Connect with us

Autostrăzile Moțca-Iași-Ungheni și Pașcani-Suceava-Siret vor fi finanțate din noul fond de apărare a UE, anunță premierul

autostrada a8 motca-iasi-ungheni randare proiect - imagini virtuale

Infrastructură

Autostrăzile Moțca-Iași-Ungheni și Pașcani-Suceava-Siret vor fi finanțate din noul fond de apărare a UE, anunță premierul

Autostrăzile Moțca – Iași – Ungheni și Pașcani – Suceava – Siret ar urma să fie finanțate prin intermediul programului „SAFE” („Acțiunea pentru Securitatea Europei”) lansat în acest an de Uniunea Europeană, a anunțat, marți, prim-ministrul Ilie Bolojan.

Programul „SAFE” este un mecanism financiar pentru industria de apărare. În principal, programul va finanța investiții urgente și la scară largă în baza industrială și tehnologică de apărare europeană. Însă, pot fi finanțate și investițiile în infrastructură, iar cele două autostrăzi sunt coridoare de transport cu dublă utilizare (civilă și militară), având o importanță logistică pentru sprijinul Ucrainei și securitatea flancului estic al UE și NATO.

„În ceea ce privește proiectele civile, sunt autostrăzile care se duc spre zona de nord-est a Moldovei, este vorba despre cele două capete de autostradă, dacă pot să spun așa, zona Pașcani – Iași – Ungheni și relația Pașcani – Suceava – Siret, în așa fel încât să existe o axă de comunicare pe această direcție care rezolvă atât problema de transport civil, cât și în eventualitatea unei logistici de tip militar. România va putea fi un hub care să-și valorifice potențialul, atât hub-ul intermodal, de exemplu, de la Constanța, dar și ca un hub de dezvoltare pentru refacerea Ucrainei dacă avem și o infrastructură conectivă strategică care conectează acest hub cu piețele din jurul nostru”, a declarat premierul Ilie Bolojan, într-o conferință de presă, întrebat fiind despre proiectele care vor fi finanțate prin intermediul SAFE.

Înregistrarea conferinței poate fi urmărită AICI, iar declarația premierului cu privire la autostrăzile Moldovei este la minutul 1:01:00. Prin SAFE, UE va furniza până la 150 miliarde euro care vor fi acordate statelor membre interesate, la cerere și pe baza planurilor naționale. Plățile vor lua forma unor împrumuturi cu scadență lungă, la prețuri competitive, care vor fi rambursate de statele membre beneficiare, conform Consiliului UE.

În prima listă de domenii prioritare apare și o componentă de mobilitate militară. În context, amintim că podul de la Ungheni, aflat în construcție, este finanțat tot printr-un mecanism privind mobilitatea militară, respectiv cel pentru interconectarea Europei.

Programul SAFE este primul pilon din cadrul „ReArm Europe Plan/Readiness 2030”, noul plan strategic al Comisiei Europene prin care se urmărește mobilizarea a peste 800 miliarde euro pentru consolidarea capacităților de apărare ale statelor membre.

Care este stadiul celor două autostrăzi

În cazul autostrăzii Pașcani – Suceava au fost organizate două licitații aferente celor două sectoare ale drumului rapid. Ambele proceduri au fost adjudecate, dar încă nu au fost semnate contractele. Inițial, această autostradă era propusă spre finanțare prin intermediul Programului Transporturi 2021 – 2027.

Care este stadiul autostrăzii Pașcani – Suceava:

  • Pașcani – Roșcani este primul segment al acestei autostrăzi, lungimea fiind de 33 km, iar 12 km sunt în județul Iași. Licitația a fost câștigată de grupul de firme UMB. Contractul de lucrări are o valoare de 3,1 miliarde lei, iar durata de execuție este de 30 de luni (6 luni proiectare și 24 de luni lucrări). Raportul de procedură a fost publicat în martie 2025, dar contractul nu este încă semnat.
  • Roșcani – Suceava, al doilea tronson, are o lungime de 29 km. Constructorul desemnat este tot UMB, iar raportul a fost publicat în aprilie 2025 cu precizarea că nici în acest nu a fost semnat, deocamdată, contractul. Costurile se ridică la 2,9 miliarde lei cu termen de execuție de 30 luni

Care este stadiul autostrăzii Moțca – Iași – Ungheni:

  • Moțca – Tg Frumos: sunt în evaluare șase oferte depuse pentru construirea acestui tronson. Termenul pentru finalizarea procedurii este 29 septembrie 2025. Drumul rapid are 27 km, iar valoarea estimată a contractului depășește 6 miliarde de lei.
  • Tg Frumos – Lețcani: sunt în evaluare tot șase oferte, cu termen de finalizare a procedurii pe 24 septembrie. Drumul rapid are o lungime de 28,6 kilometri are un cost estimat de 5,5 miliarde lei
  • Lețcani – Iași: licitație în desfășuare, cu termen de deschidere a ofertelor pe 25 august. Contractul are o valoare estimată de 6,2 miliarde lei
  • Iași – Golăiești: licitație în desfășuare, cu termen de deschidere a ofertelor pe 15 septembrie. Contractul are o valoare estimată de 4,8 miliarde lei
  • Golăiești – pod Ungheni: licitație în desfășuare, cu termen de deschidere a ofertelor pe 1 septembrie. Costurtile de construcție se ridică la 315 milioane lei.

Aricole din categoria Infrastructură

Schimbări în trafic:

Cele mai citite articole

To Top