Proiecte publice
Autostrada Iași – Tg Mureș: cel mai întârziat proiect de infrastructură din țară – 5.000 de zile de neputință
Proiectul pentru construirea unei autostrăzi între Moldova și Transilvania este cea mai întârziată inițiativă de acest fel de la nivel național. Pe 9 ianuarie 2021 se vor împlini 5.000 de zile de când a fost inițiat primul demers oficial în acest caz (studiul de prefezabilitate).
În prezent, tot la nivel de întocmire de documente există acest proiect: în 13 ani, niciunul dintre guvernele care s-au perindat la conducerea țării nu a fost în stare să urnească efectiv acest proiect. În schimb, s-au întocmit studii care acum au intrat într-o fază de actualizare.
La secțiunea de monitorizări de proiecte de infrastructură a HotNews.ro sunt trecute în revistă toate proiectele întârziate: autostrada A8 este de departe cea mai întârziată cu 4.915 de zile contabilizate: HotNews.ro socotește luna mai 2007 ca debut oficial al proiectului, fiind vorba despre momentul în care a fost lansată licitația pentru studiul de prefezabilitate.
Al doilea proiect „în pregătire” destul de întârziat este Pitești – Sibiu (3.121 zile), urmat de Comarnic – Brașov (3.086 zile). În ceea ce privește proiectele în construcție, cele mai întârziate sunt două loturi din A1 Lugoj – Deva (4.909 zile) și A3 Câmpia Turzii – Tg Mureș (4.719 zile).
Discuțiile despre autostrada A8 sunt mai vechi de 13 ani, dar anul 2007 poate fi considerat ca punct de început din moment ce în acel an a fost realizat studiul de prefezabilitate. A urmat apoi studiul de fezabilitate care, din cauza costurilor foarte mari prevăzute (9,1 miliarde euro), a fost respins, în 2012, de către guvernarea USL (la vremea respectivă, guvernul a refuzat să aprobe indicatorii tehnico-economici).
Ulterior, amânările s-au ținut lanț: autostrada a fost doar subiect electoral, deși este inclusă în rețeaua centrală europeană de drumuri (TEN-T) și este finanțabilă din fonduri UE.
Citește mai multe despre istoricul autostrăzii A8 în materialul HotNews