Mișcări civice
MVA: Am înregistrat o victorie de etapă mare [PNRR]
Asociația „Moldova vrea autostradă” (MVA) a arătat, într-un comunicat, că Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) a fost configurat conform strategiei promovate de organizația civică, amintind de introducerea în document a „capetelor” sectorului montan al autostrăzii A8.
„În ceea ce privește autostrăzile, Moldova a obținut 383 km de autostradă din totalul de 434 km care se vor finanța prin acest program, contând constrângerile financiare și de maturitate ale investițiilor. La inițiativa și cu susținerea Asociației MOLDOVA VREA AUTOSTRADĂ, sunt cuprinse în plan, pe lângă Autostrada A7 (la care tocmai s-a publicat licitația de execuție al capatului sudic), și cele două capete ale sectorului montan al A8, (Tg. Mureș – Miercurea Nirajului: 25 km și Leghin – Pașcani: 34 km; Total: 59 km)”, arată MVA.
Reprezentanții asociației au subliniat că odată construite „capetele” autostrăzii A8 nu mai este cale de întoarcere în implementarea întregului proiect de la Tg Mureș la Iași.
„avem toate motivele să considerăm că prin crearea acestei premise favorabile am înregistrat o victorie de etapă mare – certitudinea că odată construite capetele A8, angajamentul pentru întreaga investiție va fi prioritar și ireversibil. Da, e de etapă, dar victoriile mari vin ca sumă a victoriilor mici și a implicării inteligente și cu bun simț în procesul decizional”, au completat oficialii organizației.
Nu în ultimul rând, MVA a precizat că una din veștile bune din PNRR este că sunt identificate ursele de finanțare pentru restul A8 (sectoarele Ungheni-Iași Pascani și Leghin – Miercurea Nirajului) din fondurile disponibile pentru România în Cadrul Financiar Multianual – fondurile europene pentru exercițiul financiar 2021-2027 POT-POIM (a se vedea foto cu Figura 7), și nominalizează A7 si A8 ca autostrăzi prioritare la nivel național, respectând astfel prioritizarea rețelei rutiere conform Master Planului General de Transport.
„În consecință, avem un context extrem de favorabil și va ține doar de noi ca țară, să ne îndeplinim ceea ce ne-am propus. MVA va continua activitatea de negociere constructivă- când se dovedește posibilă, lupta civică apolitică- atunci când se impune, pentru a determina acțiuni favorabile construirii autostrăzilor. Ne menținem constanți în a capacita decidenții României în direcția corectă – cea a investițiilor publice în rețeaua de autostrăzi a Moldovei. Credem că infrastructura este calea de a ne dezvolta, de a avea mai puțini morți pe șosele, de a le oferi copiilor noștri un trai bun în Moldova și într-o Românie dezvoltată echilibrat”, a conchis asociația.