Utile
Adio monopoluri, bun venit competiției: Transportul interjudețean devine deschis tuturor
Piața transportului rutier interjudețean de pasageri din România a devenit complet liberalizată de la 1 iulie 2025. Orice operator interesat poate solicita și obține licență de traseu fără restricții arbitrare. Măsura a fost adoptată prin OUG 141/2024 și, ulterior, întărită prin Ordinul MTI 132/2025, publicat în Monitorul Oficial nr. 190/2025, cu aplicare începând din această vară. Cea mai mare companie de autocare din Europa (Flixbus) a lansat deja 10 rute, iar una dintre acestea conectează Iașul cu București.
Ce înseamnă liberalizarea
Liberalizarea înseamnă eliminarea barierelor administrative și criteriilor subiective prin care anumite firme erau privilegiate. De acum, autoritățile nu vor mai decide „cine” primește trasee, ci doar „ce” trasee sunt disponibile. Orice operator va putea solicita licență în platforma digitală – Rețeaua Națională de Mobilitate Rutieră – gestionată de Autoritatea Rutieră Română, conform Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România.
- Citește și Promisiuni și absențe în programul Bolojan: ce (nu) primește Moldova la capitolul transporturi
Cererile vor fi aprobate în ordinea depunerii, fără limitări asupra graficelor de circulație, atât timp cât se respectă condițiile tehnice (autobuze dotate cu aer condiționat, vechime ≤ 9 ani, deținere legală etc.).
Măsura a fost impulsionată de o decizie a Curții Constituționale, care a anulat criteriile discriminatorii de atribuire aplicate anterior. În baza acelui verdict – transpus în OUG 141/2024 – nu mai avea sens menținerea restricțiilor armate: operatorii pot intra pe piață indiferent de traseele punctuale sau piețe „rezervate”.
- Citește și Peste 130 de transportatori contestă rovinieta locală pe care vrea să impună Primăria Iași
Cine intră pe piață?
Deja câteva companii noi au anunțat intenții de a profita de ocazie:
- Flixbus, cea mai mare companie de transport cu autocare din Europan. a anunțat deja lansarea a 10 rute interjudețene, care conectează peste 50 de orașe din România, inclusiv legături majore precum București–Iași, Constanța–Timișoara și Satu Mare, în colaborare cu operatori locali
- Renter – start-up de mobilitate urbană, cu tradiție în microbuze electrice, lucrează la scenarii de extindere pe rute regionale, profitând de infrastructura digitală și tichete electronice.
- BYD România – parte a grupului chinez BYD, cunoscut pentru autobuze electrice în Ungaria; au declarat că sunt pregătiți să introducă curse electrice interjudețene, dacă cererea și politicile de susținere vor apărea
- O serie de firme de transport regionale, mai mici, din Transilvania și Moldova, și-au exprimat interesul de a închiria licențe și autobuze moderne pentru rute secundare neacoperite.
Există deja o flotă de aproximativ 26.883 de microbuze și autobuze operate de 3.259 de firme, conform UNTRR, dar numărul actorilor e de așteptat să crească rapid.
- Citește și Biletele de hârtie din transportul public vor fi eliminate: călătorii doar cu card la Iaşi
Ce oportunități se deschid?
- Condiții de concurență reală: Pasagerii pot beneficia de oferte competitive de preț și calitate.
- Inovație tehnologică: Acces mai rapid la aplicații mobile, informații în timp real, achiziții online.
- Flote moderne și verzi: Cerințele de vechime și dotare pot determina o rotație a parcului auto către mijloace mai eficiente și mai puțin poluante.
- Dezvoltarea turismului și serviciilor locale: Drumul spre zone mai puțin conectate devine profitabil, sprijinind operatorii locali și descentralizarea transportului.
- Digitalizare și transparență: Platforma ARR aduce eficiență administrativă și elimină birocrația excesivă.
Liberalizarea pieței interjudețene de transport de pasageri, intrată în vigoare la 1 iulie în acest an, reprezintă un „reset” major al sectorului. Piața se va deschide către operatori noi – de la start‑up‑uri și firme regionale, până la integratori tehnologici și producători de vehicule electrice.
Pentru pasageri, perspectiva este accesul la mai multe opțiuni și servicii modernizate, iar pentru companii, oportunitatea de a inova și a câștiga cote de piață. Rămâne însă de văzut cine va reuși să ofere valoare reală și sustenabilă într-un cadru tot mai competitiv și transparent.
