Infrastructură
Cinci tronsoane din A7, finanțate 100% cu bani UE. Al șaselea, cel ieșean, singurul neeligibil
Guvernul a renegociat PNRR cu Comisia Europeană, iar cinci tronsoane din autostrada A7, de pe raza județelor Vrancea, Bacău și Neamț, au fost transferate de pe componenta de împrumuturi pe partea de grant: vor fi finanțate 100% din bani nerambursabili. Singurul sector care nu a fost eligibil pentru un astfel de transfer este cel ieșean: șansele sunt nule ca lucrările la prima autostradă din Iași să fie finalizate în termenul asumat inițial.
Lotul de pe raza județului Iași (Mircești – Pașcani) nu a fost eligibil pentru transfer întrucât lucrările pe acest sector nu pot fi finalizate în termenul PNRR, august 2026, având în vedere întârzierile de pe acest lot care, de asemenea, este construit de UMB.
Termenul asumat de către CNAIR în ceea ce privește lotul Mircești – Pașcani era iunie 2026, dar lipsa acestui segment de pe lista celor transferate pe partea de grant confirmă că lucrările vor avea un termen de finalizare decalat. În conferința de presă ținută la finalul ședinței de guvern de joi, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene Dragoș Pâslaru nu a făcut vreo referire la lotul Mircești – Pașcani.
- Sectorul ieșean al A7 cuprinde și nodul turbion de intersecție cu A8, de la sud de Pașcani, o lucrare destul de complexă. Rămâne de văzut ce sursă de finanțare va fi stabilită pentru Mircești – Pașcani.
„Este vorba despre Focșani – Bacău, toate cele trei loturi și două loturi din Bacău – Pașcani, și anume Bacău – Trifești și Trifești – Gherăiești. Este un lucru foarte important pentru că au fost în spațiul public discuții cu privire la autostrăzi și, iată, mutarea pe grant reprezintă în acest moment o certitudine de execuție a acestor lucrări”, a declarat reprezentantul guvernului.
Pâslaru a fost întrebat și despre autostrada A8, el reiterând ideea că finanțarea va fi asigurată pe Programul Transporturi 2021 – 2027 și, în completare, Programul „SAFE”, despre care APIX.ro a relatat zilele trecute.
„Sunt lucruri care urmează să se clarifice în perioada imediat următoare. Scopul memorandumului pe care îl vom avea săptămâna viitoare este și de a clarifica ce rămâne, ce iese, cum iese, ce facem pe partea de implementare”, a mai spus Dragoș Pâslaru.
Ce rămâne cert însă pentru A8 este că a fost pierdută finanțarea PNRR pentru capetele sectorului montan.
