Connect with us

Au fost semnate contractele pentru încă două tronsoane A8: zona de munte intră integral în execuție

autostrada a8 motca-iasi-ungheni randare proiect - imagini virtuale

Infrastructură

Au fost semnate contractele pentru încă două tronsoane A8: zona de munte intră integral în execuție

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a semnat, miercuri, contractele pentru proiectarea și execuția a 47 km din autostrada A8 Tg Mureș – Iași – Ungheni, fiind vorba despre două tronsoane din zona de munte: Sărățeni – Joseni (32,4 km – 5 miliarde de lei) și Joseni – Ditrău (14,4 km – 820 milioane lei). Pe primul tronson va lucra UMB, iar pe al doilea Danlin XXL. Consultă la finalul articolului situația la zi a fiecărui tronson A8.

„Sunt ultimele două contracte ale secțiunii montane de pe Autostrada A8, contracte importante, care vin să întregească portofoliul Companiei. În doar un an de la lansare iată că, am reușit să avem contracte semnate cu o valoare de 18 miliarde lei pe toate cele patru loturi de la Sărățeni la Pipirig”, a declarat directorul CNIR Gabriel Budescu.

El a precizat că 2026 va fi, practic, anul proiectării pentru A8 montan. „Eu îmi doresc ca anul viitor să vedem și primele utilaje în teren pentru că unul dintre loturi are o durată de proiectare de 10 luni, Studiul de Fezabilitate fiind mult mai detaliat și cu toate investigațiile necesare finalizate”, a mai spus șeful CNIR.

  • Odată cu semnarea acestor două contracte de CNIR, tot sectorul montan al autostrăzii A8 are contractele de lucrări semnate: prima etapă a fiecărui contract vizează proiectarea, iar apoi execuția propriu-zisă. În total, sunt peste 210 km de autostradă.

Lotul Sărățeni – Joseni, care se desfășoară în județele Mureș și Harghita are o lungime de 32,4 km și include 39 de poduri și pasaje, 3 tuneluri unidirecționale, alături de 4 polate și 2 pasaje pentru permeabilitatea animalelor (ecoducte). „Lungimea pasajelor și a tunelurilor este de aprox. 16 kilometri reprezentând 50 % din lungimea totală a acestui lot de autostradă. Cel mai lung pasaj va avea 1736 metri (pasajul peste DN 13 A și calea ferată, iar cel mai înalt viaduct, 45 de metri”, arată CNIR.

sectiune sarateni joseni parte din tronsonul montan
Tronsonul Sărățeni – Joseni

Tronsonul Joseni – Ditrău are 14,4 km și cuprinde 21 de pasaje și viaducte, din care 3 ecoducte pentru permeabilitatea animalelor, alături de un nod rutier la Ditrău. Pentru ambele loturi sunt prevăzute descărcări provizorii asigurând, astfel, funcționarea independentă.

schita segment joseni ditrau autostrada a8
Tronsonul Joseni – Ditrău

CNIR a mai precizat că tot astăzi a fost semnat contractul pentru supervizarea lucrărilor de proiectare și execuție pe Lotul 2A Ditrău – Grințieș, cel mai lung lot al Autostrăzii Unirii și unul dintre cele mai dificile loturi de autostradă din România. Este un contract de supervizare cu o valoare de 49 de milioane lei, de asemenea, finanțat din fonduri europene nerambursabile.

Situația actualizată a tronsoanelor autostrăzii A8

  • Târgu Mureș – Miercurea Nirajului: stadiu – atribuită, lungime – 22 km, valoare – 2,46 miliarde lei, durată – proiectare 6 luni + execuție 24 luni, observații – CNAIR: atribuit lui Nurol, a fost emisă autorizația de construire (AC).
  • Miercurea Nirajului – Sărățeni (Lot 1B): stadiu – atribuită, lungime – 23,4 km, valoare – 2,98 miliarde lei, durată – proiectare 6 luni + execuție 24 luni, observații – CNAIR: contract semnat pe 29.05.2025 cu Ozaltin.
  • Sărățeni – Joseni (Lot 1C): stadiu – atribuită, lungime – 32,4 km, constructorul este asocierea SA & PE Construct (lider) – Tehnostrade – Spedition UMB – Euro-Asfalt, 5 miliarde de lei
  • Joseni – Ditrău (Lot 1D): stadiu – atribuită, lungime – 14,4 km, valoare – 1,02 miliarde lei, durată – proiectare 10 luni + execuție 24 luni, constructorul este asocierea Danlin XXL + Groma, 820 milioane de lei
  • Ditrău – Grințieș (Lot 2A): stadiu – atribuită, lungime – 37,9 km, valoare – 6,14 miliarde lei, durată – proiectare 14 luni + execuție 40 luni, observații – CNIR: contract semnat cu SA&PE Construct (lider) – Tehnostrade – Spedition UMB – Euro-Asfalt.
  • Grințieș – Pipirig (Lot 2B): stadiu – atribuită, lungime – 31,5 km, valoare – 5,9 miliarde lei, durată – proiectare 14 luni + execuție 40 luni, constructorul este UMB
  • Pipirig – Leghin (Lot 2C): stadiu – atribuită, lungime – 19,9 km, valoare – 2,69 miliarde lei, durată – proiectare 12 luni + execuție 40 luni, observații – CNAIR: atribuită UMB.
  • Leghin – Târgu Neamț (Motca): stadiu – atribuită, lungime – 29,9 km, valoare – 1,56 miliarde lei, durată – proiectare 6 luni + execuție 24 luni, observații – CNAIR: antreprenor UMB, a fost emisă autorizația de construire.
  • Motca – Târgu Frumos (Tronson 1): stadiu – atribuită către Danlin, dar contestată de UMB, lungime – 27 km, valoare – 6,08 miliarde lei, durată – proiectare 10 luni + execuție 36 luni, observații – CNIR: 6 oferte (UMB, Itinera, Kalion + Ozkar, Biskon + Straco + Ilgaz, Danlin XXL + Groma + Intertranscom + Evropeiski, Ictas + Rotary).
  • Târgu Frumos – Lețcani (Tronson 2): stadiu – evaluare oferte, lungime – 28,6 km, valoare – 5,52 miliarde lei, durată – proiectare 10 luni + execuție 36 luni, observații – CNIR: 6 oferte (Strabag, Makyol + CBI, Kalion + Ozkar, Biskon + Straco + Ilgaz, Danlin XXL + Groma + Intertranscom + Evropeiski, Ictas + Rotary).
  • Lețcani (DN 28) – DN 24 Iași (Tronson 3): stadiu – sunt în evaluare 12 oferte primite de CNIR
  • DN 24 Iași – Golăiești (Tronson 4): stadiu – licitație suspendată, probabil va fi reluată de la zero
  • Golăiești – Pod Ungheni (Tronson 5): stadiu – licitație suspendată, probabil va fi reluată de la zero
  • Podul de peste Prut – lucrările au început în luna aprilie 2025 și sunt executate de către Ness Proiect Europe

Aricole din categoria Infrastructură

To Top