Connect with us

Turcii și chinezii vor să construiască autostrada Iașului

Lungimea autostrăzii este de 61 km, la care se adaugă bretele de 7 km

Proiecte publice

Turcii și chinezii vor să construiască autostrada Iașului

Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) a primit 4 oferte pentru sectorul de autostradă Lețcani Cristești, parte din autostrada A8 Ungheni – Iași – Tg. Mureș, așa cum apix.ro a anunțat zilele trecute. Între timp, CNSP a publicat și lista cu cei patru competitori: asocieri de firme turcești și chineze.

Amintim că soluția decisă de guvern, respectiv atribuirea contractului printr-un parteneriat public-privat, este contestată de societatea civilă. Potrivit CNSP, ofertele inițiale depuse de către cele patru asocieri de firme vor fi analizate în următoarele săptămâni și, până pe 9 septembrie, vor fi expediate invitații de prezentare a ofertelor către asocierile care vor fi selectate în faza finală. Etapa a 2-a de selecție se va desfășura pe parcursul a 30 de zile, respectiv cel târziu până în ziua de 10 octombrie.

Una dintre asocieri (CCC – Makyol, poziția 2 în tabelul de mai jos) a avut pe mână contractul Comarnic – Brașov (tot prin parteneriat public-privat), dar acordul nu a mai fost încheiat după ce Guvernul a decis renunțarea la o astfel de soluție și declararea acestei autostrăzi drept obiectiv strategic de interes național. În schimb, Guvernul continuă experimentul parteneriatului public-privat cu autostrada Iașului. Societatea civilă, prin asociațiile care militează pentru construcția de autostrăzi, a atras atenția că această soluție nu este oportună și doar va tergiversa implementarea proiectului. Totodată, asociațiile au amintit că întreaga autostradă Ungheni – Iași – Tg Mureș poate fi realizată cu fonduri europene, dar Guvernul nici nu vrea să audă despre acest lucru.

Lista competitorilor:

Sectorul Lețcani – Cristești (impropriu denumit de CNSP drept Tg Neamț – Iași) se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi şi are o lungime de 61 km la care se adaugă 7 km reprezentând bretelele nodurilor DN28 şi Km 61+000, bretele ce vor fi, de asemenea, la profil de autostradă. Lungimea totală a traseului construit la profil de autostradă va fi de 68 km. Traseul autostrăzii începe de la intersecţia cu DN2 / E85, inclusiv nodul rutier aferent, şi se termină la intersecţia cu by-pass Iaşi.

Valoarea totală a contractului depășește pragul de 1 miliard de euro.

Aflăm din studiul de fezabilitate principalele aspecte urmărite prin încheierea PPP:

  • partenerul public (Ministerul Transporturilor, prin compania de autostrăzi – CNAIR) poate să contribuie, conform prevederilor OUG nr. 39/2018 privind parteneriatul public – privat, cu maximum 25% din valoarea totală a investiţiei
  • taxele maximale de utilizare a autostrăzii (fără TVA), la 100 km, care ulterior pot suferi indexări cu evoluţia salariului mediu la nivel naţional, sunt: autoturisme (6,3 euro), vehicule cu tonaj de peste 3,5 tone (8,8 euro), vehicule cu tonaj mare de peste 7,5 tone (12,6 euro) și autobuze (12,6 euro)
  • o plată anuală de disponibilitate pe perioada de operare de maximum 61 mil euro (fără TVA). Aceasta autostradă, la implementare, necesită o plată de disponibilitate pentru a putea fi fezabilă prin PPP
  • construirea a 61 de km de autostrada + 7 km de autostrada între bretelele nodurilor DN28 şi Km 61+000
  • primă de succes/amendă pentru terminarea în avans/întârzierea finalizării lucrărilor de 80 milioane euro /an (proporţional cu perioada din an)
  • întreţinere şi operare 68 de km de autostradă de către partenerul privat timp de 26 ani în regim cu taxă

Coordonator al proiectului Apix.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat atât cu mass-media locale, cât și centrale.

Texte din arhiva categoriei Proiecte publice

EXCLUSIV apix.ro:

Mobilitate urbană

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

Studii și analize

Mișcări civice

To Top