Investiții private
„Noul El Dorado” imobiliar al Iașului: dezvoltarea începe cu blocuri de 12, 14 și 16 etaje
Șes Bahlui, între capăt Dacia și Antibiotice, este una dintre zonele din Iași care va cunoaște o dezvoltare accentuată în următorii ani. Investitorii imobiliari au început deja demersuri pentru construirea de blocuri cât mai înalte, în timp ce Primăria Iași nu are o strategie clară pentru investiții publice, deși este unul dintre cei mai mari proprietari de terenuri din zonă.
APIX.ro semnala încă din anul 2020 lipsa unei strategii urbanistice: timp de 5 ani, Primăria nu s-a preocupat de acest subiect, iar acum are pe masă numeroase proiecte imobiliare propuse de privați. Potrivit informațiilor APIX.ro, în zona de dezvoltare, Primăria are peste 120 hectare (din aproape 600), în timp ce restul suprafețelor sunt deținute de privați: 70 de persoane fizice (în special săteni din Miroslava împroprietăriți în anul 2006, un demers care a stârnit controverse) și 30 de societăți.

Blocuri cu 12, 14 și 16 etaje propuse în vecinătatea depoului Dacia
Un prim exemplu de proiect imobiliar major este propus pe o parcelă de 30.000 mp, în vecinătatea depoului Dacia, pe malul drept al râului Bahlui. Parcela are trei proprietari (persoane fizice) care vor să construiască 7 blocuri: 4 cu 12 etaje, 2 cu 14 etaje și unul cu 16 etaje. Având în vedere indicatorii urbanistici, suprafața desfășurată a complexului poate ajunge la peste 100.000 mp (CUT – coeficientul de utilizare a terenului – este 4), iar acest lucru înseamnă cel puțin 1.500 de apartamente.
- Citește și Miroslava vrea să joace în liga mare: proiecte de un miliard de euro și 300 ha puse la bătaie

Terenul este deținut în co-proprietate de Cristinel-Ionel Munteanu, Petrică Eusebiu Pal și Maria Simona Pal. Primii doi sunt asociați într-o firmă denumită MCSP Real Estate SRL, în timp ce Munteanu mai deține Palaverde SRL – această companie a construit blocuri în Galata, în vecinătatea Kaufland.
Potrivit bilanțului teritorial, blocurile vor ocupa 9.000 mp, circulațiile (auto și pietonale) alți 15.000 mp, în timp ce spațiile verzi vor fi amenajate pe 6.000 mp. În proiectul de PUZ se precizează că peste 8.000 mp din proprietate vor fi cedați domeniului public pentru rețeaua stradală și pietonală.
Proiect avizat condiționat: investitorii trebuie să construiască un pod
Cei trei proprietari au achiziționat terenul în 2023. Ulterior, au început demersurile pentru elaborarea unui proiect urbanistic. În aprilie 2025, Primăria a eliberat avizul de oportunitate, iar, în prezent, proiectul a ajuns în etapa de dezbatere publică – ultimul pas înainte de aprobarea investiției în Consiliul Local.
„Rețeaua stradală și accesul până la amplasament vor fi realizate prin grija inițiatorului documentației de urbanism sau investitorului ce urmează a realiza ansamblul. În vederea implementării obiectivului de investiții aferent prezentului aviz, se vor întreprinde toate formele legale pentru realizarea accesului (pod peste Râul Bahlui conform reprezentării grafice din planșa de reglementări urbanistice)”, se arată în avizul de oportunitate 7/2025.
Aceste condiții au fost preluate dintr-un alt PUZ aprobat în zonă în anul 2008 care a vizat o suprafață totală de aproape 150.000 mp, la vremea respectivă terenul fiind deținut de mai multe persoane fizice. Conform HCL 440/2008, regimul de înălțime aprobat a fost cu 15 etaje (vezi imaginea de mai sus), dar PUZ-ul care a făcut obiectul acelei hotărâri nu mai este valabil (termenul de valabilitate este, de regulă, de 7 ani, perioadă care poate fi prelungită). În orice caz, în zonă au avut loc mai multe tranzacții, asupra cărora vom reveni cu ocazia altor articole.
Care sunt terenurile intabulate de Primăria Iași
În 2019, Primăria Iași a intabulat mai multe suprafețe de teren din zona Șes Bahlui. A urmat un litigiu cu Primăria Miroslava pe care Iașul l-a câștigat în anul 2023. Totuși, primăria limitrofă Iașului invocă în continuare existența litigiului.
Singura parcelă pe care Primăria Iași a inițiat, între timp, un PUZ este cea de 45,5 ha, unde ar urma să fie construit noul stadion – obiectiv care beneficiază parțial de finanțare: 100 milioane lei dintr-un credit contractat de Primăria Iași. Necesarul este de patru ori mai mare.
- Citește și Drumul nou de la Mall Moldova va continua până în Găureni: investitorul preia noi terenuri

Din schița de mai sus, toate străzile cu linie întreruptă reprezentau artere de circulație noi. Străzile cu violet sunt străzi de categoria II (de legătură – patru benzi de circulație, inclusiv transport public), iar cele cu verde de categoria III (colectoare – două benzi de circulație). Segmentul negru este menit să arate tipul străzii. O astfel de rețea stradală ar însemna numeroase exproprieri. În ceea ce privește locurile indicate cu cifre, pe acele amplasamente erau propuse treceri peste râul Bahlui sau calea ferată.
Până la o nouă redesenare a unei infrastructuri rutiere, cert rămâne un lucru: în timp ce investitorii privați vor accelera urbanizarea zonei Șes Bahlui cu proiecte de amploare, Primăria Iași rămâne fără o strategie coerentă de dezvoltare publică, deși deține o cotă semnificativă din terenuri. Lipsa infrastructurii și a unei rețele stradale funcționale riscă să transforme această zonă – cu un potențial imobiliar uriaș – într-un haos urbanistic, cu efecte directe asupra mobilității și calității vieții.
