Infrastructură
Decizie importantă: exproprieri de 135 milioane de lei pe sectorul montan al autostrăzii A8
Guvernul a declanșat procedura pentru realizarea exproprierilor pe sectorul montan al autostrăzii A8 – un pas important în evoluția acestui proiect. În context, reamintim că, la acest moment, toată secțiunea montană are constructori desemnați. Pe cei peste 210 km se fac în prezent lucrări de proiectare, iar execuția propriu-zisă va începe etapizat. Realizarea sectorului montan va scurta timpul mediu de deplasare pe relația Tg Mureș – Tg Neamț cu 40%, iar viteza va crește cu 47%.
Aproape 1.900 hectare de teren vor fi expropiate, cea mai mare parte fiind în proprietate privată (circa 1.400 ha). Imobilele se află pe raza localităților Acățari, Miercurea Nirajului, Bereni, Măgherani, Chibed, Sărățeni din jud. Mureș, Praid, Joseni, Lăzarea, Ditrău, Tulgheș (jud. Harghita) și Grințies, Ceahlău, Poiana Teiului, Pipirig, Vânători (jud. Neamț).
În proprietate privată sunt 3.178 de imobile (13.647.206 mp), iar în patrimoniul public alte 728 de terenuri (5.218.307 mp). Pentru un număr de 288 de imobile nu au putut fi identificați proprietarii. „În vederea realizării obiectivului de investiții de utilitate publică, Statul Român, prin expropriator, va demara procedura de clarificare a regimului juridic al acestor imobile, precum și înscrierea acestora în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, în conformitate cu prevederile legale în materie”, potrivit unei informări a Guvernului.
A8 va scurta timpul mediu de trecere a Carpaților cu 40%
În proiectul Guvernului apar unele elemente din studiul de trafic aferent autostrăzii A8. Conform actului normativ, anual sunt înregistrate circa 5,3 milioane de autovehicule care traversează Munții Carpați între cele două regiuni, Transilvania și Moldova, iar pe relația Tg. Mureș – Tg. Neamț sunt deservite direct circa 1/3 din această cerere (1,5 milioane vehicule/an), cu un timp mediu de traversare de circa 3 ore și 50 de minute/autovehicul – se poate estima că la nivel anual se pierd circa 5,8 milioane ore cu traversarea, arată Executivul.
„Astfel, noua legătură va scurta timpul mediu de deplasare pe relația Tg. Mureș – Tg. Neamț cu circa 40%, iar viteza medie de deplasare va crește cu 47%”, se arată în documentul citat.

- Citește și Modificări în cazul autostrăzii Leghin-Moțca, parte din A8: lucrările au început anul trecut
Prin realizarea sectorului de autostradă, fluxurile de trafic vor beneficia de condiţii superioare de circulaţie, care se vor concretiza într-o serie de avantaje economice, precum:
- reducerea costurilor de exploatare ale vehiculelor;
- reducerea timpului de parcurs şi, implicit, a valorii timpului pentru pasagerii vehiculelor;
- creșterea accesibilității zonelor deservite și, astfel, impacturi pozitive asupra dezvoltării economice.
„În prezent, legătura Moldovei cu Transilvania se desfășoară prin două mari culoare, DN 15B – DN 15 și DN 15 – DN 12C – DN 13B, care prezintă trasee sinuoase și declivități mari la traversarea Carpaților Orientali. Urmare a analizei de trafic s-a constatat că acestea nu pot prelua fluxurile sporite de trafic generate de dezvoltarea socio-economică”, explică Guvernul necesitatea realizării proiectului.
Decizia privind declanșarea procedurii de expropriere pe sectorul montan al autostrăzii A8 a fost adoptată de Guvern în ședința de joi, 27 noiembrie.







