Connect with us

MDM, scrisoare către ambasadorul SUA: Soluția unei „branșări” economice a Moldovei

Mișcări civice

MDM, scrisoare către ambasadorul SUA: Soluția unei „branșări” economice a Moldovei

Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei (MDM) a trimis o scrisoare deschisă ambasadorului SUA Adrian Zuckerman pe tema infrastructurii, având în vedere interesul manifestat de șeful diplomației americane în România pe acest subiect, la ultima sa vizită în Iași.

În scrisoare, MDM pledează pentru luarea în considerare a Autostrăzii A8 (Iași-Târgu Mureș) drept cea mai scurtă și eficientă cale de acces din Estul României prin A3 la Via Carpathia, din punct de vedere al transportului de mărfuri civile, cât și al transportului de logistică

APIX.ro preia integral scrisoarea de pe site-ul MDM:

Excelența Voastră,

Am urmărit cu un deosebit interes activitatea dumneavoastră și luările de poziție referitoare la problemele societății românești.

Avem certitudinea că sunteți nu doar un aliat al statului român, cât mai ales un prieten sincer al poporului român, iar acest lucru s-a văzut și în modul direct în care ați abordat tema susținerii statului de drept, a justiției.

Noi – Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei – suntem un think-tank cu reprezentare regională (cu filiale în toate județele Moldovei), care grupează ziariști, geografi, istorici, economiști etc., cu expertiză și cunoaștere în detaliu a aspectelor economice și sociale din estul României.

Nu suntem un partid politic, nu avem interese directe legate de putere, de aceea ne permitem să criticăm/amendăm în egală măsură puterea și opoziția din România în ceea ce privește politicile față de interesele de dezvoltare ale regiunii Moldova.

Ne simțim datori să fim echidistanți și apolitici, pentru ca punctul nostru de vedere să fie bine intenționat.

În perioada guvernării PSD, membrii MDM s-au implicat în mișcările civice împotriva modificării codurilor penale, a celebrei Ordonanțe Guvernamentale nr. 13, în protestele civice împotriva celor care au sabotat construcția autostrăzilor în regiune și au șubrezit sistemul judiciar.

La presiunea ONG-urilor din zona Moldovei, parlamentarii români au votat așa-numita lege a „Autostrăzii Unirii” A8 (Iași-Târgu Mureș), pe care președintele României a promulgat-o la 29 noiembrie 2018.

Din aceste rațiuni, am fi dorit să vă întâlnim la Iași, cu ocazia recentei vizite din 16-18 noiembrie, pentru a vă expune punctul nostru de vedere cu privire la dezvoltarea regiunii.

Am urmărit cu mare atenție anunțurile privind interesul SUA în investiția Via Carpathia, în cadrul Iniţiativei Trei Mări, legătura de transport dintre Marea Baltică și Marea Neagră, de la Gdansk la Constanța.

Înțelegem rațiunile de securitate ale NATO, faptul că un astfel de drum strategic din punct de vedere militar nu poate urma cea mai scurtă variantă posibilă (Polonia – Ucraina, care nu este membru al Alianței Nord-Atlantice – România, prin regiunea Moldovei spre Constanța).

Regiunea Moldovei, care se află la granița estică a UE și NATO, se menține chiar și în viziunea americană departe (600 km) de orice linie majoră de transport europeană. Moldova rămâne, astfel, ceea ce în doctrina militară românească a fost desemnat în ultimii 150 de ani drept „teritoriu tampon”, rezervat pentru apărarea Bucureștiului de o invazie din Est (link).

Acest statut de securitate precar al Moldovei și izolarea indusă economic de lipsa conectării la axele de transport europene au determinat la scară istorică o subdezvoltare sistemică.

În consecință directă, în Moldova sunt concretizate numai 2% din totalul investițiilor străine în România, la o populație care reprezintă 20% din total.

Soluția unei „branșări” economice a Moldovei

În vizita de la Iași (16-18 noiembrie 2020), ați declarat că scopul deplasării dumneavoastră ar fi conectarea regiunii cu o şosea şi o cale ferată la proiectul de infrastructură Via Carpathia.

Marea problemă a Moldovei este bariera Munților Carpați în calea ei de conexiune directă cu rețeaua de transporturi europeană.

Căile existente în prezent (pasurile montane Mestecăniș, Tihuța, Cheile Bicazului, Oituz, Tulgheș, Petru Vodă) presupun pentru potențialii investitori in regiunea Moldovei costuri ridicate și riscuri legate de transport.

În opinia noastră, soluția pentru scoaterea din izolare a întregii regiuni și dezvoltarea ei într-o formă cât mai echilibrată este acum la îndemână și se numește Autostrada A8: autostrada UngheniIașiTârgu Mureș.

De ce A8 (311 Km) e cea mai bună soluție?

– Este cea mai scurtă cale de acces din Estul României prin A3 la Via Carpathia, din punct de vedere al transportului de mărfuri civile, cât și al transportului de logistică militară.

– De ea poate beneficia întreaga regiune a Moldovei, în mod egal, atât județele din sud, cât și cele din nord.

– Ar conecta inclusiv Republica Moldova și sud-vestul Ucrainei cu Europa, întărind independența economiilor acestor state față de Rusia.

– A8 este pe un coridor principal european (TNT-core) încă din 2012 și este astfel este trecută în Master Planul General de Transport al României încă din 2015, pentru a fi realizată până cel târziu în 2030.

– Ar susține descentralizarea României, un stat ultracentralizat, care funcționează potrivit legii administrative din 1968, adică din timpul dictatorului comunist Nicolae Ceaușescu.

Deși s-a votat o lege și se află oficial printre prioritățile statului român, Autostrada A8 întâmpină în prezent numeroase probleme de subfinanțare și avem numeroase motive să credem că va fi abandonată în favoarea Autostrăzii A13 (Bacău-Brașov), care este necesară, dar drept coridor secundar, pentru că nu va reuși să se impună ca o soluție pentru întreaga regiune.

Asociația noastră urmărește promovarea intereselor generale ale regiunii și sprijină construirea tuturor celor 3 autostrăzi anunțate pentru Moldova – și A7 (Ploiești-Siret) și A8 (Ungheni-Iași-Târgu Mureș) și A13 (Bacău-Brașov), conform priorităților din Planul Național General de Transport, ce așează prioritar, pe coridor principal Autostrada A8 si pe coridor secundar Autostrada A13.

Așadar, Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei constată că în prezent are loc o reașezare a priorităților într-un mod total netransparent.

MDM susține că trebuie respectate prioritățile, trebuie realizate proiectele care deservesc cel mai mare număr de oameni, zone largi, centre majore.

Iar din acest punct de vedere A8 este în top și, desigur, ar fi cea mai scurtă și eficientă variantă de legare a Moldovei la Via Carpathia, în viziunea pe care dumneavoastră, potrivit ultimelor declarații publice, urmăriți să o configurați.

Atașăm acestei scrisori o analiză realizată de asociația noastră: Cum este ignorată Moldova în Planul Naţional de Redresare şi Reziliență. O perspectivă MDM.

Domnule Ambasador Adrian Zuckerman,

Am fi onorați dacă ați avea în vedere expertiza noastră privind problemele și soluțiile pentru regiunea Moldovei, precum și asupra mecanismelor intime de funcționare a statului român.

Scrisoarea a fost însoțită de un raport tehnic al MDM, despre care puteți citi AICI.

Articole din categoria Mișcări civice

EXCLUSIV apix.ro:

Mobilitate urbană

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top