Trafic
Mai multe companii și-au arătat interesul pentru autostrada Iași – Tg Neamț
Licitația pentru realizarea autostrăzii Iași – Tg Neamț a stârnit interesul mai multor companii, inclusiv din străinătate. Procedura este în plină desfășurare, dar termenul pentru deschiderea ofertelor a fost prelungit de pe 3 iulie până pe 5 august. Măsură a fost decisă de Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) la solicitarea a cel puțin două companii care și-au arătat interesul pentru această licitație.
„Ne motivăm solicitarea prin faptul că documentația ncesită studii suplimentare de teren, iar echipa de finanțare are nevoie de studii suplimentare de trafic pentru a justifica fezabilitatea financiară a proiectului în vederea primirii aprobării de finanțare”, a spus una dintre companiile ce au solicitat prelungirea termenului de depunere a ofertelor.
La acest moment al procedurii, autoritatea contractantă nu poate face publice numele companiilor, dar, din răspunsurile oferite de CNSP la solicitările de clarificări (peste 20 de întrebări ale firmelor interesate) putem constata că inclusiv firme din străinătate se arată interesate de licitație.
Traseul autostrăzii, prelucrare apix.ro cu titlu exemplificativ:
Amintim că Guvernul vrea să facă autostrada Iași – Tg Neamț prin parteneriat public-privat: un mecanism de finanțare prin care partenerul privat vine cu un aport de minimum 75%, iar statul cu maximum 25% (în acest caz recomandarea este de minimum 15%). Valoarea estimată a proiectului ajunge la 1,2 miliarde euro (inclusiv TVA).
Ce întrebări au adresat companiile interesate?
Majoritatea covârșitoare a solicitărilor de clarificări fac referire la criteriile de calificare la procedură, în ceea ce privește necesitatea depunerii la dosar a unor documente doveditoare privind capacitatea tehnică, profesională și financiară a firmei sau asocierii de firme interesate de proiectul investițional.
Câteva dintre întrebările companiilor adresate CNSP:
- Vă rugăm să clarificați modul de completare a DUAE (Document Unic e Achiziție European, instrument ce facilitează participarea operatorilor la procedură, n.r.) – CNSP a încărcat în SICAP (sistemul național de achiziții) o versiune revizuită a DUAE
- Vă rugăm să specificați valoarea garanției de participare – CNSP a modificat documentația de atribuire și a introdus valoarea de 5 milioane euro
- Vă rugăm să confirmați dacă indicatorul financiar se consideră cumulat pentru anii 2017 și 2018 – CNSP a confirmat acest lucru.
- Vă rugăm să confirmați că contractul nu include secțiunea Iași – Ungheni și podul peste Prut – CNSP a confirmat.
- Vă rugăm să fiți de acord cu extensia termenului de depunere a aplicației de participare la procedură pentru o perioadă de minim 25 zile – CNSP a prelungit termenul de depunere până pe 5 august.
- Pentru îndeplinirea criteriuui privind capacitatea tehnică și profesională se vor lua în considerare valoarea cumulată a lucrărilor executate? Mai exact, în vederea îndeplinrii pragului de 300 milioane euro, valoarea lucrărilor de proiectare se va cumula cu valoarea de construcție și cu valoarea lucrărilor privind operarea/exploatarea? – CNSP a răspuns negativ în sensul că lucrarea similară se definește ca lucrare executată, cu toate că contractul este unul de proiectare, construcție și exploatare a autostrăzii.
Alte solicitări de clarificări au vizat lămuriri privind formularele care trebuie înaintate astfel încât oferta să fie declarată admisibilă.
Aflăm din studiul de fezabilitate principalele aspecte urmărite prin încheierea PPP:
- partenerul public (Ministerul Transporturilor, prin compania de autostrăzi – CNAIR) poate să contribuie, conform prevederilor OUG nr. 39/2018 privind parteneriatul public – privat, cu maximum 25% din valoarea totală a investiţiei
- taxele maximale de utilizare a autostrăzii (fără TVA), la 100 km, care ulterior pot suferi indexări cu evoluţia salariului mediu la nivel naţional, sunt: autoturisme (6,3 euro), vehicule cu tonaj de peste 3,5 tone (8,8 euro), vehicule cu tonaj mare de peste 7,5 tone (12,6 euro) și autobuze (12,6 euro)
- o plată anuală de disponibilitate pe perioada de operare de maximum 61 mil euro (fără TVA). Aceasta autostradă, la implementare, necesită o plată de disponibilitate pentru a putea fi fezabilă prin PPP
- construirea a 61 de km de autostrada + 7 km de autostrada între bretelele nodurilor DN28 şi Km 61+000
- primă de succes/amendă pentru terminarea în avans/întârzierea finalizării lucrărilor de 80 milioane euro /an (proporţional cu perioada din an)
- întreţinere şi operare 68 de km de autostradă de către partenerul privat timp de 26 ani în regim cu taxă
Guvernul vrea să participe, prin CNAIR, cu o finanțare de minimum 15% la realizarea celor 68 km, adică 180 milioane euro, în condițiile în care valoarea totală a contractului este estimată la 1,2 miliarde euro (inclusiv TVA).
În studiul de fundamentare apare şi o etapizare a costurilor necesare pe următorii patru ani: 60 milioane euro (2019), 300 milioane euro (2020), 420 milioane euro (2021) şi alţi 420 milioane euro (2022).