Connect with us

Autostrăzile Moldovei: stadiul fiecărui proiect/Ce se va-ntâmpla în 2021

Proiecte publice

Autostrăzile Moldovei: stadiul fiecărui proiect/Ce se va-ntâmpla în 2021

Proiectele pentru construirea de autostrăzi în Moldova ar putea prinde contur în anul 2021. Anul viitor ar putea fi anul în care se fac paşi importanţi pentru construirea ulterioară a autostrăzilor A7 (Ploieşti – Paşcani), A8 (Târgu Mureş – Ungheni) şi A13 (Braşov – Bacău).

Cei mai importanți pași așteptați pentru anul 2021:

  • lansarea licitației pentru lucrările de execuție la podul de la Ungheni
  • semnarea contractului de proiectarea și începerea proiectării lucrărilor pe sectorul Ungheni – Tg Neamţ (parte din A8, cu termen 2 ani)
  • finalizarea proiectării lucrărilor la sectorul montan al A8 (Tg Neamţ – Tg Mureş)
  • finalizarea proiectării lucrărilor la toate sectoarele din A7
  • stabilirea clară, și fără incertitudini, a finanțării pentru fiecare tronson de autostradă din A7, A8 și A13

Mai jos, puteți consulta stadiul actual al fiecărui sector de autostradă din Moldova:

Autostrada A8: Ungheni – Iași – Tg Mureș

  • Podul peste Prut de la Ungheni (1 km) – proiectarea podului a fost demarată în 2016, iar studiul de fezabilitate este finalizat, cu excepția acordului de mediu. Estimarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) era că acesta va fi obținut până la sfârșitul acestui an, dar deocamdată nu există o informație oficială că acest acord ar fi fost emis de Agenția pentru Protecția Mediului Iași, deși memoriul a fost depus de CNAIR încă din luna august 2020, iar guvernul a simplificat obținerea avizului prin aprobarea unor derogări. CNAIR estimează că se va putea circula pe pod din 2024, în condițiile în care, anul viitor, este programată lansarea licitației pentru proiectarea și execuția obiectivului. În ceea ce privește finanțarea lucrărilor de execuție, podul are asigurată finanțare prin intermediul POIM 2014 – 2020 (cu regula n+3, respectiv lucrările pot fi finalizate până în decembrie 2023).
  • Autostrada Ungheni – Iași – Tg Neamț (100 km) – Potrivit CNAIR, cel târziu pe 11 ianuarie 2021 va fi desemnat câștigătorul licitației de proiectare, acum în desfășurare, iar, în ipoteza în care nu vor fi contestații, contractul poate fi semnat pe 5 februarie. La licitație participă trei ofertanți: Consitrans SRL, asocierea Aduro Impex – 3TI Progetti Italia – Ingegneria Integrata SPA și asocierea SWS Engineering – Metrans. Valoarea contractului a fost estimată la peste 73 milioane lei, bani europeni. „Durata contractului este de 25 luni de la semnare”, se arată pe harta interactivă a CNAIR. Planul autorităților este de a finanța „autostrada Iașului” prin Programul Operațional Transporturi (POT) 2021 – 2027.
  • Autostrada Tg Neamț – Tg Mureș (211 km) – Proiectantul sectorului montan este firma Ingenieria Especializada Obra Civil E Industrial SA, iar termenul de finalizare este iulie 2021, cu șapte luni întârziere față de termenul inițial. La acest moment, stadiul fizic de realizare este de 52%, dar stadiul financiar este de doar 11%. Valoarea contractului ajunge la aproape 18 milioane lei, fără TVA. Un pas important a avut loc în noiembrie 2019: traseul final a fost aprobat în Consiliul Tehnic Economic (CTE) al CNAIR. „Anul 2021 – finaliza proiect. Anul 2025 – perioadă estimată pentru deschiderea primelor secțiuni”, se precizează pe site-ul CNAIR. Totuși, la acest moment există discuții avansate ca două porțiuni ale autostrăzii, respectiv „capetele” sectorului, să fie finanțate prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Acest lucru ar însemna ca lucrările la primele secțiuni ar putea începe mai devreme astfel încât să fie finalizate până în anul 2026 (termen PNRR). Cele două porțiuni au o lungime de circa 60 km. Ceilalți bani necesari pentru sectorul montan al autostrăzii A8 ar urma să fie alocați prin Programul Operațional Transporturi 2021- 2024

