Connect with us

Încep negocierile pe proiectele SAFE: autostrăzile din Pașcani spre Iași și Siret, printre priorități

comisia europeana

Infrastructură

Încep negocierile pe proiectele SAFE: autostrăzile din Pașcani spre Iași și Siret, printre priorități

România va beneficia de aproape 17 miliarde de euro finanțare prin mecanismul european Security Action for Europe (SAFE), se arată într-un comunicat la guvernului primit la redacție. Potrivit executivului, suma este o alocare provizorie care a fost decisă marți de Comisia Europeană. În total, programul SAFE dispune de 150 miliarde de euro la nivel european.

Printre cele trei direcții pe care guvernul vrea să utilizeze banii se numără componenta de infrastructură mixtă civilă și militară, fiind nominalizate în acest sens (doar) autostrăzile Pașcani – Suceava – Siret și Pașcani – Iași – Ungheni. În cazul autostrăzii spre Suceava sunt desemnați constructorii (dar a fost amânat momentul semnării contractelor), iar segmentul spre Siret, parte din A7, încă este la nivel de analiză tehnică.

În cazul Pașcani – Iași – Ungheni, parte din A8, sunt cinci sectoare, iar toate sunt în fază de licitație, cu termen de depunere în septembrie și, respectiv, octombrie. Stadiul de pregătire a celor două proiecte de autostradă este important: termenul de utilizare a banilor din SAFE este decembrie 2030. Valoarea autostrăzii Iașului, între Pașcani și Ungheni, este cuprinsă între 4,2 și 5 miliarde de euro.

Care sunt cele trei implicații majore ale României pentru SAFE

În comunicatul guvernului se precizează că participarea României la programul SAFE are trei implicații majore:

  • Componenta de apărare, care presupune o planificare pe următorii 5 ani a achizițiilor de tehnică militară, care vor fi realizate în parteneriat cu țările europene, pentru creșterea capacității de apărare. Vom putea dezvolta fabrici de tehnică militară și vom deveni parte a lanțurilor valorice ale industriei de apărare europene
  • Componenta bugetară. Achizițiile de tehnică militară din următorii 5 ani vor fi plătite din această alocare, un credit la dobânzi mult mai avantajoase decât am fi putut obține pe cont propriu, cu perioadă de grație de 10 ani și termen de rambursare de 40 de ani.  
  • Componenta de infrastructură. Este propusă spre finanțare o infrastructură mixtă civilă și militară, capetele autostrăzilor din nord-estul României: A7 și A8, Pașcani – Suceava – Siret, respectiv Pașcani – Iași – Ungheni. 

„După alocarea acestei sume urmează negocierea tehnică pentru definitivarea listei proiectelor finanțate. Această negociere se va desfășura în septembrie și octombrie, după care va fi stabilită lista finală a proiectelor finanțate prin mecanismul SAFE”, se arată în comunicat.

La acest moment, nu există certitudinea acceptării de către Comisia Europeană a propunerii de a finanța cele două autostrăzi prin intermediul programului SAFE.

Instrumentul SAFE (Security Action for Europe) este un mecanism financiar temporar al Uniunii Europene, cu un buget de 150 de miliarde euro, sub formă de împrumuturi. 19 state membre, inclusiv România, au exprimat interesul pentru acest instrument.

„Programul este expresia solidarității europene față de nevoia unei apărări colective moderne și reziliente, prin stimularea cooperării industriale, reducerea fragmentării și crearea unei piețe unice eficiente pentru echipamente de apărare. Împrumuturile sunt acordate în baza unui plan național de investiții în industria de apărare, aprobat de Comisia Europeană, iar fondurile pot fi utilizate până la data de 31 decembrie 2030”, conform guvernului.

Aricole din categoria Infrastructură

Schimbări în trafic:

Cele mai citite articole

To Top