Proiecte publice
Calea ferată Roman-Iași-Frontieră: proiect revizuit cu lucrări necesare trenului metropolitan Iași [document]
CFR a revizuit proiectul privind reabilitarea căii ferate Roman – Iași – Frontieră și a introdus lucrări în cadrul investiției care sunt necesare pentru funcționarea trenului metropolitan Iași, alături de alte obiective care, în final, au dus la o dublare a investiției, conform documentației consultate de APIX.ro.
Modificările au în vedere lucrări pentru înființarea liniei de tren metropolitan Iași – Lețcani și, respectiv, linia Socola – Ungheni. Valoarea investiției, care aduce și multe alte modificări pe întregul traseu între Roman și Frontieră, este, conform documentației depuse la Agenția pentru Protecția Mediului (APM), de 11 miliarde lei, fără TVA.
Lucrările propuse pentru înființarea liniei Iași – Lețcani
- reabilitarea liniei Antibiotice, care în prezent se racordează din stația Iași de la schimbătorul 2B Iași aflat la km 70+600, până la km 74+124 pe o lungime de 3524 m;
- introducerea unui schimbător de cale la km cf 70+600 care va asigura racordarea dintre linia Antibiotice (existentă) și linia nou construită;
- consolidarea liniei Antibiotice existente de la km 74+300 la km 70+600;
- construirea unei porțiuni noi de linie de la km 70+600 la km 61 +545, până la stația Lețcani (axul stației Lețcani este km 61 +545), paralel cu linia curentă Pașcani – Iași pe partea stângă a acesteia în sensul creșterii kilometrice în lungime de 9.055 m;
- de la schimbătorul 2B stația Iași poziție km 74+124 până la km 70+600 sunt necesare lucrări de reabilitare sau extindere a trecerilor la nivel și a podurilor/podețelor;
- de la km 70+600 poziția kilometrică de unde se racordează linia nou construită până la stația Lețcani km 61+545 sunt necesare lucrări noi de construire a lucrărilor de artă în dreptul celor existente la linia curentă și extinderea trecerilor de nivel și a terasamentelor, în lungime totală de 9.055 m;
- în stația Lețcani sunt necesare lucrări de racordare a liniei noi create cu liniile din stație (creare diagonala, introducere de schimbătoare de cale) în funcție de configurația terenului și a stației.
Linia Socola – Ungheni: electrificare și dublarea Socola – Cristești
- construirea celei de-a doua linii ce va avea ecartament 1.435 mm, lângă linia încălecata existentă Socola – Ungheni Frontiera (ecartament 1520/1435);
- posibilitatea construirii celei de 3-a linii (linie de cale largă în stația Ungheni) cu o lungime utilă de min. 700 m și introducerea în cale a schimbătoarelor de cale aferente;
- dublarea/extinderea (după caz) a lucrărilor de artă, trecerilor la nivel și a terasamentelor noi pe a distanța Socola – Ungheni Frontieră;
Ce lucrări vor avea loc pe tronsonul Roman – Pașcani
- Linia de cale ferată Roman – Pașcani are o lungime de 40.2 km, măsurați între axele clădirii de călători Roman și Pașcani. Lucrările de reabilitare din cadrul prezentului proiect se vor realiza între semnalul de intrare cap X al Stației Roman, respectiv km 345+268 și semnalul de intrare cap Y Stația Pașcani, respectiv km 387+470. Lungimea de linie în acest caz este de 42.2 km. Linia de cale ferată este dublă și electrificată.
Ce lucrări vor avea loc pe tronsonul Pașcani – Iași – Frontieră
- Linia de cale ferată Pașcani – Iași – Frontieră are o lungime de cca. 97 km, măsurați între km 0+000 și axa clădire de călători Pașcani și Ungheni. Lucrările de reabilitare din cadrul prezentului proiect se vor realiza între km 000+000 al stației Pașcani și semnalul de intrare cap Y al haltei de mișcare Ungheni, respectiv km 429+000. Lungimea de linie în acest caz este de cca. 97 km. Linia este dublă și electrificată de la Stația Pașcani (km 0+000) până la Stația Socola (km 412+352). De la stația Socola (km 412+352) până la H.m. Ungheni Prut (km 429+025) linia este simplă și neelectrificată. Proiectul se termină la limita cu podul Eiffel (respectiv 25 de m de Râul Prut).
Conform proiectului, tronsonul Roman – Pașcani, de 40,1 km, a fost dat în exploatare în anul 1869 și face parte din magistrala CFR 5000, între București Nord și Suceava (Vicșani). Tronsonul de la Pașcani până la Iași are o lungime de 75,7 km și a fost dat în exploatare în 1870. Nu în ultimul rând, sectorul Iași – Ungheni are o lungime de 21,4 km și a fost dat în exploatare în 1874.
- Citește și A fost stabilit constructorul noului pod rutier este Prut de la Ungheni, investiție de 30 mil. euro
Stațiile amplasate pe traseul Roman – Iași – Pașcani sunt: Roman, Mircești, Pașcani, Târgu Frumos, Podu Iloaiei, Lețcani, Iași, Nicolina, Socola și Cristești Jijia. Pe același traseu se află halte de mișcare (Săbăoani, Muncel, Ruginoasa, Sârca, Holboca și Ungheni Prut) și halte comerciale (Hălăucești, Mogoșești, Costești și Budăi), alături de câteva puncte de oprire (Stolniceni, Pașcani Triaj, Pietrișu și Remisa T. Socola). În fiecare dintre aceste zone sunt prevăzute diverse lucrări, inclusiv pentru modernizarea gărilor.
Traseul Roman – Iași – Frontieră are o lungime de circa 140 km, iar 120 km sunt cu ecartament normal și linie dublă electrificată. Conform proiectului, cea mai mare viteză proiectată este de 120 km/h pe două sectoare (Roman-Pașcani și Podu Iloaiei-Iași), în rest fiind vorba despre o viteză cuprinsă între 50 și 95 km/h.
APIX.ro vă pune la dispoziție varianta revizuită a proiectului de reabilitare a căii ferate Roman – Iași – Frontieră (alternativ, puteți descărca documentul în format .pdf)