Utile
ANALIZĂ Unde călătoresc românii cu avionul: Londra conduce, Italia rămâne favorita pe țări
Londra conduce în topul orașelor de destinație pe cale aeriană dinspre aeroporturile din România. Capitala Angliei este urmată de Milano, Munchen și Istanbul. APIX.ro prezintă o serie de informații despre traficul de pe aeroporturile din România, având la bază o prezentare făcută recent de președintele Asociației Aeroporturilor din România, David Ciceo, la un eveniment petrecut la Sibiu.
Chiar dacă Londra ocupă prima poziție între destinații, cele mai multe călătorii, la nivel de țară de destinație, au fost înregistrate spre orașe din Italia: peste 4,8 milioane călătorii ceea ce reprezintă 19% din traficul total. Marea Britanie este pe poziția a doua cu 3,7 milioane de călătorii (14%), iar Germania și Spania împart podiumul, fiecare cu peste 2,2 milioane de călătorii (câte 9%), cu un avantaj în dreptul destinațiilor nemțești.
- Citește și A crescut traficul de pasageri la Aeroportul Iași: medie de 5.300 călătorii în fiecare zi din martie

După pandemie, traficul pe aeroporturile din țară a crescut în mod constant: anul acesta, estimările arată ca va fi depășit, în premieră, pragul de 27 milioane de călătorii, în condițiile în care, în perioada ianuarie – martie 2025, au fost înregistrate peste 5,6 milioane de călătorii.
- Citește și Aeroportul Iași va avea venituri record în acest an: peste 100 milioane lei din activitatea curentă

Circa 70% din trafic sunt spre destinații din afara spațiului Schenghen, iar 30% în interiorul Schengen.

În analiza realizată de președintele AAR se mai arată că Wizz Air are cea mai mare capacitate:
Care sunt factorii care vor sau pot influența traficul de pasageri
- incertitudine geopolitică și economică: conflictele regionale și instabilitatea politică europeană, influența inflației asupra cererii și dificultățile financiare ce întârzie investițiile și proiectele de infrastructură
- sustenabilitate și tranziția spre 2050 (Net zero): preziuni pentru reducerea amprentei de carbon și creșterea eficienței energetice, costuri ridicate pentru investiții în combustibili sustenabili și operațiuni electrificate, precum și provocări în coordonarea părților interesate pentru integrarea transportului multimodal
- digitalizare, inovație tehnologică și riscuri cibernetice: aeroporturile trebuie să țină pasul cu inovațiile în biometrie, inteligență artificială și automatizare, în timp ce se confruntă cu amenințări cibernetice tot mai mari și bugete limitate pentru implementarea tehnologiilor smart
- creșterea mai rapidă a traficului de pasageri prin comparație cu Vestul Europei
- scăderea interesului SUA în regiune (eliminarea România din programul Visa Waiver)
- scăderea rating-ului de țară: calificativul României a fost actualizat în trim I 2025 la BBB-, ultima treaptă din categoria recomandată investitorilor, cu perspectivă negativă
- probleme cu motoarele Pratt&Whitney – din discuții cu operatorii aerieni, problema va persista cel puțin până în 2027
- întârzieri în livrările de aeronave – probleme cu care se confruntă atât Boeing, cât și Airbus
