Mișcări civice
Scrisoare deschisă MVA, adresată guvernului: De ce ați mințit Moldova şi întreaga Românie?
Asociația “Moldova Vrea Autostradă” a luat act cu stupoare și dezamăgire despre concluziile discuțiilor pe care Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene le-a purtat cu directorul general al Comisiei Europene, doamna Celine Gauer, şi cu Comitetul Interministerial de Coordonare al PNRR, prin care se confirmă faptul că proiecte în valoare de circa 6,3 miliarde de euro vor trebui “scoase” din PNRR pentru că nu mai pot fi încheiate până în august 2026 sau din cauza unor nerespectări ale Regulamentului European de Achiziții Publice (nepublicarea unor erate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene – JOUE).
Înțelegem că în urma negocierilor purtate astăzi de noul ministru al Investiţiilor şi Proiectelor Europene, per total program PNRR, suma disponibilă pentru proiectele de infrastructură rutieră mare a rămas aceeași care a fost inițial aprobată, dar a fost redistribuita pe proiectele care au rămas eligibile (precum A7 Focşani – Paşcani, cu reducerea la zero a cofinanțării naționale), însă constatăm impactul major negativ pe capetele sectorului montan al A8, care sunt proiecte mature, în “grija” CNAIR, și care au rămas acum fără termenele din PNRR, necesare pentru implementarea accelerată până în 2026, într-un calendar strâns menit sa pună presiune pe autorități, constructori și prestatori.
În plus, comunicatul emis de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) ulterior acestor discuții nu este deloc în măsură de a clarifica situația, lăsând fără răspuns o serie întreagă de întrebări, cum ar fi:
- Ce se intampla cu loturile 2 și 3 ale A7 dintre Ploiești și Buzău, care erau prevăzute în PNRR și care nu sunt menționate în comunicat?
- De ce CNAIR a ascuns ratarea PNRR pentru loturile A8 Moțca-Leghin și Tg. Mureș-Miercurea Nirajului? De ce CNAIR a continuat sa mintă în anul 2025 că loturile Ploieşti-Buzău și Buzău-Focşani se finanțează prin PNRR deși se știa că nu s-au respectat procedurile și, ca urmare a nerespectării procedurilor de achiziție publică, proiectele pot deveni neeligibile?
- Oare e doar o pură coincidență anularea ședințelor de progres la finele anului 2024 de către CNAIR, singurele elemente de minimă transparență decizională din partea autorităților?
- Ce garanție există că Autostrada A8 se va construi până în anul 2030 (conform legislației naționale și europene) în contextul în care autoritățile centrale au mințit și dezinformat comunitatea, finanțările din Programul Transport 2021-2027 sunt supracontractate iar programul de guvernare 2025-2028 precizează negru pe alb că se ‘sistează semnarea de noi contracte?
- Cum se explica nerespectarea de către CNAIR a procedurilor de achizitii publice in cazul loturilor dintre Ploiești și Focșani din A7, urmată de respectarea acestor proceduri pentru loturile dintre Focșani și Paşcani, urmată din nou de nerespectarea procedurilor pe loturile din A8 Tg Mures Miercurea Nirajului și Leghin Moţca?
- Cine din CNAIR își asumă responsabilitatea pentru nerespectarea procedurilor de achiziții publice și a întârzierilor repetate (precum eliberare OIL intarziate) care au dus la ne-eligibilitatea sau imposibilitatea finalizării fizice în termenele PNRR a şantierelor de autostradă, în condițiile în care de ani de zile Asociația “Moldova Vrea Autostradă” trage semnale publice de alarma exact pe aceste subiecte, cerând inclusiv demisia directorului CNAIR Cristian Pistol încă din 2024?
În condiţiile în care situaţia economică și financiară a României a dus la o serie întreagă de măsuri care afectează grav populația României și în mod special locuitorii din regiunile defavorizate (așa cum este și regiunea Moldovei), solicităm în mod clar și fără echivoc:
- măsuri pentru a nu repeta un astfel de scenariu de combinaţie între lipsa de transparenţă, erori și întârzieri și, cel mai important, identificarea de noi surse de finanțare pentru continuarea și finalizarea investiţiilor în Autostrăzile Unirii (A8) si A7 (de la Pascani la Siret) autostrăzi care sunt proiecte strategice aflate pe coridor principal TEN-T CORE, incluse in Master Planul General de Transport și Planul Investițional asumate de România in fata cetățenilor acestei țări;
- TRANSPARENŢĂ: RELUAREA DE URGENȚĂ DE CĂTRE CNAIR A ȘEDINȚELOR DE INFORMARE CU SOCIETATE CIVILĂ asupra progresului implementării proiectelor de infrastructură cu impact asupra regiunii moldave! Dorim sa stim PERIODIC stadiul fiecărui proiect de infrastructură (existentă Credit bugetar/credit de angajament, progres fizic, progres financiar, calendar de implementare, resurse umane si logistice alocate per investiții etc.);
- Asigurarea finanțării în anul 2025 si 2026 a proiectării tehnice a Autostrăzii A8 (de exemplu studii geotehnice suplimentare pe sectorul montan, exproprieri, etc) prin credite bugetare și de angajament;
- Asigurarea finanțării execuției Autostrăzii A8 în viitorul Cadru Financiar Multianual 2028-2034 prin includerea acestui obiectiv în lista de proiecte până la data de 26 iulie 2025 în contextul demarării negocierilor;
- Asigurarea de fluxuri îmbunătățite tehnice și financiare în relaţia cu constructorul desemnat pentru asigurarea finalizării în termenul PNRR a loturilor de autostradă rămase eligibile (A7 – Focșani Paşcani).
