Local
Contractul PMI – Veolia a încetat după 9 ani/Trei luni de tranziție
Contractul de gestiune a sistemului de termoficare încheiat în 2021 între Primăria Iași și Veolia Energie Iași a încetat astăzi, 30 aprilie. În următoarele trei luni, operatorul va asigura o perioadă de tranziție, la capătul căruia sistemul va fi preluat de un serviciu specializat al Primăriei.
Municipalitatea a dat asigurării că cele 28.000 de apartamente racordate la sistemul centralizat nu vor rămâne fără apă caldă. Cel puțin nu în următoarele trei luni, dar se naște întrebarea: ce se va întâmpla din august 2021?
De exemplu, Iașul încă nu are bugetul aprobat pe anul 2021 și nu poate lansa licitația pentru achiziția de cărbune, iar stocurile actuale de la Veolia, care vor fi achiziționate de Primărie, nu ajung până la sfârșitul acestui an. Pentru un întreg sezon rece, necesarul de cărbune este cuprins între 120.000 şi 150.000 de tone. Stocurile actuale sunt de circa 30.000 tone.
Înainte de semnarea contractului cu Veolia, de sistemul de termoficare se ocupau la Iași peste 1.200 de angajați. În prezent, Veolia are 350 de angajați – salariați care vor fi preluați de către serviciul Primăriei, iar în perioada de tranziție salariile vor fi asigurate de actualul operator. Acum 9 ani, la sistemul centralizat erau racordate peste 45.000 de apartamente.
- De când a preluat sistemul centralizat de furnizare a energiei termice, Veolia Energie Iași a înregistrat pierderi semnificative, generate în principal de scăderea numărului de consumatori și de un tarif care nu a reflectat condițiile de piață. Astfel, compania a fost nevoită să finanțeze activitatea de zi cu zi pentru asigurarea apei calde și a căldurii pentru oraș din împrumuturi de la compania-mamă, pentru ca niciun ieșean să nu fie afectat. În ciuda eforturilor susținute pentru a continua acest parteneriat în condiții de echilibru financiar, Contractul de Concesiune a devenit neperformant și deficitar – au declarat oficialii companiei.
Care sunt termenii de încetare a acordului
Primăria va prelua în mod direct gestiunea serviciului începând din luna august 2021.
„La sfârşitul perioadei de tranziţie de 90 zile, municipiul Iaşi urmează să preia în gestiune directă serviciul public de alimentare cu energie termică – producţie, transport, distribuţie şi furnizare – în administrarea Direcţiei Tehnice şi Servicii Comunitare – Serviciul Eficienţă Energetică şi Utilităţi Publice“, se arată într-un raport al Primăriei anexat la o hotărâre adoptată recent de Consiliul Local prin care s-a aprobat acordul PMI – Veolia valabil pentru perioada de tranziție.
În acelaşi document se precizează că gestiunea directă este valabilă până la „organizarea unei noi proceduri de delegare a serviciului“.
Potrivit acordului Primărie – VEI, cele două părţi vor stabili cel târziu la mijlocul lunii iunie valoarea bunurilor care vor fi preluate de către municipalitate şi vor fi încheiate ulterior contracte de vânzare-cumpărare. La acest moment, VEI a calculat o valoare a stocurilor de 14,5 milioane lei. În cazul celorlalte bunuri, conform aceluiaşi calcul, valoarea este de 2 milioane lei.
„În vederea stabilirii valorii bunurilor de preluare, cu excepţia stocurilor de cărbune şi de materiale (sare, chimicale, păcură, acizi etc.) care vor fi achiziţionate la acelaşi preţ cu care au fost cumpărate de VEI, municipalitatea poate să solicite efectuarea unei expertize, pe cheltuiala sa“, se arată în proiectul de acord.
Primăria va plăti şi alte sume către VEI odată cu încetarea contractului, dar un calcul exact urmează să fie făcut în perioada următoare, cel târziu până la sfârşitul lunii mai. În acelaşi timp, VEI va trebui să achite către Primărie redevenţele rămase, dar, în acest caz, suma este mai mică, respectiv de circa jumătate de milion de lei.