Local
Tarifele lui Trump afectează vânzările Antibiotice Iași pe piețele internaționale
Antibiotice Iași a înregistrat o scădere a veniturilor în primul semestru al anului 2025 din vânzările de pe piețele internaționale pentru substanțe active. Comparativ cu perioada similară a anului trecut, producătorul de medicamente a încasat cu 12 milioane lei mai puțin: de 55,3 la 43,5 milioane lei. În același timp, profitul companiei a fost afectat de diferențele de curs valutar.
„Scăderea este corelată cu diminuarea consumului ca urmare a impactului politicilor tarifare anunțate de Statele Unite ale Americii. Strategia companiei în perioada următoare este de reechilibrare teritorială a vânzărilor prin politici comerciale cu partenerii”, se arată într-un raport publicat de companie pe Bursă, consultat de APIX.ro.
În ceea ce privește vânzările pe piețe internaționale pentru produse finite, acestea s-au ridicat la un nivel similar precum cel de anul trecut (94 milioane lei). Astfel, veniturile totale de pe piețe internaționale s-au cifrat la 138 milioane lei, în scădere cu 7% comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Principalele teritorii unde Antibiotice exportă sunt Europa (48%), Asia-Pacific (28%) și America (18%). În Europa, principalele creșteri pe produse finite au fost în piețele actuale: UK, Țările Nordice, Ungaria, Serbia, Țările Baltice, fiind accesate și piețe noi – Italia, Franța, Polonia, Cehia, Bulgaria.
- Citește și Proiect strategic pentru securitatea sanitară a țării la Antibiotice: investiție de 420 milioane lei
„În perioada raportată, veniturile totale din vânzări au fost de 333,7 milioane lei, în scădere cu 5% comparativ cu perioada similară a anului anterior (350,85 milioane lei). Veniturile din vânzări pe piața internă au fost de 195,68 milioane lei, în scădere cu 3% comparativ cu perioada similară din 2024 (201,84 milioane lei). În primele 6 luni, rata inflației a fost, conform datelor publice, de peste 5%, reflectându-se inclusiv în puterea de cumpărare. Prin urmare, consumul de medicamente a fost reprioritizat în interiorul coșului de consum”, se precizează în raport.
În schimb, veniturile totale ale producătorului au trecut pragul de 380 milioane lei.
Profitul net a scăzut cu 20%
Conform documentului citat, profitul din primele șase luni ale anului 2025 a fost de aproape 60 milioane lei, cu 20% mai puțin comparativ cu anul trecut. „Profitul brut este în valoare de 68,3 milioane lei, fiind influențat de impactul negativ al diferențelor în curs valutar de 6,8 milioane lei”, arată oficialii companiei.
- Citește și Antibiotice a câștigat o nouă licitație în Marea Britanie: va face livrări în spitale timp de 2 ani
În piața din România, Antibiotice se menține pe locul 4 (dintr-un total de 371 companii) în consum – cutii pe segmentul medicamentelor generice cu prescripție și non-RX (cu o cotă de piață de 4,6%) și este lider cantitativ (UI) în piața totală pe forma farmaceutică unguente (19,3% dintr-un total de 132 companii), supozitoare și ovule (32,4% dintr-un total de 52 companii) și pulberi injectabile (60,2% dintr-un total de 60 companii).
În același timp, producătorul ocupă locul trei la nivel național, după numărul de cutii în piața totală pe forma farmaceutică capsule (5,5% dintr-un total de 199 companii) și este lider valoric pe segmentul medicamentelor generice cu prescripție și non-RX comercializate în spitale, cu o cotă de piață de 13,7%, pe o piață în care activează 240 companii.
