Connect with us

Iașul pierde cursa finanțării unui tren metropolitan înainte de a începe

Mobilitate urbană

Iașul pierde cursa finanțării unui tren metropolitan înainte de a începe

Iașul a debutat cu stângul în tentativa de a rezolva, pe viitor, problema mobilității urbane în zona metropolitană. În exercițiul bugetar european 2021 – 2027, UE va finanța soluții de transport, inclusiv prin implementarea unui sistem de tren metropolitan sau metrou.

O astfel de idee este vehiculată la Iași de mai mult timp, în special în sensul utilizării căii ferate existente pentru asigurarea unui transport decent între comune limitrofe și municipiu.

În aprilie 2020, Primăria Iași a lansat o procedură de achiziție pentru realizarea unui studiu pentru „soluții alternative transport public aerian/subteran și studiu pentru axa de circulație protejată pentru biciclete”, dar pentru o sumă derizorie: 126.000 lei. În luna iulie a fost semnat contractul cu firma IM Design Studio SRL, o companie deținută de către arhitectul Răzvan Molie. Suma de contractare a fost și mai mică: 49.000 lei.

Primăria Iași a lansat licitația la puțin timp după ce, la Cluj, era semnat un contract ceva mai serios: realizarea studiu de prefezabilitate și de fezabilitate pentru realizarea unui metrou și tren metropolitan. Valoarea? Aproape 36 milioane lei (inclusiv TVA). Clujul organizase licitația încă din prima jumătate a anului 2019.

În prezent, când a devenit clar că proiecte precum un metrou sau tren metropolitan vor fi finanțate cu fonduri UE, pe plan național în calcul sunt luate doar Bucureștiul și Clujul. Inclusiv în strategia întocmită recent de Ministerul Transporturilor, Iașul este trecut la „diverse”, în timp ce celelalte două orașe sunt în pole-position și, foarte probabil, vor prinde finanțarea într-un fel sau altul. De ce? Pentru că s-au mișcat la timp și au făcut proiecte.

„Noi avem în vedere dezvoltarea pe o rază de 100 kilometri de la Huedin la Dej, iar trenul metropolitan va permite mobilitatea forței de muncă, noi investiții, locuri de muncă mai bine plătite astfel încât Clujul să aibă viitor și își mențină atractivitatea economică și de calitate a vieții. Metroul, inclusiv varianta de suprafață pe raza localităților Gilău și Florești, împreună cu centura metropolitană vor decongestiona radical traficul sufocant și vor crește calitatea vieții la Cluj”, declarat primarul din Cluj, Emil Boc, în aprilie 2020, la semnarea contractului.

La începutul acestui an, la o dezbatere pe bugetul local pe 2020, provocat de un participant, primarul Mihai Chirica a luat în râs proiectul de la Cluj sugerând că nu se va construi niciodată un metrou acolo.

Ce scop are studiul de la Iași?

De obicei, pentru un proiect major în cazul căruia se preconizează o investiție de amploare este necesar și un studiu de prefezabilitate, așa cum a făcut Clujul, pentru a se putea identifica potențiale surse de finanțare și cu scopul de a fundamenta necesitatea și oportunitatea realizării investiției.

Nu e clar ce fel de studiu poate rezulta la Iași, atât timp cât contractul are o valoare ce abia trece pragul de 10.000 euro.

Ce se solicită prin intermediul caietului de sarcini:

„Se solicită realizarea serviciilor de elaborare a unui studiu de fezabilitate pentru soluții alternative transport public aerian/subteran și studiu pentru axa de circulație protejată pentru biciclete, în care se impune a se propune și studia soluții de:

  • transport subteran cu metroul
  • transport aerian pe șină (monorail)
  • transport aerian pe cablu (telecabina)
  • transport pe axa de circulație dedicate/protejate pentru biciclete”.

Studiul ar urma să fie gata în doar trei luni, dar, cel mai probabil, vorbim despre o documentație pe care se va așterne praful, nu înainte ca, periodic, în declarații publice, să fie reamintită de către primar cu diversele ocazii, la fel ca în cazul altor proiecte inițiate dar lăsate de izbeliște.

„Obiectivul general al proiectului îl reprezintă crearea și dezvoltarea unui cadru concret și coerent de dezvoltare durabilă și sustenabilă a municipiului Iași și Zonei Metropolitane Iași, prin abordarea participativă și incluzivă a unui mecanism de politici și instrumente de guvernanță teritorială locală integrată de mediu”, este un fragment din limbajul de lemn al specialiștilor din Primărie inclus în caietul de sarcini.

Cel mai probabil, intenția inițială a municipalității era să facă un studiu dedicat identificării de soluții pentru piste de biciclete pe ruta Zona Metropolitană – Iași, iar ideile de „metrou” și „monorail” au fost aruncate la „grămadă” în speranța unui ipotetic capital electoral al primarului într-un an cu alegeri locale.

Cert este că în timp ce Clujul atacă profesionist problema unui posibil metrou/tren metropolitan, la Iași pare că mai degrabă există o preferință de a se arunca bani pe fereastră pe documentații care nu-și vor găsi vreodată vreun rost.

Coordonator al proiectului Apix.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat atât cu mass-media locale, cât și centrale.

Alte articole din categoria Mobilitate urbană

EXCLUSIV apix.ro:

Mobilitate urbană

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top