Infrastructură
Lucrări suplimentare la drumul Tg Frumos – Botoșani cu o valoare de peste 100 milioane de lei
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va lansa o licitație pentru realizarea unor lucrări suplimentare la drumul Tg Frumos – Botoșani, drum modernizat anii trecuți. Intervențiile vizează reducerea din efectele unor alunecări de teren în zona de „graniță” între județele Iași și Botoșani, respectiv între Hârlău și Flămânzi.
Alocările financiare inițiale au fost insuficiente pentru aceste lucrări de consolidare a unor zone cu instabilitate. Potrivit lui Ovidiu Laicu, director regional în cadrul CNAIR, lucrările sunt necesare inclusiv pentru protecția celor deja realizate. „Instabilitatea acestor zone era cunoscută și anterior, dar nu au putut fi prinse în anvelopa financiară, acum sunt identificate resurse financiare, de la bugetul de stat și urmează să fie lansată licitația”, a declarat directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași.
Directorul DRPD Iași a subliniat că lucrările reprezintă „un proiect diferit”.
Un prim pas în această direcție a vizat reaprobarea indicatorilor tehnico-economici de către Guvern, în ședința de joi, 11 decembrie. „Lucrările suplimentare rezultate față de studiul de fezabilitate 2017 sunt preponderent de consolidare și drenare a unor zone cu instabilitate”, se arată în nota de fundamentare.
Reaprobarea indicatorilor vine și în contextul creșterii TVA. Astfel, valoarea actualizată a proiectului se ridică 576 milioane de lei (inclusiv TVA), iar pentru restul de executat sunt necesare aproape 108 milioane de lei. Odată ce va fi stabilit un constructor, lucrările de consolidare a zonelor de instabilitate se vor desfășura pe parcursul a 12 luni.
- Citește și Ansamblu major proiectat de arhitecți ieșeni: 280 de vile, 350 de apartamente și o grădină cu un lac
Ce tip de lucrări vor fi executate
Lucrările descrise în nota de fundamentare fac parte dintr-un program de stabilizare a unor zone de drum afectate de alunecări de teren, iar tipurile de intervenții sunt specifice lucrărilor de infrastructură rutieră în zone instabile. În esență, șanțurile și drenurile longitudinale au rolul de a colecta și evacua apa din sol, pentru a preveni acumulările care pot destabiliza terenul. Structurile de consolidare din piloți forați reprezintă elemente de sprijin adânc fundate, introduse în sol pentru a rigidiza terenul și a împiedica alunecarea versanților, fie în amonte (debleu), fie în aval (rambleu), însoțite de grinzi și bariere de drenaj.
Zidurile din gabioane sunt structuri de sprijin flexibile, realizate din cutii metalice umplute cu piatră, utilizate în special în zone unde terenul are mișcări moderate, asigurând sprijin lateral și drenaj natural. Reparațiile la podețe vizează restabilirea scurgerii apei și protejarea infrastructurii existente. Umpluturile drenante din balast completează sistemele de sprijin, facilitând circulația apei și reducând presiunea asupra structurilor.
- Citește și Topul constructorilor din nord-est: firmele din Iași, surclasate de cele din județele vecine
Plantarea versanților cu specii cu rădăcini adânci, precum salcâmul, este o metodă complementară de stabilizare biologică a terenului, utilizată pentru a reduce eroziunea și a crea o barieră naturală de protecție. Toate aceste lucrări urmăresc obiectivul principal: consolidarea zonelor cu risc și menținerea stabilității drumului pe termen lung.
Drumul are o lungime de 71,5 km, cu două benzi de circulație pe sens, și a fost recepționat în vara anului 2024. Antreprenorul general al lucrării a fost Aqua Parc.







