Connect with us

FOTO Campanie APIX: schițele inițiale ale pasajului Socola – a fost dat în folosință în 1960, iar anul acesta va fi reabilitat

Iașul din arhive

FOTO Campanie APIX: schițele inițiale ale pasajului Socola – a fost dat în folosință în 1960, iar anul acesta va fi reabilitat

APIX.ro începe o campanie („Iașul din arhive”) prin intermediul căreia ne propunem să prezentăm modul (și condițiile) în care au fost construite mai multe obiective din Iași: de la monumente istorice și clădiri de for public și până la drumuri și poduri. Pentru fiecare obiectiv vom încerca să identificăm, în arhive, schițele inițiale și descrierile făcute de către cei care au proiectat și/sau construit.

Începem cu un obiectiv care a fost construit în anul 1960: pasajul superior Socola – Bucium. Obiectivul nu este ales întâmplător: anul acesta va intra într-un proces de reparații capitale, pentru prima dată în ultimii aproape 40 de ani. Contractul de lucrări va semnat în această primăvară.

În cazul pasajului, APIX a identificat, cu ajutorul unui arhitect ieșean, schițele inițiale în Revista Arhitectura într-un număr al publicației din 1960. Cele trei imagini de mai jos sunt preluate din publicație. Mai jos, puteți citi și articolul apărut în revistă, sub semnătura colectivului de proiectare.

Click pe imagine pentru a o mări

Pasajul superior Socola a fost construit în anul 1960 de către Antepriza Construcții Montaj nr. 2 – Brigada Iași, pe baza unui proiect tehnic întocmit de Institutul Județean de proiectare Iași.

Click pe imagine pentru a o mări

Prezentăm, mai jos, articolul apărut în Revista Arhitectura, în anul 1960, sub semnătura colectivului de proiectare – inginerii C. Egidiu, A. Mihul, A. Saia și C. Asiei:

„În partea de sud a oraşului laşi s-a proiectat un pasaj superior peste staţia Socola pentru a descongestiona cele două căi intens exploatate. Pasajul se compune din rampe de acces, estacade şi pasajul propriu-zis.

Dispoziţia pasajului în plan determină un unghi de 40° între cele două căi, fapt care a obligat amplasarea pilelor paralel cu liniile de cale ferată, iar suprastructura, în zona pasajului propriu-zis şi parţial în estacade oblice. Trecerea de la tablierele oblice la cale dreaptă s-a făcut printr-o pilă triunghiulară. Pilele sînt rigidizate la partea superioară prin rigle, iar la partea inferioară prin radier. Terenul bun de fundaţii aflîndu-se la mare adîncime, a fost necesară folosirea piloţilor foraţi.

Podul are o deschidere centrală de 28,50 m şi este alcătuit dintr-un sistem de 16 grinzi pre-comprimate după sistemul sovietic Korovkin; grinzile au secţiunea în T. Solidarea grinzilor prefabricate se realizează prin plăcuţe sudate pe diafragmele ce formează antretoazele. Celelalte deschideri, modulate la 20 m, s-au proiectat din grinzi cu carcase sudate tip Matarov. Ele alcătuiesc tablierele oblice, cît şi cele drepte. Rampele de acces sínt mărginite de ziduri de sprijin de beton. Pentru accesul pietonilor s-a prevăzut în dreptul pilelor triunghiulare cîte o scară”. Sursa: Revista Arhitectura, 1960, pag. 219.

Descarcă imaginea la dimensiuni mai mari

Pasajul superior Socola a fost construit în anul 1960 de către Antepriza Construcții Montaj nr. 2 – Brigada Iași, pe baza unui proiect tehnic întocmit de Institutul Județean de proiectare Iași. În anul 1985, pasajul a fost reabilitat, atât prin înlocuirea completă a suprastructurii, cât și lărgirea căii la 4 benzi de 3,5 metri lățime fiecare și 2 trotuare pietonale. Înlocuirea suprastructurii și lărgirea căii de pod și pe rampele de acces au impus și modificarea alcătuirii constructive a elevațiilor infrastructurilor.

[P] Apartamente de vânzare și închiriat pe evo-imobiliare.ro

Urmărește știrile APIX.ro pe WhatsApp

Editor al publicației APIX.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat cu instituții de presă centrale și locale.

Articole din categoria Iașul din arhive

Hover Image with Link

Trafic

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top