Infrastructură
Cine sunt indienii care au contestat licitația pentru autostrada Lețcani – Iași
Licitația pentru construirea autostrăzii Lețcani – Iași ar putea fi suspendată. Constructorul indian Ceigall India Limited a contestat faptul că nu i se permite să depună ofertă la procedură. În mod normal, deschiderea ofertelor ar trebui să aibă loc pe 30 octombrie, dar indienii au solicitat suspendarea licitației.
Ceigall este un constructor cu o cifră de afaceri în jurul sumei de 350 milioane euro (2024), dar lucrările efectuate de către această firmă sunt exclusiv în India, cu câteva excepții de proiecte derulate în Rusia. Firma a fost înființată în anul 2002, cu sediul central la Delhi. De-a lungul timpului, indienii s-au specializat în execuţia de structuri specializate precum drumuri elevate, poduri, pasaje, tuneluri, autostrăzi şi coridoare expres, conform site-ului companiei.
Până la mijlocul anului 2024, Ceigall declarase că a finalizat peste 34 proiecte în sectorul drumurilor și infrastructurii rutiere. La aceeași dată, avea în derulare 18 proiecte active, ce includ coridoare ridicate, poduri, trasee metrou, drumuri și tuneluri. Pe segmentul de achiziții publice de infrastructură, Ceigall însumează o proporție semnificativă din contractele sale din partea National Highways Authority of India (NHAI).
De altfel, compania a raportat obținerea recentă a unui proiect NHAI în valoare de aproximativ 110 milioane euro care a determinat creșterea titlurilor Ceigall cu circa 7% pe bursă. Consultă portofoliul companiei la acest link.
De ce spun indienii că au dreptul să participe la licitație
Într-un răspuns oferit la o solicitare a firmei indiene, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a invocat faptul că India nu este în lista țărilor care au ratificat Acordul privind achizițiile publice al organizației mondiale a comerțului. De asemenea, nu există acorduri bilaterale semnate cu Uniunea Europeană care să permită firmelor indiene accesul liber la piața achizițiilor publice din UE.
„Ofertanții stabiliți în India nu pot participa la procedura de achiziție publică, conform reglementările actuale”, spune CNIR. În schimb, Ceigall invocă decizii ale Curții de Justiție a UE care ar fi statuat faptul că excluderea unor competitori dintr-o țară terță „ține de competența exclusiv a Uniunii”.
„Uniunea este competentă să adopte un act cu aplicabilitate generală privind accesul, în spațiul său, la procedurile de atribuire a contractelor de achiziții publice ale operatorilor economici dintr-o țară terță care nu a încheiat cu Uniunea un acord internațional care să garanteze accesul egal și reciproc pe piețele de achiziții publice”, este un fragment dintr-o decizie invocată de Ceigall, inclusă în sesizarea depusă de indieni la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC).
- Citește și UMB a pierdut „la mustață” o licitație pentru un tronson din A8: i-a fost admisă contestația
Ceigall oferă și un exemplu din țară al unei decizii care ar fi în favoarea acesteia: judecătorii de la Curtea de Apel București au permis participarea la o licitație a unui operator din China care, anterior, fusese exclus din procedură pe același principiu.
„Suspendarea procedurii de atribuire reprezintă singura măsura utilă pentru a salvarda desfășurarea ulterioară a acesteia în condiții de legalitate”, a mai susținut Ceigall.
La momentul depunerii contestației de către indieni, termenul pentru deschiderea ofertelor la licitație era 15 octombrie – în prezent, acesta a fost prelungit la 30 octombrie.
Reamintim că procedurile pentru două dintre sectoarele autostrăzii A8, pe tronsonul ieșean (Moțca – Ungheni), sunt blocate în urma unor decizii contradictorii ale instanței. Astfel, licitațiile pentru Iași – Golăiești și Golăiești – Podul de la Ungheni au fost suspendate, în timp ce doar sectorul Lețcani – Iași rămâne în derulare. Pentru celelalte două tronsoane (Moțca – Tg Frumos și Tg Frumos – Lețcani) ofertele depuse sunt în fază de evaluare.
