Național
Un singur ofertant la licitația de proiectare a autostrăzii Comarnic – Brașov
Consitrans, firmă care lucrează și pentru proiectarea lucrărilor pe un tronson al A7 (Ploiești – Bacău), este singurul ofertant înscris la lictiația de proiectare pentru autostrada Ploiești – Comarnic – Brașov. Asociațiile civice care monitorizează proiectele de infrastructură spun că există mai multe motive pentru care „proiectanții serioși” s-au ferit de licitație.
„Principalele cauze: contractul complet debalansat, numeroasele erori și neconcordanțe din documentație, valoarea estimată foarte mică sau modalitatea de plată doar la finalul serviciilor prestate”, se arată într-o informare a Asociației Pro Infrastructură.
Reprezentanții organizației au adăugat că, în cadrul solicitărilor de clarificări din partea firmelor interesate, companiile au ridicat problema valorii estimate de CNAIR pentru acest contract extrem de complex (57 milioane lei), sub 1% din valoarea investiției.
„Pentru o pregătire temeinică în special pentru o autostradă montană, cele mai bune practici vorbesc despre procente de 3-5%. În plus, Compania de Drumuri a omis să includă formularele financiare pentru studiile geotehnice la tunele, nefiind clar dacă aceste sume consistente au fost incluse sau nu în valoarea estimată”, a arătat asociația.
Potrivit sursei citate, prevederile contractuale sunt extrem de avantajoase pentru CNAIR și dezavantajoase pentru ofertanți: compania de drumuri va putea solicita studii suplimentare la discreție, va putea opri în orice moment plățile în funcție de finanțarea de la bugetul de stat, va putea modifica, suspenda și rezilia contractul după bunul plac, în timp ce proiectantul nu va avea parte de aceleași pârghii contractuale în cazul în care CNAIR nu își face treaba, neavând posilibilitatea de a solicita daune financiare.
„Plățile se vor face doar la finalizarea studiilor de teren, geotehnice, de fezabilitate, a acordului de mediu sau proiectului tehnic. Cu alte cuvinte, prestatorii vor trebui să vină de acasă cu zeci de milioane de lei până să fie plătiți (dacă vor fi plătiți, existând și posibilitatea ca statul să nu bugeteze respectivele sume). Deși CNAIR ar fi avut ocazia să repare multe dintre aceste neajunsuri prin răspunsurile clarificări, a decis să nu o facă, motivând că este perfect normal ca prevederile contractuale să îi avantajeze”, au mai punctat reprezentanții asociației.