Proiecte publice
Ministru: Autostrada A8 ar putea fi gestionată de o nouă companie, cu sediul la Iași
Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, a declarat într-un interviu pentru G4media.ro că soluția pentru autostrada Iași – Târgu Mureș este crearea unei companii de proiect, o companie nouă cu sediul la Iași în care acționari să fie, pe lângă autoritățile centrale, și autoritățile locale din județele traversate de autostradă.
În ceea ce privește finanțarea Autostrăzii Unirii, Marcel Boloș a declarat că aceasta poate fi mixtă: tronsonul Tg Mureș – Tg Neamț pe fonduri europene, iar tronsonul Tg Neamț – Iași – Ungheni printr-un împrumut cu instituțiile financiare internaționale.
Preluăm partea din interviu cu referire la autostrada A8:
Rep: Autostrada Unirii, Târgu Mureș – Iași – Ungheni. Care este planul de finanțare din fonduri europene?
Marcel Boloș: Nu
cred că are altă alternativă de finanțare. E un tronson de autostradă
de 223 km, foarte complex din perspectiva traversării munților și a
structurii solului – 47 km de rocă fragilă pe traseu care va presupune
soluții specifice. Mai adăugăm și siturile Natrua 2000 prin care trece.
Dacă nu se va gândi un mecanism instituțional sperat, poate fi în discuție și o companie de proiect special dedicată. Aș face-o împreună cu autoritățile locale, să fie acționari, cu sediul la Iași și aș crea perspectiva de implicare a autorităților locale. Dar este o decizie la nivel de guvern.
Rep: Ați discutat în guvern această idee?
Marcel Boloș: Nu,
nu e discutată, e atributul guvernului și al premierului. Aceasta este
opinia mea. În ce privește finanțarea, cred că trebuie să fie mixtă. O
parte de autostrada Tg Mureș – Tg Neamț pe fonduri UE, iar tronsonul Tg
Neam – Iași – Ungheni să fie realizată fie printr-un împrumut cu
instituțiile finacnciare internaționale, fie prin PPP. Nu știu dacă
încercările noastre de PPP de până acum sunt viabile. Luați ca exemplu
Comarnic – Brașov, se discută de zeci de ani, nu știu cât de pregătiți
suntem.
Rep: E fezabil să vedem Autostrada Unirii terminată până la finalul viitorului exercițiu financiar (2027)?
Marcel Boloș: Greu
de spus. Trebuie terminată documentația tehnic-economică, care face un
pas înainte, doi înapoi, or mersul trebuie să fie într-un singur sens.
Apoi mai e hopul procedurii de achiziție publică – avem exemple
nefericite ale tronsoanelor de cale ferată la care a durat 3 ani
licitația. Deci dacă luăm în calcul 1-2 ani pentru licitație, apoi
implementarea, ne pun într-o situație delicată față de asumarea unui
dead-line.
Dar cred că această concentrare de eforturi special pentru această
autostradă într-o companie de proiect e o soluție viabilă pe termen lung
ca să protejăm proiectul de instabilitatea politică și schimbările de
miniștri, schimbările de conduceri de companii.
Eu cred că o astfel de idee nu e de neluat în seamă. Sunt țări cu astfel
de modele, Germania practică frecvent acest tip de companii de proiect.
Costul ei de funcționare nu se compară cu efectele și impactul asupra
dezvoltării României, vorbim de un proiect cu valori estimate între 7 și
9 miliarde de lei.