Infrastructură
Stadiul A8 pe tronsonul ieșean: două licitații suspendate, alte două aproape de final, una în ofertare
Procedurile pentru două dintre sectoarele autostrăzii A8, pe tronsonul ieșean (Moțca – Ungheni), sunt blocate în urma unor decizii contradictorii ale instanței. Astfel, licitațiile pentru Iași – Golăiești și Golăiești – Podul de la Ungheni au fost suspendate, în timp ce doar sectorul Lețcani – Iași rămâne în derulare.
În schimb, pe alte tronsoane ale A8, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) estimează că până la finalul lunii septembrie vor fi anunțați câștigătorii pentru Moțca – Tg Frumos și Tg Frumos – Lețcani. Pentru Lețcani – Iași, ofertele ar urma să fie deschise pe 15 octombrie.
De ce au fost suspendate licitațiile pe două sectoare
Blocajele au apărut după ce pe trei sectoare consecutive – de la Lețcani până la Podul Ungheni – a fost formulată o contestație identică privind eliminarea unui factor de evaluare. CNSC a admis sesizările, dar CNIR a atacat deciziile la Curtea de Apel București. Rezultatul a fost însă neuniform: două instanțe au dat câștig de cauză contestatarului, iar într-un caz, autorității contractante.
Practic, factorul de evaluare a fost menținut doar în cazul Lețcani – Iași, dar eliminat pentru celelalte două sectoare. Potrivit CNIR, criteriul în discuție este menit să verifice modul în care ofertanții înțeleg complexitatea lucrărilor.
Motivarea făcută publică în cazul Lețcani – Iași arată că judecătorii au considerat poziția CNIR „întemeiată”. Curtea de Apel București a apreciat că CNSC nu a analizat argumentele autorității și s-a rezumat la reluarea susținerilor contestatarului, fără verificări de fond.
„Algoritmul de calcul este obiectiv și respectă prevederile legale, fiind capabil să diferențieze justificat punctajele ofertanților”, se arată în hotărâre. Instanța a mai notat că factorul, cu o pondere de 16% în evaluare, are rolul de a stimula soluțiile sustenabile, fără a limita accesul la procedură.
Judecătorii au criticat decizia CNSC de a elimina complet criteriul, considerând-o disproporționată și de natură să genereze blocaje în derularea procedurii.
- Citește și IMAGINEA ZILEI Harta autostrăzilor din România cu A8 completă: tronsoane în execuție și licitare
Motivările în cazul celorlalte două procese nu sunt încă publice. Cert este că, în prezent:
- pentru Moțca – Tg Frumos și Tg Frumos – Lețcani, CNIR promite desemnarea câștigătorilor până la final de septembrie;
- pentru Lețcani – Iași, deschiderea ofertelor este programată pe 15 octombrie;
- licitațiile pentru Iași – Golăiești și Golăiești – Podul Ungheni sunt suspendate.
În cazul Golăiești – Podul de la Ungheni, ofertele trebuiau deschise astăzi, 15 septembrie, în timp ce pe traseul Iași – Golăiești pe 20 octombrie.
