Mișcări civice
MVA: A8 avansează cu pași mărunți, extrem de lenți – există riscul pierderii de finanțări UE
Asociația „Moldova vrea autostradă” a transmis un punct de vedere privind stadiul proiectului de construire a autostrăzii A8, subliniind că se fac „pași mărunți, extrem de lenți” și că „această lentoare de melc pune în pericol finanțări cu fonduri europene”.
APIX.ro publică, mai jos, textul integral al MVA (sublinierile aparțin redacției):
„Cu mai mult de un secol de la Marea Unire din 1 Decembrie 1918, cele trei provincii istorice românești încă nu sunt conectate printr-o rețea modernă de autostrăzi și drumuri expres, capabile să susțină o dezvoltare unitară și uniformă în întreaga Românie. Mai mult, în ciuda depășirii pragului de 1.000 de kilometri de autostrăzi în întreaga țară, regiunea istorică Moldova beneficiază doar de 16 km de autostradă, care nici măcar nu leagă două comunități locale, ci reprezintă doar centura Municipiului Bacău. Acest fapt contribuie la discrepanțele de dezvoltare din Moldova, una dintre cele mai sărace regiuni din Uniunea Europeană, cu toate consecințele care decurg din această situație.
În contextul aniversării a încă unei Zile Naționale de 1 Decembrie, Autostrada Unirii Tg-Mureș-Iași-Ungheni (A8) continuă să avanseze cu pași mărunți și extrem de lenți către materializarea, finalizarea și punerea sa în funcțiune. Această lentoare de melc pune în pericol finanțări cu fonduri europene și angajamente asumate de statul român la cel mai înalt nivel, în colaborare cu Comisia Europeană și partenerii din Uniunea Europeană, în cadrul Masterplanului General de Transport, al PNRR 2021-2026, al Planului Investițional 2021-2030 și al Programului Transport 2021-2030.
Asociația “Moldova Vrea Autostradă”, în calitate de parte a societății civile și ONG militant pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere, a acționat întotdeauna proactiv în vederea atingerii obiectivelor propuse. Acestea vizează realizarea de investiții publice menite să unifice regiunile României printr-o rețea rutieră modernă și rapidă, facilitând astfel mobilitatea persoanelor, transportul de mărfuri precum și optimizarea și dezvoltarea propice a mediului economic.
Propunerile și argumentațiile tehnice avansate public de MVA au reprezentat soluții viabile și relevante, iar unele dintre acestea au fost luate în considerare de către autorități (ex. introducerea capetelor segmentului montan al A8 în PNRR), modelând astfel în mod pozitiv procesul strategic, de planificare și de construcție a autostrăzilor în regiunea de Nord-Est a României.
În exercitarea responsabilităților civice, asociația MVA a participat activ și transparent la ședințele de progres cu privire la stadiul proiectelor și monitorizarea în teren a etapelor de proiectare, a avut un dialog permanent cu autorităților publice, a avertizat constant cu privire la întârzierile care amenință realizarea Autostrăzii Unirii Tg-Mureș-Iași-Ungheni (A8).
Printre îndatoririle noastre civice se numără și sarcina de a trage semnale de alarmă și avertismente publice atunci când lucrurile nu merg așa cum trebuie, când sesizăm potențiale blocaje în procesul de proiectare sau când, dintr-un motiv sau altul, termenele stabilite prin contracte sunt depășite dincolo de rezonabil din cauza unor instituții ale statului sau ale prestatorilor de servicii.
Din păcate, în preajma Zilei de 1 Decembrie, ne vedem nevoiți să semnalăm din nou public o serie întreagă de întârzieri care pun în pericol materializarea la timp și întocmai cu angajamentele asumate de România a Autostrăzii Unirii:
- nici până la această oră nu a fost emis Ordinul de Începere a Lucrărilor pentru tronsonul 3 Motca-Leghin al A8, deși contractul de Proiect Tehnic și Execuție a fost semnat în luna septembrie (2 luni întârziere);
- nici până la aceasta oră nu avem un punct de vedere oficial în legătură cu un plan B în ceea ce privește eventuala neîncadrare în termenul de 31 decembrie 2023 (jalonul 82 din PNRR) în legătură cu tronsonul 1 – Tg-Mureș-Miercurea Nirajului al A8, care a avut câștigător desemnat cu peste 6 luni întârziere și a cărui evaluare este contestată în acest moment fără să fie fixat încă un termen la CNSC;
- nici până la aceasta oră nu avem emisă HG de indicatori tehnico-economici pentru tronsonul 2 Miercurea Nirajului – Leghin (întârziere 2 luni), pas premergător necesar pentru scoaterea la licitație a celor 6 loturi din zona montană a A8;
- nici până la aceasta oră, contractul de proiectare al tronsonului Motca-Iași-Ungheni nu este finalizat, proiectantul Consitrans acumulând întârzieri peste întârzieri și manifestând o lentoare necaracteristică și suspectă, dacă este să comparăm cu alte proiecte în alte regiuni ale țării. În ciuda asigurărilor date de reprezentanții firmei, încă nu avem Acordul de Mediu pentru acest tronson și implicit, nici Studiul de Fezabilitate finalizat. Fără acestea, celelalte obligații contractuale (PAC, PT) nu pot merge mai departe, iar întârzierea acumulată până acum este de 19 luni (peste un an şi jumătate)!!!
- nici până la aceasta oră nu cunoaștem motivele suspendării licitației de desemnare a executantului podului de la Ungheni (formularea „Răspunsului Consolidat la solicitările de clarificare adresate de către operatorii economici interesaţi de participarea la prezenta procedură” este ambiguă), nici termenul de reluare a procedurii, întârzierea în acest demers aducând o nouă întârziere de 3 luni;
- nici până la aceasta oră nu cunoaștem motivele modului neprofesionist (multiple revizuiri la SPF) în care este întârziat si gestionat proiectul VO Iasi Est (proiectant SC Proiect Construct Regiunea Transilvania), pentru care asociația noastră a trimis propuneri concrete de optimizare a traseului și corelare optimizată cu celelalte investiții publice pentru infrastructură din zona de Est a Iașului. Întârzierile acumulate în etapa embrionară a Studiului de Prefezabilitate sunt de aproximativ 12 luni.
- nici până la aceasta oră nu avem semnat actul adițional cu privire la drumul de legătură al A8 cu Aeroportul și Spitalul Regional de Urgență Iași și nu este comunicat rezultatul consultarii publice realizate de către CNAIR, întârzierea fiind de minim 2 luni.
Nu ne place să arătăm cu degetul, dar suntem nevoiți să punem sare pe rana deschisă și, oricât de tare ar durea, trebuie să spunem lucrurilor pe nume. În acest context, proiectantul CONSITRANS și statul român, prin reprezentanții săi (MT, CNAIR, CNSC), poartă responsabilitatea pentru întârzierile nejustificate și punerea în pericol a acestui proiect vital pentru țară. Fără scuze acceptabile pentru aceste întârzieri, apelul public al asociației “Moldova Vrea Autostradă” reflectă o chemare la responsabilitate: “Deșteaptă-te, Române!”
Unirea prin infrastructură rutieră între Moldova și Transilvania, Frați Români, nu trebuie și nu poate să mai aștepte! Este un moment în care cerem imperativ autorităților și instituțiilor statului să îşi facă treaba. Este timpul în care suntem nevoiți din nou sa cerem concetățenilor sa ia atitudine, pentru ca UNIREA SĂ NU MAI ÎNTÂRZIE SĂ SE FACĂ!”