Local
Cum a integrat IULIUS factorii globali ESG în strategia de sustenabilitate
Finanțările verzi, programele de reciclare sau colectare selectivă, diminuarea consumului de plastic sunt câteva dintre tendințele pe care majoritatea business-urilor au început să le adopte. La nivel național, se observă o preocupare tot mai mare a companiilor pentru protejarea mediului, punându-se accent pe definirea cât mai clară a rolului pe care sustenabilitatea îl are în strategiile de dezvoltare pe termen scurt, mediu și lung.
Un exemplu este compania IULIUS, despre a cărei direcție a vorbit Dan Adrian Chelaru, Group Sustainability Officer, într-un interviu acordat pentru Business Magazin. Țintele ESG (Environmental, Social, and Governance) și politicile de sustenabilitate ocupă un loc prioritar în agendele multor companii din toate domeniile, dar implementarea acestora în real estate a început mai devreme, chiar și pe piața locală, susține Dan Chelaru.
„A fost necesară prioritizarea factorilor ESG în funcţie de domeniul nostru, iar primul pas a fost înţelegerea aspectelor materiale semnificative, care pot avea impact asupra situaţiei financiare sau a performanţei operaţionale a organizaţiei. Ne-am întărit angajamentul nostru printr-o strategie de sustenabilitate, centrată pe trei mari piloni, respectiv Mediu, Comunitate şi Guvernanţă şi etică în afaceri. Este o strategie ce include un plan de acţiune pe termen scurt, mediu şi lung, care detaliază măsurile, acţiunile şi proiectele ce vor conduce la atingerea obiectivelor”, explică reprezentantul companiei în publicația citată.
Portofoliu 100% certificat verde
Un alt trend identificat de Dan Chelaru este tranziția către clădirile verzi pentru reducerea schimbărilor climatice pentru că 40% din emisiile de dioxid de carbon la nivel global sunt generate de clădiri și de industria construcțiilor. „Însă, clădirile verzi au un randament mai bun şi pentru dezvoltatori, pentru că generează chirii mai bune şi se estimează că au o valoare imobiliară cu 7–10% mai mare faţă de clădirile tradiţionale. Certificările verzi ale clădirilor nu sunt doar o diplomă pe care să o arătăm partenerilor, ci o misiune asumată în strategia noastră de sustenabilitate, un instrument de analiză a performanţelor clădirilor în această direcţie”, spune Dan Chelaru.
Ansamblul Palas din Iași este singurul proiect din Europa Centrală şi de Est care a obținut certificarea LEED Neighborhood Development pentru impactul pozitiv asupra comunităţii şi pentru modul sustenabil în care au fost concepute şi construite clădirile integrate. Palas Campus, un alt proiect dezvoltat de IULIUS în Iași, se află într-un dublu proces de certificare verde – EDGE (Excellence in Design for Greater Efficiencies) al International Finance Corporation (IFC) şi LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) al US Green Building Council. „Palas Campus de pildă, cea mai mare clădire de birouri ca suprafaţă din România (60.000 mp), este primul proiect care a obţinut un credit verde acordat unei companii româneşti de către International Finance Corporation (IFC), divizia Băncii Mondiale destinată sectorului privat. Instituţia financiară a acordat 72 de milioane de euro acestui proiect, pentru a facilita obţinerea certificării de clădire verde şi o reducere previzionată de minimum 20% a consumului de energie şi apă”, se arată în materialul Business Magazin.
Spațiile verzi reprezintă 46% din suprafața Palas
Conform lui Dan Chelaru, Palas are un raport al spațiilor verzi, din suprafața totală, de aproape 46%, fiind probabil singurul proiect cu un procent așa de mare. „Pentru IULIUS, grădinile sunt deja elementul semnătură, o ancoră pentru comunitate şi un aport consistent la reducerea amprentei de carbon. În portofoliu sunt peste 13 hectare de spaţii verzi, în Iaşi, Timişoara şi Cluj-Napoca, care au presupus investiţii iniţiale de peste 17 milioane de euro, pentru a fi armonios încadrate oraşului, cu arbori maturi şi o atmosferă naturală autentică”, susține Group Sustainability Officer al companiei IULIUS.
Din calculele făcute, arborii plantaţi în grădinile IULIUS absorb anual aproximativ 75 de tone de CO2. Iar dacă adăugăm campaniile anuale de împădurire organizate de IULIUS, o iniţiativă de compensare a amprentei de carbon prin intermediul absorbanţilor naturali, precum pădurile, aportul este şi mai mare. „Numai anul trecut am plantat peste 4.500 de puieţi şi estimăm că suprafeţele plantate vor stoca, în următorii 50 de ani, până la 4.500 tone CO2, contribuind la susţinerea obiectivului (13) Acţiune Climatică din Agenda ONU 2030 pentru Dezvoltare Durabilă. Astfel de campanii de împădurire şi ecologizare sunt deja o tradiţie pentru noi, dar şi o manieră prin care ne apropiem de partenerii din clădirile de birouri, care participă la acţiuni alături de noi”, completează specialistul companiei ieşene în publicația citată.
Program de reciclare și transformare în compost
Programul de reducere și valorificare a deșeurilor generate de proiectele IULIUS este un alt aspect pe care compania îl are în vedere. „La Palas Iaşi, acolo unde am demarat deja programul de anul trecut, cantităţile de reciclabile au crescut cu 25% faţă de 2019. În prezent, programul se implementează în toate proiectele grupului şi ne aşteptăm la o creştere cu peste 50% a cantităţilor de reciclabile în a doua jumătate a anului. Următoarea etapă este transformarea resturilor în compost, proces care estimăm că va reduce cantitatea de deşeuri menajere cu până la 40%”, a mai adăugat Dan Chelaru.
O altă latură din strategia de sustenabilitate a companiei, prezentată de Dan Chelaru pentru Business Magazin, este cea dedicată dezvoltării comunităților, în orașele în care este prezent. „Ne bucură impactul pe care aceste programe îl au şi răspunsul pozitiv pe care îl primesc, pentru că avem încrederea că este o contribuţie reală, constantă şi relevantă în comunităţile în care suntem prezenţi. Sunt numeroase acţiuni pe care le-am implementat până în prezent şi multe altele care vor continua să susţină tinerii, educaţional şi profesional, dar şi mediile antreprenoriale, creative şi culturale”, a menționat reprezentantul IULIUS. În programul de internship din anul 2021 s-au înscris peste 900 de tineri, 37 au urmat programul, iar angajați în companie au rămas 21. Totodată, în cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza”, la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor (FEAA), IULIUS susține un curs de Real Estate Business Management, la care anul trecut au participat 50 de studenți. Tot în cadrul FEAA, compania ieșeană a amenajat un laborator multimedia pentru studenții de la specializarea marketing.
În 2021, IULIUS a demarat și programul Go Local, prin care sprijină business-urile locale, aflate la început de drum, să acceseze reţeaua sa de centre comerciale. Prin acest program, cei selectați au beneficii precum scutirea temporară de la plata chiriei sau reduceri, flexibilitate la durata contractului, campanii de promovare și consultanţă. În Palas, la începutul lunii decembrie s-a inaugurat cafeneaua Caffee Alé, un business coordonat de ieșeanul Vlad Giurgica, care a accesat programul Go Local. Înscrierile continuă pe https://www.iuliuscompany.ro/golocal.