Proiecte publice
Lista proiectelor prioritizate de guvern pentru 2026: ce apare în dreptul Iașului
Guvernul a aprobat lista proiectelor prioritizate care vor beneficia de alocări bugetare în anul 2026, asigurându-se astfel continuitatea investițiilor. În cazul Iașului, apare și Sala Polivalentă, ceea ce arată că va fi relansată licitația de execuție. Pe listă figurează și drumul Uricani – Cicoarei, proiect în cazul căruia trebuie de asemenea organizată procedura pentru desemnarea unui constructor.
Autostrăzile A7 și A8 figurează în integralitate în memorandum cu o precizare: sectorul Pașcani – Iași – Ungheni nu apare formal pe lista proiectelor prioritizate. „După finalizarea procesului de obținere a finanțării din fonduri europene, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va solicita includerea proiectului în Programul de investiții publice”, potrivit guvernului.
- Citește și EXCLUSIV Planul pasajului suprateran de la Lețcani: giratorii, benzi speciale și conexiuni noi
În context, amintim că Pașcani – Ungheni este propus spre finanțare în cadrul programului SAFE, la fel ca Pașcani – Suceava: această investiție apare în lista proiectelor prioritizate dar, cel mai probabil, includerea a fost făcută în condițiile în care drumul rapid are deja constructor desemnat și urmează semnarea contractului cu UMB.
Lista proiectelor importante pentru Iași
- autostrada A7 Focșani – Bacău – Pașcani. Pentru sectorul ieșean (Mircești – Pașcani) este estimată finalizarea în februarie 2026, dar acesta este termenul contractual. În schimb, un termen realist este finalul anului 2026.
- autostrada Pașcani – Suceava. Împărțită în două sectoare, această autostradă are constructor desemnat (UMB). Termenul de finalizare este 2028, iar finanțarea (9,2 miliarde lei) ar urma să fie prin intermediul SAFE. În schimb, nu apare sectorul Suceava – Siret, drum care va fi realizat în integralitate la nivel de drum expres
- podul de peste Prut de la Ungheni. Până la finalul acestui an, ar urma să intre în conturile constructorului (Ness Proiect Europe) circa 25 milioane de lei. Alți peste 175 milioane lei sunt prevăzuți pentru 2026, an în care ar urma să fie gata construcția
- autostrada A8 Tg Mureș – Tg Neamț. Proiectul este inclus pe secțiuni diferite. De exemplu, porțiunea Tg Mureș – Miercurea Nirajului ar urma să fie gata în decembrie 2026, în condițiile în care mai trebuie cheltuiți circa 3,3 miliarde de lei. Secțiunea montană (Miercurea Nirajului – Leghin, cu constructori desemnați pe fiecare sector) apare cu un necesar de finanțare de 37,2 miliarde de lei și termen de finalizare în 2030. La finalul acestui an, cheltuielile pentru întreaga secțiune montană vor ajunge la circa 225 milioane de lei. Separat este și tronsonul Leghin – Moțca, cu un procent de execuție de sub 1% și un termen de realizare nerealist (august 2026). Pentru acest tronson pe care îl execută UMB mai trebuie cheltuiți 2,3 miliarde de lei
- construire Sală Polivalentă în Moara de Vânt. Introducerea investiției în memorandum deschide drumul relansării licitației de execuție. Termenul de finalizare asumat este 2028.
- Spitalul Regional de Urgență Iași. Plățile până la finalul acestui an se vor ridica la aproape 360 milioane de lei (suma cuprinde inclusiv fonduri angajate anii trecuți). Cu termen de finalizare 2028, pentru SRU Iași mai trebuie cheltuiți 2,8 miliarde de lei – constructorul este grupul turc CCN
- varianta de ocolire Nord a Iașului. Investiție care, cel mai probabil, face referire la proiectul aprobat în 2007 pentru realizarea centurii Iașului. Proiectul apare cu un necesar de finanțare de 392 milioane de lei și cu precizarea că, în prezent, are loc revizuirea studiului de fezabilitate.
- amenajarea râului Jijia pentru combaterea inundațiilor în județele Botoșani și Iași. Cu un stadiu fizic de 35%, pentru acest proiect mai sunt necesare aproape 580 milioane de lei, termenul de finalizare fiind 2030. „Pentru anul 2025 este programata doar plata finală pentru restul de contract servicii avocatură expropriere terenuri și expertiză tehnică lucrări, urmând ca la rectificarea bugetară să fie solicitate credite suplimentare”, potrivit guvernului.
- varianta de ocolire a municipiului Iași: Uricani – Cicoarei. Termenul asumat pentru finalizare este 2027, iar alocarea necesară este de 490 milioane de lei. În acest caz, trebuie lansată licitația de execuție.
- varianta de ocolire Târgu Frumos. Proiect nou cu o valoare de aproape 240 milioane de lei și termen de finalizare în 2027. „O parte din traseu este inclus în autostrada A8”, spune guvernul.
Lista cuprinde aproape 200 de proiecte la nivel național
Memorandumul aprobat de guvern cuprinde o listă cu aproape 200 de proiecte, în condițiile în care 70 dintre acestea sunt finalizate, dar care nu sunt închise financiar. Dintre cele 195 de investiții, 40 sunt proiecte noi, iar 155 în continuare. Valoarea totală a fondurilor care trebuie alocate în anii următori pentru finalizarea tuturor acestor investiții se ridică la aproape 350 miliarde de lei, în condițiile în care 320 miliarde de lei sunt proiecte de infrastructură rutieră.
Potrivit guvernului, principiile care stau la baza prioritizării proiectelor de investiții publice semnificative noi și în continuare sunt:
- oportunitatea proiectului în contextul strategiilor/planurilor naționale/regionale /locale/master-palnuri/planuri de dezvoltare
- justificarea economică și socială
- suportabilitatea și sustenabilitatea financiară
- aranjamentele pentru implementare/performanța în implementare
- perioada rămasă până la finalizarea proiectului de investiții publice, pentru proiectele în continuare








