Local
Surprizele Romanian Fashion Week: cel mai mare catwalk internațional, găzduit în Parcul Palas, peste 100 de designeri și 150 de modele
Cea de-a doua săptămână a Romanian Creative Week (RCW), cel mai amplu eveniment dedicat industriilor creative din Uniunea Europeană, este marcată de Romanian Fashion Week (RFW) și de New Media District. Cu o tradiție de un sfert de veac, cel mai important eveniment internațional de modă găzduit de România se va desfășura în perioada 23 – 25 mai 2025, având ca scenă principală parcul Palas, unde este montat cel mai mare catwalk internațional.
Peste 100 de designeri își vor prezenta colecțiile cu ajutorul a peste 150 de modele, pe cel mai mare catwalk din țară, în parcul Palas. Podiumul are aproximativ 60 de metri lungime și este proiectat pe ecrane LED cu o suprafață totală de 100 mp. Pe lângă scena principală dedicată modei, Romanian Fashion Week s-a extins și în alte locații importante din oraș, prezentarea colecțiilor urmând să aibă loc și în Sala Pașilor Pierduți, din cadrul Universității „Al. I. Cuza”, precum și în Atriumul Palatului Culturii. Programul integral al Romanian Fashion Week, precum și locațiile evenimentelor pot fi consultate pe aplicația RCW. Iașul devine, astfel, capitala modei, găzduind o ediție aniversară a RFW, care își propune să continue și să dezvolte ceea ce s-a construit în peste 25 de ani: o platformă de lansare și susținere a noilor generații de designeri români.
În cadrul conferinței de presă de joi, 22 mai, care a deschis oficial ediția din acest an a RFW, Irina Schrotter, președintele Federației Patronatelor Industriilor Creative (FEPIC), organizatorul RCW, a subliniat importanța continuității și a investiției în noile generații de creatori, evidențiind rolul esențial al acestui eveniment în industria de fashion din România.
„Romanian Fashion Week a ajuns într-un punct de maturitate și inovație fără precedent, iar această ediție aniversară reflectă perfect evoluția noastră constantă din ultimii 25 de ani. Suntem extrem de mândri că am reușit să transformăm Iașul într-un reper internațional pentru moda și creativitatea autentică românească. Este esențial să continuăm să investim în noile generații de designeri, oferindu-le oportunități și vizibilitate la nivel global. În acest an, am extins experiența fashion și în spațiile emblematice ale orașului, iar impactul global se resimte prin interesul crescut al specialiștilor din industria modei internaționale. Cred că fiecare vizitator și participant al evenimentului va simți energia vibrantă și pasiunea care caracterizează Romanian Fashion Week și care contribuie semnificativ la dezvoltarea industriilor creative românești”, a declarat Irina Schrotter, organizatorul RCW.

„În ultimii cinci ani, în luna mai, Iașul devine un hotspot european al industriilor creative odată cu Romanian Creative Week, iar noi suntem încântați să fim unul dintre partenerii principali ai evenimentului încă de la prima ediție. De la an la an, am văzut cum Romanian Creative Week a crescut, s-a diversificat și a adus tot mai multă energie în oraș. Timp de trei zile, parcul Palas devine din nou scena pe care se întâlnesc talentul, viziunea și emoția. În cadrul Romanian Fashion Week, designeri consacrați și tinere talente vor prezenta colecții care spun povești prin fiecare detaliu. Ne dorim ca fiecare vizitator să plece de aici inspirat, surprins și mai conectat la ceea ce înseamnă creativitate autentică”, a declarat Gabriel Iațco, Shopping Center Manager Palas Iași.
Noua structură a evenimentului include două direcții importante pentru formarea tinerilor: RFW New Wave, dedicat designerilor emergenți, și RFW Academia, concepută pentru studenții, masteranzii și doctoranzii invitați de la șase instituții de învățământ superior. Curatorii celui mai longeviv festival de modă sunt Ovidiu Buta, care coordonează secțiunea Romanian Designers, și Ioana Ciolacu alături de Lucian Broscățean, care coordonează RFW New Wave și RFW Academia.
„Avem alături universități importante din România și Republica Moldova, implicate în zona de design vestimentar. Două instituții din Iași participă în cadrul RFW Academia, iar la Academia Competition avem șapte finaliști care vor fi jurizați vineri. Câștigătorul va primi un premiu de 1.500 de euro. Sâmbătă urmează categoria New Wave, dedicată tinerilor designeri– fie studenți, fie absolvenți care și-au lansat deja propriul brand. Și aici va exista o jurizare în backstage, iar premiul oferit este de 3.000 de euro, plus șansa de a-și prezenta colecția anul viitor, în cadrul RCW”, a transmis Ioana Ciolacu.
New Media: weekend plin de lumini și culoare
Tot în cadrul conferinței de presă de joi, Andrei Cozlac, dublu premiat UNITER pentru video mapping, a anunțat deschiderea pilonului New Media. New Media District propune o reflecție profundă asupra intersecției dintre emoție, memorie și raționament. Peste 40 de artiști sunt invitați să aducă în prim-plan teme precum memoria afectivă, iubirea, lipsa, frica și apropierea – toate transformate în forme de expresie artistică prin intermediul tehnologiei.
Despre Romanian Creative Week
Romanian Creative Week este organizat de Federația Patronatelor din Industriile Creative, singura federație patronală reprezentativă la nivel național ce activează în sectorul industriilor creative. S-a înființat în Iași, în august 2011. A organizat până acum, direct sau prin patronatele membre, mai mult de 100 de acțiuni de promovare națională și internațională a industriilor creative.
