Proiecte publice
Centura Est a Iaşului, prinsă în PNRR pe lista de rezervă
Ideea construirii variantei pe relaţia sud-est a centurii ocolitoare a Iaşului pe un alt traseu, în afara oraşului, prinde contur. Proiectul a fost inclus în lista de rezervă a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), iar, în aceste zile, se pregăteşte lansarea licitaţiei pentru întocmirea studiului de fezabilitate, scrie Ziarul de Iași.
Noua propunere de traseu tranzitează comune limitrofe ale Iaşului, chiar dacă într-o zonă foarte accidentată, şi nu bulevarde ale oraşului, precum în varianta aprobată la nivelului autorităţilor în anul 2009. Modificarea a fost propusă în toamna anului trecut de societatea civilă, iar cei care au iniţiat proiectul au acum putere de decizie în Ministerul Transporturilor. La idee au achiesat şi autorităţile locale: Primăria, Consiliul Judeţean şi Prefectura au făcut front comun acum câteva luni şi au propus Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să schimbe traseul centurii Iaşi. Varianta Est a centurii face legătura dintre DN24 (dinspre Vaslui) cu traseul autostrăzii A8 (centura nord a Iaşului). Drumul are 29 km, dintre care 24 km reprezintă traseu nou, iar 5 km se suprapun cu DN24 şi ar urma să fie modernizaţi.
Proiectul VO Est are o valoare estimată la circa 60 milioane euro, dar fără a lua în calcul lucrări de artă şi eventuale exproprieri sau relocări de utilităţi. „La varianta de ocolire Iaşi – Est intenţionăm să lansăm licitaţia pentru proiectare cât de curând”, a declarat ministrul Transporturilor Cătălin Drulă, cu ocazia unei vizite la Iaşi la sfârşitul lunii iunie.
Traseul centurii Iaşului a fost stabilit în 2009, dar, de atunci, au fost executaţi doar 14 km: o variantă de trafic greu pe relaţia vest-sud care asigură legătura între drumul european E58 şi DJ248 spre Vaslui. Cu un singur tronson de centură realizat în peste 10 ani, Iaşul are probleme majore de trafic: zonele de intrare/ieşire şi, prin extensie, principalele axe rutiere din municipiu sunt supraaglomerate la orele de vârf. Noul proiect al variantei Est are, potrivit specialiştilor, potenţialul de a degreva din trafic, în special pe relaţia sud-est, iar unul dintre cartierele „beneficiare” este Buciumul (zonă din Iaşi în plină expansiune imobiliară).
Citește articolul integral în Ziarul de Iași