Investiții private
Tot ce trebui să știi despre cartierul italian propus la Iași: un ansamblu mixed-use cu funcțiuni multiple
„
Quartiere Italia” este un ansamblu mixed-use care va fi dezvoltat în zona Trei Fântâni, complex care, prin funcțiunile propuse, va deveni un motor de dezvoltare urbană. Valoarea investiției va trece pragul de 100 milioane euro.
Proiectul are un parcurs destul de îndelungat, început în anul 2019, suprapus cu perioada pandemiei dar și datorat modificărilor de ordin juridic aduse amplasamentului astfel încât, să fie conform cerințelor avizatorilor. Cele mai importante fiind:
- identificarea, dezmembrarea și cedarea terenului aferent canalului ANIF care străbate amplasamentul de la vest la est
- identificarea și dezmembrarea suprafețelor care se suprapun cu zonele înregistrate în registrul Romsilva ca fiind pădure. Suprafețe care prin proiect se păstrează în extravilan (7 989,60mp)
- delimitarea zonelor de siguranță aferente: variantei de ocolire a municipiului Iași și rețelelor electrice ariene de înaltă tensiune

Soluția de reglementări prezentată are ca scop crearea unui motor de dezvoltare urbană. Prin acest proiect se propun patru zone:
- spații plantate și amenajare circulații (UTR1 Pc) – atribuit suprafeței de teren care se subordonează zonei de siguranță a retelelor edilitare
- subzonă mixtă cu clădiri de maxim D+P+4E (UTR2 CMa) – caracterizată de funcțiuni de tipul zonelor de interes economic, spații comerciale, servicii și alimentație publică
- subzonă mixtă cu clădiri de maxim D+P+2 (UTR CMb) – caracterizată de funcțiuni de tipul celor de învățământ, servicii, alimentație publică, construcții de cult. Beneficiarul și-a exprimat dorința realizării unui parteneriat cu Mitropolia Moldovei și Bucovinei (adresa nr. 9621/25.09.2024) în vederea punerii la dispoziție a terenului necesar construirii unui lacas de cult (6. 362 mp)
- subzonă locuințe colective înalte și funcțiuni mixte cu regim de înălțime maxim S+D+P+10E + Eth (UTR LAm) – reglementarea locuințelor colective înalte pe versant, retrasă față de locuințele individuale, este una mai mult decât oportună având în vedere posibilitatea de realizare a blocurilor în trepte eficientizând însorirea naturală a acestora cât și perspectivele favorabile spre oraș a viitoarelor locuințe.
Distribuirea zonelor cu caracter public spre extremitățile terenului va permite accesul ușor la viitoarele funcțiuni și utilități inclusiv actualilor și viitorilor locuitori din vecinătate.
Acest proiect va determina o creștere a calității vieții locuitorilor orașului, dar și o creștere a incasărilor la bugetului local prin aducerea multiplelor tipuri de investiții și participarea la acesta prin taxele și impozitele aferente viitoarelor investiții (peste 100 milioane Euro).
O dezvoltare urbană corectă conduce la creștere economică de care beneficiază atât cetățenii municipiului Iasi, cât și ceilalți din zonele limitrofe care ar trebui să beneficieze de acces egal la oportunitățile oferite de ansamblul propus, cum ar fi accesul la institutii de invatamant, servicii private și publice, diverse opțiuni pentru activități de agrement si sportive, comerț. Cu toate astea, un aspect important este crearea de locuri de muncă.
Un alt beneficiu privind aprobarea unui proiect de asemenea anvergura este dat de configurarea unui ansamblu urbanistic unitar și coerent, care va avea o imagine urbană modernă și omogenă prin utilizarea volumetriilor, materialelor si a elementelor din același limbaj arhitectural.
Fiind localizat într-o zonă în care predomină locuirea și având în vedere faptul că activitatea inițială de producție/depozitare din zonă în mare parte a sistat, loturile de teren disponibile sunt pretabile pentru a fi integrate în circuitul economic al orașului. De asemenea, este oportună armonizarea funcțională între locuirea existentă la sudul zonei de intervenție și terenul în studiu și introducerea unor funcțiuni cu caracter public care să contribuie la bunăstarea generală a zonei și la creșterea valențelor ambientale ale spațiului public: comerț de proximitate, servicii, spații publice, unități de tip creșă și/sau grădiniță, clădire de cult, regenerarea zonei și creșterea calității spațiului public.
Din punct de vedere al dotărilor existente la nivelul zonei, raportat la raza de deservire și la populația din zona analizată s-au identificat deficiențe privind functiunile mixte. Prin acest proiect se dorește asigurarea unor funcțiuni comerciale, servicii (sociale, profesionale, publice), educatie, spatiu verde, care să suplinească lipsa acestora în situația existentă și necesarul nou determinat de noile locuințe.
Comunicare rutieră
Chiar dacă amplasamentul se află la periferia orașului, are posibilitatea conexiunii rutiere cu restul orașului astfel:
- pasajul Bucium
- acces dinspre și spre bd. Potiers
- acces dinspre și spre șoseaua Iași-Tomești care face legătura cu zona Splai Bahlui și zona Aviației.
- acces din zona Bucium prin str. Grigore T. Popa și str. Dealul Bucium
- propunere traseu peste calea ferată din vecinătatea de nord, care va lega direct amplasamentul cu bd. Virgil Săhleanu
De asemenea, prin implementarea proiectului se cedează teren pentru redimensionare si modernizarea drumurilor existente în zonă, de care vor beneficia inclusiv locuitorii actuali/viitori din zona Bucium, venind astfel in intampinarea cererilor acestora de modernizare a acestor artere stradale.
