Infrastructură
EXCLUSIV Două licitații de execuție pentru autostrada A8 ar putea fi anulate. Răspuns oficial al CNIR
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) ar putea anula licitațiile de execuție a ultimelor două tronsoane din autostrada A8, respectiv sectoarele Iași – Golăiești și Golăiești – Pod Ungheni, rezultă dintr-un răspuns al instituției acodat APIX.ro în urma unei solicitări a publicației noastre pe această temă. CNIR oferă și o veste bună: evaluarea ofertelor pentru tronsoanele Moțca – Tg Frumos și Tg Frumos – Lețcani ar urma să fie finalizată pe parcursul lunii noiembrie 2025.
Unul dintre motivele care ar putea duce la o astfel de soluție este de natură tehnică: sistemul electronic de achiziții publice (SEAP) nu are facilități pentru a face unele modificări în documentația de atribuire. În context, reamintim că cele două licitații sunt, în prezent, suspendate. Această decizie a venit în urma a două hotărâri judecătorești prin care s-a dispus eliminarea unui factor de evaluare. Paradoxal, o a treia hotărâre a judecătorilor, pentru tronsonul Lețcani – Iași, a menținut factorul contestat (ofertele se deschid pe 30 octombrie). Toate cele trei licitații au fost lansate în paralel.
Reluarea licitațiilor va ține cont de prevederile programului SAFE
O anulare a licitațiilor nu înseamnă renunțarea la construirea celor două tronsoane. Din contră, dacă va fi adoptată o astfel de decizie, procedurile vor fi reluate astfel încât să poată fi respectate cerințele programului SAFE, program european de finanțare prin intermediul căruia ar urma să fie asigurate fondurile necesare construirii celor două tronsoane.
- Valoarea contractului pentru construirea tronsonului Iași – Golăiești, care cuprinde și varianta de ocolire Nord a mun. Iași, este estimată la 4,8 miliarde lei (fără TVA). În cazul Golăiești – Pod Ungheni, contractul este de 315 milioane lei.
„Analizăm inclusiv posibilitatea de anulare a celor două proceduri pentru proiectarea și execuția tronsoanelor 4 și 5 ale Autostrăzii Târgu Neamț (Moțca)-Iași-Ungheni și reluarea cu o variantă îmbunătățită a documentațiilor de atribuire, conform dispozițiilor Instanței și conform Ghidului de finanțare prin Programul SAFE, ghid prin care se reglementează participarea la licitații a ofertanților din țările non-UE cu ofertă individuală, lider de proiect sau ofertă comună cu procent de participare mai mare de 35%”, se arată în răspunsul CNIR pentru APIX.ro.
- Citește și A fost dat ordinul de începere a lucrărilor pentru cel mai lung tronson al A8: 38 km prin munți
În paralel, CNIR așteaptă clarificări din partea Curții de Apel București cu privire la modul în care trebuie duse la îndeplinire deciziile 597/2025 și 587/2025, hotărâri prin care s-a dispus eliminarea factorului de evaluare „Metodologia de realizare a contractului și planificarea resurselor tehnice și umane corelate cu specificul și complexitatea activităților”.
„Ne aflăm în imposibilitatea de a duce în mod efectiv la îndeplinire măsura dispusă din motive tehnice, respectiv lipsa unor facilități ale platformei SEAP. Practic, platforma SEAP nu are o funcție prin care se poate elimina pe deplin un factor de evaluare. De asemenea, platforma nu permite modificarea în 0 a ponderii unui factor”, se mai precizează în răspunsul CNIR.
CNIR a subliniat că a solicitat lămuriri pe această speță imediat după pronunțarea instanței, iar Curtea de Apel București (CAB) a stabilit ca termene datele de 29.10.2025 (tronsonul Iași – Golăiești), respectiv 5.11.2025 (tronsonul Golăiești – Pod Ungheni).
- Citește și UMB a câștigat licitația pentru cel mai dificil segment din autostrada A8: 32 km prin munți
Cum au motivat judecătorii care au decis menținerea factorului
Factorul de evaluare a fost contestat și la licitația pentru tronsonul Lețcani – Iași. Dar, în acest caz, alți judecători de la Curtea de Apel București au decis menținerea criteriului. „(…) în această etapă a procedurii de atribuire, ulterioară publicării anunțului de participare, autoritatea contractantă se afla în imposibilitatea legală și tehnică de modificare a strategiei de contractare, care conține toate justificările aferente utilizării factorilor prevăzuți în anunțul de participare”, se arată, printre altele, în motivarea acestei hotărârii.
Suplimentar, judecătorii au precizat că „eliminarea totală a factorului de evaluare generează blocaje în derularea procedurii de achiziție publică și poate conduce inclusiv la anularea procedurii de atribuire”.
Astfel, licitația pentru Lețcani – Iași continuă, iar ofertele vor fi deschise de către CNIR în data de 30 octombrie.
O veste bună: va fi finalizată evaluarea la alte două tronsoane din A8
Interpelată și pe tema licitațiilor pentru Moțca – Târgu Frumos și Târgu Frumos – Lețcani, ultimul tronson cuprizând varianta ocolitoare Nord a orașului Podu Iloaiei, CNIR a răspuns că evaluarea celor 12 oferte depuse (câte 6 la fiecare licitație) va fi finalizată pe parcursul lunii noiembrie.
„În privința atribuirii contractelor pentru construirea tronsonului 1 Moțca-Târgu Frumos, estimăm un termen de cel mult două săptămâni (în funcție de corespondența și avizele ANAP), în timp ce pentru tronsonul 2 Târgu Frumos-Lețcani în câteva săptămâni. Sunt contracte cu o valoare estimată de peste 11 miliarde lei și o complexitate ridicată, proceduri care impun o evaluare riguroasă a celor 12 oferte primite”, se mai arată în răspunsul CNIR pentru APIX.ro.
Ofertele pentru ultimele două tronsoane din autostrada A8 (Iași – Golăiești și Golăiești – Pod Ungheni) trebuiau deschise pe parcursul lunii octombrie.


















