Trafic
PMI propune limitarea vitezei la 30 km/h pe prima bandă pe mai multe străzi din oraș [document]
Primăria Iași a lansat în consultare publică, timp de două săptămâni, un proiect de prevede stabilirea limitei de 30 km/h a vitezei pe prima bandă pe anumite sectoare de drum, respectiv pe străzi de categoria I (magistrale – șase benzi – cum ar fi de exemplu Păcurari, Independenței etc.) și de categoria II (de legătură – patru benzi). Pe celelalte străzi, care au mai puțin de patru benzi, limita de viteză rămâne aceeași ca în prezent.
„Probabilitatea unui accident fatal pentru un pieton crește proporțional cu viteza. Riscul de deces este de 9 ori mai mic la 30 km/h decât la 50 km/h, iar leziunile sunt mult mai ușoare. Cu cât un șofer conduce mai repede, cu atât trebuie să anticipeze mai mult ceea ce se întâmplă în jurul său. Câmpul vizual se restrânge odată cu creșterea vitezei. Micșorând viteza de deplasare de la 50 la 30 km/h, câmpul vizual crește de la 90° la 120°. Astfel, șoferul poate anticipa pietonii care intră pe carosabil sau copii care din joacă pot apărea dintre două mașini”, este unul dintre argumentele exprimate de Primărie.
În plus, în documentul întocmit de noul director de digitalizare Cătălin Boghiu, se arată că distanța de oprire crește odată cu viteza, iar, la 30 km/h, un vehicul ușor oprește în 13 m, în timp ce la 50 km/h, acesta se va opri după 29 m (mai mult decât dublu).
„Reducerea vitezei de deplasare cu 20 km/h pe un drum urban permite o reducere, în funcție de configurația benzii, de ordinul a 3dB în volumul sonor din jurul benzii: aceasta corespunde cu jumătate din nivelul de zgomot existent la 50 km/h”, mai precizează PMI.
Specialiștii PMI spun că limitarea vitezei la 30 km/h poate face posibilă realizarea unor aranjamente suplimentare a străzilor care să ofere un loc mai bun mobilității active în spațiile publice. Astfel, spune Boghiu, o viteză mai mică pe prima bandă va crește siguranța celor care preferă mobilitatea alternativă și circulă pe pistele pentru biciclete, sau preferă mersul pe jos și circulă pe trotuare.
„Reducerea vitezei de deplasare pe prima bandă la 30 km/h va face posibilă, prin reducerea diferenței de viteză între diferitele utilizări, de a promova mobilitatea activă (mersul pe jos, cu bicicleta, trotineta, skateboard, role etc.)”, a explicat PMI.