Proiecte publice
Semnal de alarmă: Întârzieri majore în derularea proiectelor de autostrăzi în Moldova
Activistul civic Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a făcut o analiză a proiectelor de infrastructură mare din zona Moldovei, iar concluzia acestuia este că stadiul de implementare este unul dezastruos.
Covăsnianu arată că deși finanțarea pentru autostrăzi este asigurată prin PNRR, iar proiectele sunt incluse în strategia națională, calendarul asumat în 2021 de guvern este „extrem de depășit”. „Fac precizarea că sunt înregistrate întârzieri pe toate proiectele Moldovei! Întârzierile sunt la acest moment și constituie ‘abateri’ minimale de la calendarele asumate în 2021! În funcție de accelerarea sau stagnarea demersului, întârzierile se pot modifica!”, a spus Covăsnianu.
- 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟳 𝗣𝗹𝗼𝗶𝗲𝘀̦𝘁𝗶-𝗕𝘂𝘇𝗮̆𝘂 (𝟯 𝗹𝗼𝘁𝘂𝗿𝗶). Fază proiect: Licitație de Execuție lansată în iunie 2021. Stadiu: câștigător desemnat pe lotul 1. Loturile 2 și 3 sunt contestate.
- 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟳 𝗕𝘂𝘇𝗮̆𝘂-𝗙𝗼𝗰𝘀̦𝗮𝗻𝗶 (𝟰 𝗹𝗼𝘁𝘂𝗿𝗶). Fază proiect: Licitație de Execuție lansată în ianuarie 2022. Stadiu: Licitația pentru cele 4 loturi este desuspendată recent dar întârziată.
- 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟳 𝗙𝗼𝗰𝘀̦𝗮𝗻𝗶-𝗕𝗮𝗰𝗮̆𝘂 (𝟯 𝗹𝗼𝘁𝘂𝗿𝗶). Fază proiect: Licitație de Execuție nelansată. Stadiu: Întârziere de minim 4 luni de zile (SF cu observații. Calendar de mediu întârziat)
- 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟳 𝗕𝗮𝗰𝗮̆𝘂-𝗣𝗮𝘀̦𝗰𝗮𝗻𝗶 (𝟯 𝗹𝗼𝘁𝘂𝗿𝗶). Fază proiect: Licitație de Execuție nelansată. Stadiu: Întârziere de minim 3 luni de zile (proiectare neaprobată. Licitație execuție nelansată = Risc PNRR)
- 𝗗𝗿𝘂𝗺 𝗘𝘅𝗽𝗿𝗲𝘀 𝗣𝗮𝘀̦𝗰𝗮𝗻𝗶-𝗦𝘂𝗰𝗲𝗮𝘃𝗮. Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru. Stadiu: Întârziere de minim 6 luni de zile (studii geotehnice întârziate, procedură de mediu nedemarată)
- 𝗗𝗿𝘂𝗺 𝗘𝘅𝗽𝗿𝗲𝘀 𝗦𝘂𝗰𝗲𝗮𝘃𝗮-𝗦𝗶𝗿𝗲𝘁. Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru. Stadiu: Întârziere de minim 8 luni de zile (studii geotehnice nedemarate, procedură de mediu nedemarată)
- 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟴 𝗨𝗻𝗴𝗵𝗲𝗻𝗶-𝗜𝗮𝘀̦𝗶-𝗧𝗴. 𝗡𝗲𝗮𝗺𝘁̦. Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru. Stadiu: Întârziere de minim 4 luni de zile (studii geotehnice întârziate, traseu nestabilit, procedură de mediu nedemarată)
- 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟴 𝗧𝗴. 𝗡𝗲𝗮𝗺𝘁̦-𝗧𝗴. 𝗠𝘂𝗿𝗲𝘀̦. Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în avizare. Stadiu: Întârziere de minim 6 luni de zile (calendar de mediu nerespectat)
- 𝗗𝗿𝘂𝗺 𝗘𝘅𝗽𝗿𝗲𝘀 𝗧𝗶𝘀̦𝗶𝘁̦𝗮-𝗔𝗹𝗯𝗶𝘁̦𝗮. Fază proiect: Studiu de Fezabilitate suspendat. Stadiu: Întârziere de minim 8 luni de zile (traseu nedefinitivat, strategie MT neconformă cu CNAIR, campanie teren nedemarată, procedură de mediu nedemarată)
- 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟭𝟯 𝗕𝗿𝗮𝘀̦𝗼𝘃-𝗕𝗮𝗰𝗮̆𝘂. Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru. Stadiu: Întârziere de minim 4 luni de zile (studii geotehnice nedemarate, procedură mediu neinițiată)
„În concluzie întârzierile sunt de la minim 3 luni (A7 Bacău-Pașcani) până la situația catastrofală de pe drumurile expres Tișița-Albița și Suceava-Siret unde întârzierile contorizează 8 luni de zile. Întârzierile, bâlbele administrative și nerespectarea calendarelor asumate pot conduce la depășirea condiționalităților din PNRR respectiv 𝗰𝗼𝗻𝘀𝘁𝗿𝘂𝗶𝗿𝗲𝗮 𝗰𝗲𝗹𝗼𝗿 𝟯𝟳𝟴 𝗱𝗲 𝗸𝗺 𝗱𝗲 𝗱𝗿𝘂𝗺 𝗿𝗮𝗽𝗶𝗱 𝗱𝗶𝗻 𝗔𝟳 𝘀̦𝗶 𝗔𝟴 𝗽𝗮̂𝗻𝗮̆ 𝗶̂𝗻 𝘁𝗿𝗶𝗺𝗲𝘀𝘁𝗿𝘂𝗹 𝗜𝗜 – 𝟮𝟬𝟮𝟲!”, a mai spus Covăsnianu.
Potrivit activistiului civic, soluțiile de accelerare a reformelor și investițiilor pe care le propun sunt următoarele:
- cadru strategic: declararea proiectelor din PNRR – proiecte STRATEGICE, DE INTERES NAȚIONAL ȘI DE SIGURANȚĂ NAȚIONALĂ. Demersul legislativ poate fi extins la TOATE investițiile din Planul Investițional 2020-2030
- cadru de implementare: gestionarea investițiilor la nivel de UIP (Unitate de Implementare a Proiectelor) la nivel regional. De exemplu : Autostrada A8 să fie gestionată de la Iași, A7 de la Suceava, A13 de la Bacău și DX Tișița-Albița de la Bârlad.
- cadru operațional: comisiile de evaluare a ofertelor să fie formate din specialiști cu vastă experiență în domeniu și să răspundă/să-și asume eventualele contestații valabile și recunoscute de instanțele de judecată
- cadru judiciar: creare de complete de judecată dedicate pe infrastructura de transport. Consiliile de soluționare și Curțile de Apel/judecare să fie formate din specialiști din domeniu cu expertiză judiciară specifică.
- flexibilizarea procedurilor de obținere a avizelor (inclusiv cel de mediu) conform intereselor strategice ale Statului Român
- ședințe operative săptămânale cu urmărirea progresului/stagnării/regresului investițiilor
„Fără accelerarea investițiilor, regiunea Moldova riscă să rateze construirea de autostrăzi și drumuri expres până în 2026, respectiv 2030!”, a conchis fostul secretar de stat.