Autostrada A7 Ploiești – Bacău – Pașcani

  • Ploiești – Buzău (63 km). Proiectul tehnic este în curs de elaborare de către firma Consitrans, cu finalizare în 2021 și cu o valoare a contractului de 12,3 milioane lei. Însă, plățile către antreprenor sunt foarte reduse, stadiul financiar fiind de doar 5%. „Investigațiile geotehnice și arheologice au fost finalizate în proporție de 100%. În curs de elaborare sunt testele de laborator. Studiul de fezabilitate a fost înaintat în noiembrie 2019. Au fost emise observații”, a precizat CNAIR.
  • Buzău – Focșani (83 km). Acest tronson este proiectat tot de Consitrans, iar valoarea contractului se ridică la circa 14 milioane lei, cu termen de finalizare tot anul 2021. Cu toate că stadiul fizic este și pe acest tronson destul de avansat (investigații geotehnice – finalizate, investigații arheologice – finalizate, teste de laborator – în curs de elaborare, iar studiul de fezabilitate a fost depus la începutul lunii decembrie), plățile către antreprenor sunt de doar 0,5%. „Studiul de fezabilitate este în analiză”, informează CNAIR.
  • Foșcani – Bacău (96 km). În acest caz, valoarea contractului este de 20,1 milioane lei, iar proiectantul este tot Consitrans. Deocamdată, au fost analizate alternative de traseu și au început investigațiile arheologice, în timp ce studiile geotehnice sunt finalizate în proporție de 23%. În ceea ce privește plățile către proiectant, acestea sunt de doar 0,4%. Cu toate acestea, CNAIR spune că proiectul va fi gata în 2021.
  • Bacău – Pașcani (77 km). Proiectantul acestui sector este firma italiană Ingineria Especializada, cu o valoare a contractului de 17 milioane lei. Realizarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic a început în martie 2019, iar termenul este 2021. Plățile către antreprenor au ajuns la 18% din contract, în condițiile în care investigațiile geotehnice sunt finalizate în proporție de 95%, iar în prezent se desfășoară studiul arheologic. „În prezent, sunt în curs de obținere avizele”, spun reprezentanții CNAIR.
  • Pașcani – Suceava (61 km). Autostrada A7 se prelungește în nordul țării cu drumul expres Pașcani – Suceava (61 km): contractul de proiectare a fost semnat în octombrie 2020 și are o valoare de circa 12 milioane lei, cu termen de finalizare doi ani. Proiectantul este o asociere de firme, în frunte cu Search Corporation. Aceeași asociere a început lucrul la studiul de fezabilitate și pe ultimul tronson, respectiv Suceava – Siret (41 km), prognozat tot ca drum expres. În acest caz, valoarea contractului este de 11 milioane lei și are ca termen tot octombrie 2022.

Autostrada A13

  • Brașov – Bacău (165 km). Contractul de 21 milioane lei pentru elaborarea studiilor tehnice a fost semnat în mai 2020 cu o asociere de firme, condusă de Search Corporation, iar termenul de finalizare este 2023. „Prestatorul a prezentat alternativele de traseu propuse inițial, iar în perioada imediat următoare vor avea loc dezbateri cu autoritățile locale pentru a corela traseele autostrăzii cu obiectivele sau investițiile locale și pentru a maximiza aportul socio-economic al autostrăzii”, se precizează pe site-ul CNAIR.

Consultă harta interactivă a autorităților centrale cu situația actuală a fiecărui proiect de infrastructură din țară

Coordonator al proiectului Apix.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat atât cu mass-media locale, cât și centrale.

Articole din categoria Proiecte publice

Trafic

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top