Connect with us

Noi reguli în urbanism: autorizațiile trebuie publicate în detaliu, iar contestarea lor poate fi făcută în anumite termene

Utile

Noi reguli în urbanism: autorizațiile trebuie publicate în detaliu, iar contestarea lor poate fi făcută în anumite termene

O lege care a stârnit revolta organizațiilor neguvernamentale în toamna anului trecut, pe motiv că limitează posibilitățile de a contesta acte urbanistice, a fost publicată zilele trecute în Monitorul Oficial: legea 102/2023 aduce noi reguli în publicitatea aferentă autorizației și contestarea de către părți interesate a unui astfel de act urbanistic.

În primul rând, actul normativ stabilește detaliile pe care o primărie trebuie să le publice în cazul fiecărei autorizații de construire pe care o emite. În general, Primăria Iași publică deja detaliile solicitate de noua lege, dar există și cel puțin două excepții: municipalitatea va trebui să completeze forma în care publică autorizațiile cu planul de situație și planuri cu toate fațadele.

Nu doar primăriile sunt obligate să publice aceste detalii, ci și investitorul, pe cheltuială proprie, „în cartea funciară a imobilului, precum și într-un ziar de largă răspândire”, iar acest lucru trebuie făcut înainte de începerea lucrărilor. Până zilele trecute, constructorul avea obligația ca un minim de informații despre autorizație să fie făcute publice pe panoul de șantier.

Ce detalii trebuie publicate pentru fiecare autorizație

Informațiile referitoare la principalele condiții necesar a fi îndeplinite de solicitanți, extrase din conținutul autorizației de construire și al anexelor aferente, se fac publice în termen de maximum 30 de zile de la data emiterii autorizației și trebuie să includă în mod obligatoriu următoarele:

  • numărul autorizației de construire și data emiterii acesteia;
  • titlul/descrierea proiectului;
  • procentul de ocupare a terenului – P.O.T. și coeficientul de utilizare a terenului – C.U.T.;
  • retragerile construcțiilor de la limitele de proprietate;
  • suprafețele, construită la sol, construită pe fiecare nivel, construită desfășurată;
  • regimul de înălțime, numărul de niveluri subterane și supraterane pentru fiecare construcție, și înălțimile construcțiilor, la cornișă și maximă pentru fiecare construcție;
  • dacă a fost solicitat/obținut avizul autorității competente în domeniul protejării patrimoniului cultural;
  • dacă a fost solicitat/obținut avizul autorității competente în domeniul protejării mediului;
  • planul de situație; și
  • planuri cu toate fațadele.

Informațiile de mai sus trebuie publicate atât de Primărie, cât și de investitor, în condițiile amintite mai sus. „Odată cu publicarea informațiilor pe pagina de internet și/sau prin afișare la sediul autorității publice emitente, aceasta va consemna și publica și data finalizării operațiunilor de publicitate a conținutului autorizației de construire. După comunicarea autorizației de construire, dar înainte de începerea lucrărilor, beneficiarul are obligația, pe propria cheltuială, să noteze în cartea funciară a imobilului, precum și într-un ziar de largă răspândire informațiile (…), precum și să amplaseze în șantier, la loc vizibil, panoul de identificare a investiției”, se arată în Legea 102/2023.

O autorizație va putea fi contestată doar în anumite termene

  • Pentru organismele sociale interesate, în litigiile ce vizează autorizațiile de construire, termenul pentru formularea plângerii prealabile, dacă aceasta mai este obligatorie, este de 30 de zile și începe să curgă de la data ultimei operațiuni de publicitate, (…), iar termenul pentru introducerea cererilor de anulare, de suspendare, de intervenție accesorie sau de intervenție principală este de 60 de zile și se calculează de la data primirii răspunsului la plângerea prealabilă sau de la data expirării termenului legal de soluționare a plângerii, indiferent care dintre aceste date survine prima. Dacă plângerea prealabilă nu mai este obligatorie, pentru organismele sociale interesate, în litigiile ce vizează autorizațiile de construire, termenul pentru introducerea cererilor de anulare, de suspendare, de intervenție accesorie sau de intervenție principală este de 60 de zile și începe să curgă de la data ultimei operațiuni de publicitate – se arată în Legea 102, cu privire la termenele de contestare.

Apartamente de vânzare Iași: oferte actualizate

Urmărește știrile APIX.ro pe WhatsApp

Articole din categoria Utile

Hover Image with Link

Trafic

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top