Connect with us

Au fost anulate licitațiile pentru construirea a două tronsoane din A8: ambele vor fi reluate în condiții SAFE

autostrada a8 motca-iasi-ungheni randare proiect - imagini virtuale

Infrastructură

Au fost anulate licitațiile pentru construirea a două tronsoane din A8: ambele vor fi reluate în condiții SAFE

Licitațiile de proiectare și execuție a tronsoanelor Iași – Golăiești și Golăiești – Pod Ungheni au fost anulate. APIX.ro a anunțat încă de la finalul lunii octombrie 2025 că aceste două proceduri vor fi anulate în urma unor decizii pronunțate de Curtea de Apel București. Conform informațiilor APIX.ro, licitațiile vor fi lansate în condițiile SAFE, un mecanism financiar european lansat în acest an pentru finanțarea de proiecte de investiții în industria apărării.

Motivul anulării este același în ambele spețe: CAB a dispus eliminarea unui factor de evaluare ceea ce a dus la imposibilitatea Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) de a finaliza procedurile. Paradoxal, o situație identifică (contestarea factorului) a fost și în cazul tronsonului Lețcani – Iași. În schimb, decizia unui alt judecător a permis continuarea procedurii, iar acum licitația este în fază finală: factorul de evaluare a fost păstrat.

Documentațiile care vor sta la baza licitațiilor vor fi modificate în ceea ce privește atribuirea și derularea contractelor astfel încât să fie respectate condițiile SAFE – prin intermediul acestui program ar urma să fie asigurate fondurile de construire, dar o decizie a Comisiei Europene este așteptată cel mai devreme în luna ianuarie 2026, după cum a anunțat recent APIX.ro.

De exemplu, o modificare va viza reglementarea participării la licitații a ofertanților din țările non-UE cu ofertă individuală, lider de proiect sau ofertă comună. În acest sens, astfel de firme nu vor putea participa la procedură ca lideri de proiect, ci doar în asociere în limita a 35% din valoarea contractului.

Tronsonul Iași – Golăiești are o lungime de 12,7 km și are prevăzute 12 pasaje, 2 tunele și un nod. Durata de proiectare și execuție ajunge la 46 de luni. Valoarea estimată a lucrărilor se ridică între 4,1 și 4,8 miliarde de lei. Tronsonul Golăiești – Pod Ungheni are o lungime de 2,77 km și va fi construit în 18 luni. Valoarea estimată a lucrărilor este cuprinsă între 268 și 316 milioane de lei.

Introducerea acestor segmente de autostradă în programul SAFE a fost anunțată de premierul Bolojan în vara acestui an. Ulterior, în mai multe rânduri, el a invocat că Pașcani – Siret și Pașcani – Ungheni sunt proiecte prioritare pentru a accesa finanțare, având în vedere că aceste tronsoane fac legătura cu Ucraina și, respectiv, Republica Moldova. Dintre cele 4,1 miliarde de euro propuse în SAFE pentru autostrăzi, peste 3 miliarde de euro vizează autostrăzile Moldovei.

Editor al publicației APIX.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat cu instituții de presă centrale și locale.

Aricole din categoria Infrastructură

To Top