Mișcări civice
MVA: Trecerea Carpaților pe A8 – Pe pământ, prin tunele sau în aer?
Asociația „Moldova vrea autostradă” trage un semnal de alarmă cu privire la stadiul întocmirii studiului de fezabilitate aferent tronsonului din autostradă A8 care trece Carpații. Organizația spune că derularea este una „extrem de lentă”.
- Pe Facebook, deputatul Cătălin Drulă preia precizările MVA și adaugă o informație importantă: studiul pentru Tg Neamț – Tg Mureș este realizat în proporție de 55%, dar stadiul financiar este de doar 0,55%. „Adică deși prestatorul a lucrat în valoare de aprox. 10 milioane lei (valoare totală 17 milioane) nu a fost plătit decât câteva firimituri”, spune Drulă.
„Considerăm că există premise care pun la îndoială intenția hotărâtă de a demara viitoare lucrări din cel mai necesar și așteptat tronson al coridorului Tg Mureș – Iași”, arată asociația într-un comunicat.
În ceea ce privește problemele semnalate de asociație, acestea constau în:
- derularea extrem de lentă a contractului de „Completare Studiu de Fezabilitate pentru tronsonul Tg. Mureș-Tg. Neamț”
- evoluția extrem de redusă caracterizată de slaba mobilizare a resurselor tehnice și logistice în etapa de realizarea a studiilor geotehnice
- declarațiile politice recente care evită declararea A8 – sectorul montan ca prioritate imediata (4 ani) sau parte a unui plan viitor.
- că există o preferință de trecere a Carpaților Orientali printr-o combinație între A7 (sectorul Pașcani-Bacău-Adjud) și A13 (Bacău-Oituz-Brașov)
Organizația neguvernamentală a solicitat autorităților o serie de lucruri care să „infirme suspiciunile rezonabile ale societății civile”:
- declanșarea procedurilor contractuale de mobilizare a proiectantului general de pe SF Tg. Mureș-Tg. Neamț
- stabilirea unui calendar concret, real și predictibil pentru finalizarea și avizarea contractului de Completare SF pentru Tg M – Tg N inclusiv un termen CLAR pentru obținerea Acordului de Mediu
- pregătirea autostrăzii A8 pentru a fi eligibilă și compatibilă cu Green Deal (stații de încărcare pentru vehicule electrice, utilizare materiale reciclabile în procesul de construcție)
- lansarea licitației de Proiectare și Execuție cu clauză suspensivă pentru primii kilometri de autostradă din sectorul montan respectiv conexiune A3 cu A8 pe tronsonul Tg. Mureș-Acățari (legătură DN 15/Leordeni-Gheorghe Doja-Acățari cu DN 13) și Moțca-Tg. Neamț (legătură DN 2 cu DN 15B)
Asociația aduce mai multe argumente în favoarea lansării primilor kilometri de autostradă în execuție:
- faptul că traseul autostrăzii A8 pe relația Tg. Mureș-Tg. Neamț a fost agreat în CTE la CNAIR
- cele mai avansate sectoare din Tg. Mureș-Tg. Neamț sunt “capetele” autostrăzii
- având experiența pozitivă a Sibiu-Pitești unde au fost lansate sectoarele mai ușoare (capetele reprezentate de loturile 1 și 5) putem replica această experiență și pe A8
- conexiune A3 cu A8 ar asigura inclusiv ocolirea municipiului Tg. Mureș pe sectorul sudic la profil de autostradă
- conexiune Moțca-Tg. Neamț ar asigura inclusiv ocolirea municipiului Tg. Neamț la profil de autostradă