Proiecte publice
Firme din Austria și Franța au licitat pentru lucrări la sectoare de cale ferată din Regionala Iași
Mai multe stații de cale ferată din județul Iași au fost incluse într-un program derulat de CFR în vederea sporirii eficienței economice și creșterii siguranței feroviare. Licitația este în desfășurare, iar contractul aferent tuturor sectoarelor incluse ajunge la aproape 700 milioane lei.
Două companii au depus oferte, conform informațiilor afișate în SEAP. Siemens Mobility (Austria) și Alstom (Franța) sunt liderii celor două asocieri de firme ofertante din care fac parte câte 6 companii. Lucrările se vor desfășura pe 6 sectoare situate pe linie simplă sau dublă neelectrificată din Regionalele Iași și Galați, respectiv:
- Vaslui – Iași, alcătuit din 7 stații de cale ferată, cu o lungime de circa 50 km: Bălteni, Buhăești, Rebricea, Scânteia, Grajduri, Bârnova și Ciurea
- Bârlad – Vaslui, altcătuit din 5 stații, cu o lungime de 45 km: Zorleni, Banca, Crasna, Munteni și Vaslui
- Tecuci – Bârlad, cu 6 stații, respectiv o lungime de 50 km: Tecuci, Frunzeasca, Berheci, Nichișeni, Tutova și Bârlad
- Verești – Botoșani, cu 3 stații, respectiv o lungime de 50 km: Bucecea, Leorda și Botoșani
- Bacău – Piatra Neamț, cu 5 stații, respectiv o lungime 47 km: Gârleni, Buhușu, Podoleni, Roznov și Piatra Neamț
Printre lucrările care vor fi executate în stațiile de cale ferată se numără:
- introducerea instalațiilor de centralizare electronică cu tehnică de calcul și instalații de centralizare electronică pe linie
- introducerea instalațiilor de bloc de linie automat integrat și a instalațiilor de bloc de linie automat simplificat integrat pentru intervalele adiacente stațiilor de cale ferată
- ecartament normal al liniilor de 1.435 mm
- mărirea capacității de tranzit
- aducerea liniei de cale ferată la parametrii tehnici ceruți de standardele și legislația europeană în vigoare
- adoptarea sistemului de semnalizare cu trepte multiple de viteză în stații și a sistemului de semnalizare cu 4 indicații în linie curentă dotată cu instalații de bloc de linie automat integrat
„Din analiza valorii actuale nete economice și a ratei rentabilității economice, rezultă că proiectul este viabil din punct de vedere economic datorită beneficiilor economice generate de implementarea proiectului. Din costul unitar dinamic reiese distribuția costurilor și efectelor pe orizontul de analiză”, potrivit CFR.
Operatorul și-a stabilit finalul lunii aprilie ca dată limită pentru evaluarea celor 2 oferte primite în cadrul licitație. Acordul-cadru va fi semnat pe o perioadă de 90 luni, iar valoarea totală este estimată la 654 milioane lei.
Proiectul privind sporirea eficienței economice și a siguranței feroviare prin creșterea nivelului de centralizare al instalațiilor de semnalizare rutieră este una dintre etapele prin care se realizează lucrările cuprinse în programul de modernizare și reînnoire a infrastructurii feroviare, program finanțat prin intermediul PNRR.
