Studii și analize
Iașul, sufocat de naveta școlară din comunele din jur: ce arată un studiu metropolitan
Un studiu realizat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Iași (ADI ZMI) și Primăria Municipiului Iași arată că lipsa spațiilor de învățământ în comunele din jurul orașului pune o presiune dublă: pe infrastructura școlară din municipiu și pe traficul rutier, în condițiile în care mii de elevi sunt aduși zilnic cu mașina la școlile din Iași.
Datele arată că doar 37,3% dintre cei 35.404 elevi din cele 27 de unități administrativ-teritoriale (UAT) din Zona Metropolitană (fără municipiu) învață în localitatea de domiciliu. Restul de 62,7% – adică 22.197 elevi – sunt școlarizați în Iași sau în localități apropiate.
- Citește și Aproape 25 de firme sunt implicate în licitația pentru construirea unei noi școli în Valea Adâncă
Capacitatea școlară locală este, în majoritatea comunelor, sub 50% din necesar, conform studiului prezentat de Primăria Iași. În comunele aflate în plină dezvoltare imobiliară, cifrele sunt mult mai mici: Rediu – 14%, Bârnova – 18%, Aroneanu – 30%, Miroslava – 31%, Valea Lupului – 34% sau Holboca – 35%.
Populația școlară din periurban a crescut semnificativ în ultimii patru ani
Populația școlară a crescut cu 4.930 de elevi în ultimii patru ani, fenomen corelat cu migrarea familiilor tinere către Zona Metropolitană. În lipsa unor investiții majore în școli, grădinițe și creșe, efectele sunt vizibile: supraaglomerarea unităților din municipiu, creșterea timpilor de deplasare și accentuarea dezechilibrelor între mediul urban și cel periurban.
- Citește și Pot începe lucrările de reabilitare la opt școli: contractele au fost semnate cu constructorii
Primăria Iași și ADI ZMI solicită Ministerului Educației includerea comunelor din Zona Metropolitană în programele de finanțare pentru dezvoltarea infrastructurii școlare, precum Strategia pentru modernizarea infrastructurii educaționale sau Planul Național de Investiții în Infrastructura Școlară. Oportunități de sprijin pot veni și prin extinderea Programului „Școli mai sigure, incluzive și sustenabile”, de care beneficiază în prezent Valea Lupului, Aroneanu și Scânteia.
Documentul subliniază că, potrivit Politicii Urbane a României, cea mai mare nevoie de infrastructură școlară nouă se înregistrează în localitățile periurbane, unde creșterea demografică este accelerată și impactul asupra mobilității urbane este semnificativ.
Situația pe fiecare comună este următoarea:
- Rediu – 14,2%;
- Bârnova – 18,2%;
- Prisăcani – 19%;
- Scânteia – 24,9%;
- Aroneanu -30,1%;
- Miroslava – 30,8%;
- Costuleni – 31,7%;
- Valea Lupului – 33,8%;
- Holboca – 35,2%;
- Popricani – 36,5%;
- Grajduri – 37,1%;
- Ciurea – 39,2%;
- Voinești – 41,6%;
- Comarna – 43,4%;
- Ungheni – 44,6%;
- Tomești – 46,9%;
- Movileni –48,6%;
- Lețcani – 49,7%;
- Horlești – 50,5%;
- Țuțora – 51,1%;
- Țigănași – 55,2%;
- Schitu Duca – 56%;
- Golăiești – 57,8%;
- Dobrovăț – 58,3%;
- Mogoșești – 61,2%;
- Românești – 67,7%;
- Victoria – 72,6%
