Infrastructură rutieră
CNIR dă în judecată firma de apartament care a blocat temporar licitația autostrăzii Moțca – Tg Frumos
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a acționat în instanța firma Kido și a solicitat plata un prejudiciu de 220.000 lei. Procesul deschis de CNIR vine după ce și a doua contestație a acestei societăți a fost respinsă, fiind vorba despre unul dintre tronsoanele ieșene ale autostrăzii A8, pe traseul Moțca – Tg Frumos.
Potrivit CNIR, instituția intenționează să recupereze prejudiciul produs „în urma blocării cu rea-voință a procedurii pentru atribuirea contractului” pe segmentul de autostradă amintit. Prejudiciul invocat de CNIR reprezintă valoarea cauțiunii care ar fi urmat să o depună Kido astfel încât contestațiile să fie judecate pe fond. În schimb, singurul efect al contestațiilor a fost de a întârzia depunerea ofertelor de către constructorii interesați.
„Considerăm că, prin cele două cvasi-contestații depuse la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), contestații neîntemeiate și care nu au respectat prevederile legale, S.C. Kido Consult Project Construct a încercat blocarea procedurii de atribuire a contractului, și, implicit realizarea unui proiect de importanță majoră pentru infrastructura națională și europeană”, se arată într-un comunicat al CNIR.
Contestațiile Kido au fost depuse în lunile aprilie și mai 2025, cu puțin timp de termenul de depunere al ofertelor. După prima sesizare, CNIR a suspendat, din proprie inițiativă, procedura, iar licitația a fost reluată după câteva săptămâni – CNSC nu a mai judecat pe fond sesizarea întrucât Kido nu a depus cauțiunea. Istoria s-a repetat în luna mai, cu o nouă contestație, dar CNIR a decis să continue procedura și a primit 6 oferte pentru construirea tronsonului de autostradă.
„În cadrul acțiunii de chemare în judecată pentru repararea prejudiciului cauzat, pe care am depus-o la Tribunalul București, CNIR a solicitat plata unor despăgubiri în valoare de 220.000 lei. Această sumă este echivalentul cauțiunii pe care ar fi trebuit să o depună odată cu respectivele contestații, în conformitate cu prevederile Legii 101/2016 ” a precizat directorul general CNIR Gabriel Budescu, citat în comunicatul instituției.
Între timp, licitațiile pe celelalte segmente ale autostrăzii Iașului au făcut pași înainte: CNIR a primit 6 oferte și în cazul sectorului Tg Frumos – Lețcani (porțiunea care cuprinde și centura Nord a Podu Iloaiei), iar pentru cele trei sectoare între Lețcani și Ungheni (Pod peste Prut), ofertele se depun în iulie, august și septembrie.