Total suprafață cedată către Consiliului Local Iași pentru redimensionare sau modernizare artere stradale fără de care nu ar fi posibilă acest lucru – 3.593,98mp:
- aprox. 322mp str. Dealul Bucium
- aprox. 162,44 mp str Grigore T Popa
- repoziționare, redimensionare și modernizare str. Trei Izvoare – pe o lungime 350 m pentru care sunt cedați aproximativ 3 109,54mp
Odată cu implementarea proiectului va fi creată infrastructura pentru transportul public realizându-se dezvoltarea rețelei de transport public și încurajarea folosirii acesteia în această zonă. Se va realiza o alveolă care să cuprindă atât punctul de urcare coborare cât și posibilitatea încărcării electrice pentru mijloacele de transport în comun.
SC ITALIMOB COSTRUZIONI IASI SRL s-a angajat prin declarație autentică, nr.5689/20.09.2024, cu privire la participarea la costurile proiectelor de investitii derulate de Municipiul Iasi in zona Trei Fantani, în baza unui protocol de colaborare cu Consiliul Local Iași înaintea fiecărei etape de construire, respectiv:
- Varianta de ocolire a Municipiului Iași – Etapa I Varianta Sud, km 20+330 – 24+540 (Strada Trei Fântâni) care va avea rolul de decongestionare a traficului în zona Bucium sau/și
- Calea de comunicație rutieră suplimentară va avea rolul de a relaxa traficul din Nodul Rutier nr. 2: DN 28 (Bucium) – Strada Trei Fântâni, unde se înregistreaza blocaje sau/și
- modernizarea Nodul Rutier nr.1 (DN 24 – Str. Trei Fântâni) se recomandă amenajarea benzii de viraj la stânga pentru a relaxa traficul în intersecție este posibilitatea de a stabili circulația pe Strada Trei Fântâni în sens unic pe relația DN 28 – DN 24 (plansa D1 anexa studiului de trafic) sau/și
- modernizarea Nodul Rutier nr.2 (Șos. Iași – Tomești DN 28 – Str. Trei Fântâni) și Nodul Rutier nr. 1 (Șos. Iași – Vaslui DN 24 – Str. Trei Fântâni) se recomandă amenajarea benzii de viraj la stânga (planșa D2 anexa studiului de trafic)
Asigurarea utilităților necesare obiectivelor de investiții
Lungimea exacta a rețelelor de utilități se va cunoaște în momentul realizării proiectelor tehnice pentru fiecare tip de instalație în parte. Proiectele vor fi realizate de către firme specializate, agreate de către furnizorii de utilități, iar costurile de implementare ale acestora vor fi suportate în întregime de către SC ITALIMOB COSTRUZIONI IASI SRL, și, dacă va fi cazul, cele pentru relocarea sau protecția utilităților afectate din zonă. Obiective:
- extinderea sistemului public de alimentare cu apă principală și racordarea construcțiilor la acesta
- extinderea sistemului public de canalizare principal și racordarea constructiilor la acesta
- extinderea sistemului public de alimentare cu energie termică si racordarea constructiilor la acesta, dacă va fi cazul
- extinderea rețelei de alimentare cu gaze naturale principale și racordarea constructiilor la aceasta
- extinderea rețelei pentru alimentare cu electicitate, racordarea construcțiilor la aceasta și devierea rețelei LES 20kV de pe amplasament
- dotarea fiecărei clădiri cu un sistem de panouri solare pentru producerea energie electrice
Spații libere și spații plantate
Suprafețele libere și plantate vor respecta minimul stabilit în bilanțul teritorial propus și anume:
- U.T.R.1 PC: minim 70% din St1 (minim 15.656,9mp)
- U.T.R.2 CMa: – minim 20% din St2 (minim 2.206,6mp)
- minim 20% din St3 (minim 4.639,0mp)
- U.T.R.3 CMb: – minim 30% din St5 (minim 1.908,6mp)
- minim 30% din St6 (minim 3.824,52mp)
- U.T.R.4 LAm: minim 30% din St4 (minim 14 911,50mp)
Total spații plantate: 43.148,12 mp
Spațiile exterioare, exclusiv cele pentru circulatia pietonala, se vor amenaja ca spații verzi pe cât posibil în baza unor studii de amenajare peisagistică, indiferent de suprafața acestora. Se va evita impermeabilizarea exagerată a terenului pentru îmbunătățirea microclimatului și pentru protecția construcțiilor și se va prevedea 1 arbore la 4 locuri de parcare pentru parcajele la sol.
Din totalul suprafetei 133.400 mp:
- suprafață totală construită = 37 776,59mp
- suprafață amenajari auto/pietonale/parcaje/platforme = 40 892,71
- suprafață spații plantate = 43 147,12mp
- suprafață cedată strazi = 3 593,98mp
- suprafață păstrată în extravilan = 7 989,60
- suprafața stabilită ca zonă de protecție a variantei de ocolire a mun. Iași = 4 922,0mp
Construirea ansamblului va avea un impact pozitiv, după realizarea acestuia, prin diversitatea de funcțiuni oferite, prin dezvoltarea infrastucturii rutiere și edilitare, cât și prin participarea financiara consistentă la bugetul local în urma investițiilor.
