasajului Canta nu sunt propuse circulații care să rezolve în totalitate problema traficului – amintim că deja au fost aprobate în acest perimetru blocuri înalte care vor adăposti sute de apartamente.

Drumurile indicate cu galben sunt de tip comunal. Pasajele sunt cel de după complexul ERA (stânga) și cel de lângă depoul Dacia (dreapta). Linia roșie indică limita administrativă a Iașului:

În schimb, în PUG este propusă și o stradă colectoare, cu două benzi, de-a lungul căii ferate care să continue până la str. Bradului, în zona Gării Internaționale.

Circulația pe șes Bahlui

În partea de vest a orașului, cele mai multe noutăți vor apărea în zona Șes Bahlui, unde circulația este gândită de la „zero”. Unul dintre cele mai importante proiecte din această zonă vizează realizarea unei căi de rulare pentru tramvaie pe legătura Dacia – Era Shopping Park.

Cum văd specialiștii circulația în șes Bahlui (extras din PUG, adnotările aparțin APIX)

Legendă. Toate străzile cu linie întreruptă reprezintă artere de circulație noi. Străzile cu violet sunt străzi de categoria II (de legătură – patru benzi de circulație, inclusiv transport public), iar cele cu verde de categoria III (colectoaredouă benzi de circulație). Segmentul negru este menit să arate tipul străzii.

Studiind harta de mai sus putem observa propunerea de amenajare a unui pasaj peste calea ferată imediat după ERA Shopping Park (în hartă este indicat amplasamentul cu cifra 1). Podul existent este indicat cu acel dreptunghi gri. Cercul roșu semnifică „intersecție de studiat”.

Un alt pasaj suprateran (indicat cu cifra 2) este prevăzut în zona depoului din Dacia, cu ieșire la girația de la rond Păcurari. Semnul P + R, de lângă rondul Canta, acolo unde începe str. Luca Arbore, semnifică o parcare de tip „Park and Ride” al cărei principiu este ca ieșenii care vin din zone limitrofe să-și lase mașinile aici și să-și continue traseul cu mijloace de transport în comun. Cu cifra 3 este indicat un pasaj suprateran în zona BJATM, iar cu cifra 4 un pasaj suprateran pe str. Rampei. Legătura dintre Dacia și șes Bahlui va fi făcută printr-un pod în continuarea str. Tabacului (cifra 5) și unul în prelungirea bd. Dacia (cifra 6). Cu zona Cicoarei, legătura rutieră va fi făcută cu un pod peste Bahlui dinspre str. Strămoșilor (cifra 7) și unul dinspre str. Sarmisegetusa (cifra 8).

Astfel arată în PUG planul de circulații pentru zona de vest a orașului:

Noul PUG va fi aprobat cel târziu în luna decembrie 2018. În următoarea perioadă, fluxul APIX va continua să prezinte circulațiile și din celelalte zone ale orașului. De precizat că menționarea unui proiect în PUG nu asigură și implementarea acestuia. Dar, sunt idei și proiecte aflate în atenția Primăriei. Unele vor fi puse în practică, altele nu.

Citește AICI despre oferta de publicitate a fluxului APIX.

Jurnalist cu o experiență de 12 ani în presa centrală și locală. Coordonator al proiectului Apix.ro.

Texte din arhiva categoriei Mobilitate urbană

Mobilitate urbană:

Proiect APIX: PUG-ul Iașului, în format interactiv:

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

reclamă TSM

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top