Connect with us

PESA şi Bozankaya – cum ne schimbă din temelii transportul din Iași UE, turcii şi polonezii

Proiecte publice

PESA şi Bozankaya – cum ne schimbă din temelii transportul din Iași UE, turcii şi polonezii

Fondurile europene au catapultat transportul public local într-o nouă eră. Cu o infrastructură a căii de rulare complet modernizată, în condiţiile în care Iaşul are una dintre cele mai mari reţele din ţară, pe străzile oraşului circulă două tipuri de tramvaie noi: vehiculele PESA (Polonia) sunt prezente încă din septembrie 2021, iar ieri a venit rândul celor de la Bozankaya (Turcia), scrie „Ziarul de Iași”.

Am putea spune că ieşenii călătoresc acum cu tramvaiul în condiţii chiar mai bune decât cetăţenii din multe oraşe europene. Nu o spunem, însă, deocamdată: Primăria promite ieşenilor de câţiva ani buni că va face benzi dedicate doar pentru mijloacele de transport în comun, pentru a se călători cu viteză pe acestea. Deocamdată, doar o astfel de bandă a fost pusă în aplicare.

Deşi au producători diferiţi, cele două tramvaie sunt similare, atât din punct de vedere al design-ului, cât şi al detaliilor tehnice. Cu o capacitate dublă faţă de vehiculele rulate cu care s-au obişnuit ieşenii până de curând, tramvaiele aduc, fără îndoială, un aer proaspăt transportului local.

Fondurile europene au contribuit decisiv la modernizarea acestei activităţi prin liniile de finanţare din ultimii peste 10 ani. În actuala programare europeană, investiţiile în transportul public se apropie de pragul de 700 milioane lei. Proiectele sunt derulate prin intermediul Programului Operaţional Regional 2014 – 2020. Adunând şi sumele cheltuite în programarea anterioară, cu impact direct sau indirect asupra transportului public, proiectele europene au avut o valoare cumulată ce trece pragul de un miliard de lei.

Toate aceste investiţii, alături de altele, cu o amploare mai mică şi care sunt finanţate prin fonduri locale sau rambursabile, creează premisele unui transport modern la Iaşi, în ciuda faptului că există în continuare destule deficienţe în gestionarea acestei activităţi într-un oraş cu peste 400.000 de locuitori, la care se adaugă alte 100.000 de persoane din comunele zonei metropolitane. Acesta este şi următorul pas pentru operatorul local de transport: o extindere majoră a activităţii în arealul metropolitan, începând cu ianuarie 2023.


În acest moment, pe străzile Iaşului circulă 23 de tramvaie noi: 16 PESA şi 7 Bozankaya. Turcii vor continua livrările în lunile următoare, la Iaşi urmând să ajungă alte 9 vehicule. Cu 32 de tramvaie noi, parcul activ al Companiei de Transport Public (CTP), cel care se află zilnic la stradă, este aproape pe jumătate modernizat: într-o zi normală circulă între 60 şi 70 de tramvaie, în timp ce în weekend-uri şi pe timpul verii numărul acestora scade cu până la 20%.

Din parcul vechi, 15 tramvaie au fost casate, iar alte 15 vor fi, treptat, scoase din uz. Vehiculele noi circulă pe căi de rulare modernizate: cea mai veche cale de rulare este de la sfârşitul anilor ’90, fiind încă în perioada de exploatare. Acest lucru se-ntâmplă în condiţiile în care Iaşul are una dintre cele mai mari reţele din ţară: circa 80 km.

„Am reuşit să modernizăm toată partea de infrastructură cu fondurile europene. Iaşul oferă cele mai bune condiţii pentru a vedea cât de bun este produsul (tramvaiul nou, n.r.), pentru că întreaga linie este nouă, şi aici poate fi testat cu adevărat”, a declarat ieri primarul Mihai Chirica, cu ocazia scoaterii la circulaţie a tramvaielor Bozankaya şi a (re)deschiderii circulaţiei pe o cale de rulare modernizată, din Zona Industrială a Iaşului, care are capătul într-un punct intermodal (Ţuţora). Rondul, modernizat de asemenea, asigură transbordarea călătorilor care vin spre Iaşi dintr-o comună limitrofă (Tomeşti, la est de oraş).

Citește materialul integral în Ziarul de Iași

Articole din categoria Proiecte publice

Trafic

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top