Proiecte publice
A8 a urcat în topul priorităților, dar sectorul montan tot „după 2027” ar urma să fie făcut
În noul plan investițional 2020 – 2030, publicat de către guvern în urma consultărilor publice, a fost modificată lista proiectelor prioritare, dar, în continuare, cele mai importante lucrări pentru sectorul montan al autostrăzii A8 ar urma să aibă loc „după 2027”.
Astfel, în cadrul Programului Operațional Transporturi (POT) sunt prevăzute 13 proiecte spre finanțare, iar două fac referire la autostrada A8 Iași – Târgu Mureș:
- tronsonul Tg Neamț – Ungheni (Moțca – Ungheni) cu o valoare estimată a lucrărilor de 876 milioane euro
- tronsonul Tg Mureș – Tg Neamț, cu o valoare estimată de un miliard de euro pentru „faza 1” (cf tabel 3.8 din document). Restul lucrărilor pentru acest tronson („faza 2”) ar urma să aibă loc „după 2027” (cf tabel 3.9 din document) și au o valoare estimată la 4,2 miliarde euro și fără a fi indicată cu precizie o sursă de finanțare
În context, amintim că, în cazul sectorului montan, „capetele” acestui tronson ar urma să fie realizate cu finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), fiind estimată o alocare de aproape 530 milioane euro pentru circa 50 km. La autostrada A7 Ploiești – Pașcani este confirmată prioritizarea făcută în cadrul PNRR – toate sectoarele ar urma să fie finanțate prin intermediul mecanismului de reziliență.
În ceea ce privește autostrada A13 Bacău – Brașov, acest proiect are prevăzută finanțare integrală în cadrul POT, la o valoare estimată de 2,4 miliarde euro. Finanțările prin POT vor fi asigurate în intervalul 2021 – 2027, cu posibilitatea de extindere cu încă 3 ani, până în 2030.
„Prioritizarea proiectelor din Tabelul 3.8 nu determină ordinea de contractare, implementare și finanțare a proiectelor. Proiectele din listă vor fi finanțate integral în funcție de progresul fizic al acestora în perioada de eligibilitate a POT. Procesul de estimare a costurilor a inclus actualizarea valorilor din MPGT, urmată în cazul proiectelor cu documentație tehnico-economică avansată de estimări din cadrul acestora. În ceea ce privește eventualele creșteri de costuri pe perioada implementării proiectelor, contractele vor include clauze de ajustare a prețurilor”, se arată în PI 2020 – 2030.
În schimb, față de documentul anterior, în tabelul 2.1.29 au fost modificări în lista proiectelor prioritare și s-a ținut cont de faptul că autostrada A8 este parte din rețeaua principală de transport europeană, în timp ce Bacău – Brașov este pe rețeaua extinsă. Modificările au fost făcute în special în baza presiunii publice exercitată de asociațiile civice care militează pentru construcția de autostrăzi în Moldova.