Connect with us

Iașul vrea trenuri electrice și hibride care să deservească liniile metropolitane

tren PESA

Proiecte publice

Iașul vrea trenuri electrice și hibride care să deservească liniile metropolitane

Asociația Metropolitană de Transport Public Iași (AMPTI) a lansat o consultare de piață dedicată producătorilor de trenuri. Scopul este de a estima costurile pentru achiziția de trenuri electrice și hibride care vor circula pe liniile metropolitane. Iașul poate accesa fonduri UE de până la 230 milioane euro pentru înființarea trenului metropolitan: proiectul va fi depus până la finalul anului.

AMPTI, în parteneriat cu Primăria Iași, intenționează să achiziționeze două tipuri de rame feroviare: EMU (rame electrice clasice, cu alimentare la 25 kV) și B-EMU (rame hibride -electric și baterii – care pot circula și pe secțiunile ne-electrificate ale rețelei).

Ambele tipuri sunt proiectate pentru: circa 120 de locuri pentru pasageri, 12 locuri pentru biciclete, acces pentru persoane cu mobilitate redusă, viteză de până la 160 km/h pe linii electrificate și mentenanță garantată 15 ani, extinsă până la 30 de ani. Potrivit anunțului publicat în SEAP, AMPTI solicită ofertanților o valoare estimativă per ramă și costul de mentenanță (lei/km), precum și analiza cantității minime de trenuri necesare pentru ca investiția să fie viabilă.

Cele trei linii metropolitane, cu estimarea timpilor de parcurs, sunt:

  • Podu Iloaiei → Nicolina – 38 min (linie electrificată)
  • Nicolina → Cristești-Jijia – 25 min (linie în curs de electrificare)
  • Nicolina → Picioru Lupului / Bârnova – 21 min (linie ne-electrificată, necesită trenuri B-EMU)
linii metropolitane iasi
Liniile metropolitane propuse – consultarea se va desfășura până pe 8 decembrie

Ținând cont de configurație gândită de proiectantul TPF Inginerie (consultant contractat de Primărie pentru realizarea studiului de fezabilitate aferent trenului metropolitan), frecvența trenurile va fi la fiecare 30 minute spre Podu Iloaiei și la fiecare 60 minute pe direcțiile Cristești Jijia și Bârnova. Viteza maximă pe tronsoane:

  • Podu Iloaiei → Iași: 120km/h
  • Iași → Nicolina : 65 Km/h
  • Nicolina → Socola : 50 Km/h și Socola – Cristești Jijia : 80km/h
  • Nicolina → Picioru Lupului: 100km/h

Care sunt obiectivele specifice ale consultării pieței

Prin publicarea acestei consultări de piață, AMPTI transmite operatorilor economici că procedura de achiziție este în pregătire. În mod obișnuit, astfel de consultări preced cu 4–8 săptămâni lansarea procedurii oficiale în SEAP. Dar, cel mai probabil, o licitație ar putea fi lansată cel mai devreme în vara anului viitor.

„Scopul prezentului document este de a fundamenta și pregăti achiziția materialului rulant necesar pentru implementarea serviciilor de tren metropolitan în zona municipiului Iași, prin definirea tipului optim de tren, a caracteristicilor tehnice aferente, precum și a cerințelor privind activitățile de mentenanță în cadrul proiectului”, se arată în anunțul publicat în SEAP.

Obiective specifice ale consultării inițiate de AMPTI:

  • Definirea cerințelor operaționale și tehnice pentru materialul rulant destinat serviciilor de tren metropolitan;
  • Identificarea tipului optim de tren (EMU sau B-EMU), în funcție de infrastructura existentă și planificată;
  • Estimarea necesarului de unități de material rulant pentru acoperirea orarului propus al trenului metropolitan;
  • Stabilirea cerințelor privind mentenanța preventivă și corectivă a materialului rulant;
  • Evaluarea costurilor asociate achiziției, exploatării și mentenanței;
  • Asigurarea compatibilității materialului rulant cu infrastructura feroviară și cu cerințele de mediu.
schita linii metropolitane

Aricole din categoria Proiecte publice

Schimbări în trafic:

Cele mai citite articole

To Top