Local
Autostrada Iașului scapă de un blocaj, dar riscă altul: o nouă contestație pe primul tronson
Licitația pentru construirea segmentului Tg Frumos – Lețcani din autostrada Iașului, parte a A8, a fost deblocată, după ce contestația Strabag a fost respinsă pe fond. În schimb, se încearcă o nouă blocare pe segmentul Moțca – Tg Frumos: o nouă contestație a fost depusă de aceeași firmă care, la prima sesizare pe temă, nu a achitat cauțiunea și a ținut blocată procedura timp de două săptămâni.
„Kido Consult încearcă o nouă blocare a licitației pentru tronsonul I al autostrăzii Târg Neamț – Iași – Ungheni. Este a doua contestație pentru această investiție atât de importantă, cu o valoare estimată de peste un miliard de Euro, deși, anterior, pe 8 mai 2025, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) respinsese o contestație având același obiect, și anume prelungirea termenului de depunere a ofertelor. Având în vedere intenția vădită a operatorului economic de blocare a atribuirii contractului, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a decis să mențină termenul-limită pentru depunerea ofertelor”, se arată într-o informare a CNIR.
Anterior, la prima contestație depusă de Kido, CNIR a luat din proprie inițiativă decizia de a suspenda procedura de licitație. Termenul pentru depunerea ofertelor la segmentul Moțca – Tg Frumos este 20 mai. În cazul celuilalt tronson, între Tg Frumos și Lețcani, urmează să fie anunțat un nou termen de ofertare, în contextul respingerii contestației Strabag.

Așa cum CNIR a anunțat anterior, unul dintre criteriile de atribuire la licitație vizează un punctaj suplimentar pentru acei constructori care își vor asuma execuția în termen de cel 12 luni a unei porțiuni de 5 km: acest segment face legătura între Moțca și nodul turbion de la Pașcani (aflat în construcție în cadrul proiectului A7).
CNIR spune că sectorul prezintă „o complexitate tehnică ridicată”: sunt prevăzute 36 de poduri și pasaje (în lungime totală de 8,5 km, iar cel mai lung are 1,1 km), patru tuneluri (în lungime de 1,7 km) și trei noduri rutiere (Moțca, Pașcani și Tg Frumos). Valoarea contractului pentru construirea primului tronson din autostrada Iașului trece pragul de 6 miliarde de lei.
