Infrastructură rutieră
A fost dat ordinul de începere a lucrărilor pentru cel mai lung tronson al A8: 38 km prin munți
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a emis ordinul de începere a lucrărilor pentru segmentul Ditrău – Grințieș (37,8 km) din autostrada A8 Tg Mureș – Iași. Contractul a fost semnat în martie 2025 cu grupul de firme UMB. Prima parte a contractului cuprinde etapa de proiectare, iar execuția va începe cel mai probabil în a doua jumătate a anului 2026.
Potrivit CNIR, segmentul Ditrău – Grințieș este unul dintre cele mai dificile sectoare de autostradă din România. „Este un proiect de o complexitate tehnică ridicată pentru că include lucrări majore de artă (poduri, pasaje, viaducte, tuneluri) și volume considerabile de lucrări de excavare și consolidări”, se arată CNIR într-un comunicat.

„După ce constructorul efectuează identificarea în teren și prezintă soluțiile tehnice pe care dorește să le pună în operă, inclusiv posibile modificări față de cele din Studiul de Fezabilitate vom fi în măsură să analizăm eventuale devieri de la coridorul de expropriere identificat și vom înainta Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru exproprieri suplimentare”, a declarat directorul CNIR Gabriel Budescu.
Lungimea totală a tunelurilor și a viaductelor (21 km) reprezintă 57% din lungimea întregului lot, fiind vorba despre 19 tuneluri, alături de 63 de poduri și viaducte. „Asocierea este în fața unei provocări tehnice, lotul 2A Ditrău-Grințieș fiind unul dintre cele mai dificile loturi de autostradă din România”, a mai spus șeful CNIR.
Cel mai lung viaduct, de 1.184 de metri, este proiectat la km 35 peste râul Sabău, iar cel mai lung tunel dintre cele 19 tuneluri are 850 de metri. Pe traseul segmentului Grințieș – Ditrău este prevăzut un nod rutier la Ditrău (conexiune cu DN 12 în jud. Harghita), iar la Est, în județul Neamț, conexiune cu Grințieș -Pipirig, o descărcare provizorie pentru a asigura funcționarea independentă a acestui lot.
