Connect with us

Iași: Șapte parcări „Park & Ride” au fost propuse în 2016/Niciuna nu a fost făcută

Proiecte publice

Iași: Șapte parcări „Park & Ride” au fost propuse în 2016/Niciuna nu a fost făcută

Consiliul Local (CL) a aprobat acum peste 4 ani un plan de mobilitate ce a avut drept scop facilitarea accesării de fonduri UE. Întocmirea planului a fost o cerință UE. Însă, implementarea planului a lăsat mult de dorit. Astăzi, prezentăm un eșec al actualei administrații, în contextul unor declarații recente ale primarului Mihai Chirica.

Edilul spunea, la sfârșitul săptămânii trecute, că traficul din Zona Metropolitană aglomerează și mai mult intersecțiile majore ale Iașului la orele de vârf. În context, primarul a invocat parcările de tip „Park & Ride”. Astfel de facilități permit șoferilor care vin din afara municipiului să-și lase mașinile în parcări la intrările în oraș și, teoretic, să-și continue drumul cu transportul public/privat din interiorul orașului.

Parcările sunt utile în special navetiștilor, iar statisticile arată că nu sunt deloc puțini cei care locuiesc în comune limitrofe și ajung în Iași la locul de muncă. Primarul spune că, în intervalul 7.00 – 9.00, aproape 10.000 de mașini intră în Iași prin patru puncte principale: Păcurari, CUG, Galata și Copou.

Într-o strategie aprobată tot în 2016, specialiștii firmei de consultanță au monitorizat, de asemenea, numărul navetiștilor în Iași, iar concluzia era că, în fiecare zi, peste 20.000 de persoane ajung în oraș. Cel mai probabil, acest număr a crescut destul de mult, având în vedere dezvoltările rezidențiale din comunele limitrofe.

Astfel, Primăria Iași știa despre aceste probleme încă de acum 4 ani, dar nu a făcut nimic pentru a le remedia. Din contră, traficul a crescut semnificativ în ultimii ani, iar Primăria vine cu aceleași soluții pe care le avea la îndemână în 2016.

Zilele trecute, primarul spunea convins că „a identificat un teren” în zona ERA, deținut de Iași și Valea Lupului, iar pe această suprafață va face o parcare de tip „Park & Ride”. Declarația are cu siguranță un substrat electoral, atât timp cât soluțiile există de mai mulți ani, dar Primăria nu s-a aplecat asupra lor în niciun fel.

În Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) au fost propuse, încă de acum peste 4 ani, mai multe amplasamente pentru parcări de tip „Park & Ride”, dar Primăria nu a demarat vreun în acest sens. Pe listă figura și parcarea de la ERA. Este de neînțeles de ce Primăria nu a făcut aceste parcări atât timp cât nici nu era propus un număr semnificativ de locuri (în total, 390 locuri în șapte parcări).

Amplasamentele propuse sunt următoarele:

  • Amenajare P+R in zona Rond CUG II pe Șos. Nicolina (100 locuri): În această zona amplasată pe una din principale porţi de intrare în oraş dinspre sud, fluxul zilnic este de 11.000 vehicule. Recenta reabilitare a liniei de tramvai va face această zonă și mai atractivă.
  • Amenajare P+R la Rond Canta/ Rond Dacia (50 locuri): în acest loc fluxul de vehicule pe intrare este estimat la cca. 18.000 vehicule/zi prin DN28. Este foarte dificil să se găsească o zonă adecvată aici, care să fie foarte vizibilă din DN 28. Pot fi prevăzute mai multe soluţii, de la utilizarea parcării centrului commercial (Kaufland) sau folosirea spaţiilor de parcare de‐a lungul liniei de cale ferată din strada Luca Arbore (mai apropiată de linia de tramvai dar mai puţin vizibilă din DN 28).
  • Amenajare P+R în zona Pieței Săhleanu (50 locuri): acest punct intermodal va deservi navetiștii de pe direcția DN28 Iași – Tomești, accesul către oraș fiind asigurat cu trei linii de tramvai
  • Parcare Era (100 locuri): Pot fi prevăzute mai multe soluţii de exemplu de utilizare a unei părți din parcarea complexului comercial Era Shopping Center ca Park & Ride (P+R).
  • Amenajare P+R la Rond Dancu/ Calea Dacilor (20 locuri): acesta parcare este corelată cu capătul liniei de tramvai 3 și va deservi navetiștii pe relația DJ 249A, în special locuitorii comunei Holboca.
  • Amenajare P+R la Gara Socola/ Bdul. Socola (50 locuri): acestă amenajare va fi corelată/integrată cu amenajarea terminalului de tramvai propus în zona Gării Socola. Este destinat deservirii navetiștilor de pe direcția DN24 Iasi – Schitu Duca.
  • Amenajare P+R la Rond Copou (20 locuri): situat într‐o zona bogată în vegetație înaltă în această locație inserarea unui sistem P+R este dificilă. Pot fi disponibile doar câteva locuri şi pentru a propune o ofertă atractivă navetiştilor, P+R trebuie să fie amplasat aproape de staţiile de tramvai. Pot fi asigurate fie mai multe zone P+R, în apropierea mai multor staţii de tramvai, fie folosirea parcării stadionului Emil Alexandrescu ca facilitate park&ride.

Continue Reading

Coordonator al proiectului Apix.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat atât cu mass-media locale, cât și centrale.

Alte articole din categoria Proiecte publice

EXCLUSIV apix.ro:

Mobilitate urbană

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top